IBPB3/423-238/07/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-238/07/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 25 października 2007 r.)uzupełnionym w dniu 30 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego. dofinansowania w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wniosek ten zawierał braki formalne dlatego też pismem z dnia 14 listopada 2007 r. wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura 30 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie realizuje projekt pt. "Własny Mały Biznes" dofinansowany w ramach ZPORR 2.5, tzn. Zintegrowanego Programu Operacyjnego RozwojuRegionalnego, Priorytet 2 ZPORR Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości. W projekcie Pt. "Własny Mały Biznes" Beneficjenci Ostateczni (BO) korzystają z usług szkoleniowych i doradczych z zakresu zasad prowadzenia działalności gospodarczej. Następnie zakładają własną działalność gospodarczą, na prowadzenie której otrzymują pomoc finansową w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz wsparcia pomostowego (zwrot kosztów ZUS dla właściciela). W projekcie uczestnicy biorą udział bezpłatnie.

W umowie o dofinansowanie zawartej z Instytucją Wdrażającą na realizację projektu znajduje się budżet wydatków kwalifikowanych składający się z trzech części:

1.

Wydatki związane z personelem - w tej części znajdują się głównie wydatki przeznaczone na wynagrodzenia dla kadry zarządzającej projektem oraz kadry szkoleniowo - doradczej,

2.

Koszty BO - w tej części znajdują się wydatki związane z BO, tzn. koszty podróży BO, wyżywienia, koszty wsparcia pomostowego oraz koszty jednorazowej dotacji inwestycyjnej,

3.

Inne - w tej części znajdują się wydatki związane przede wszystkim z obsługą administracyjną i logistyczną projektu.

W umowie o dofinansowanie projektu jest wyraźnie wskazane jaka część dotacji jest przeznaczona na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych wspierających zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, a jaka część jest przeznaczona na wsparcie pomostowe i jednorazowe dotacje inwestycyjne dla BO. Warunkiem wypłaty BO wsparcia pomostowego jest zarejestrowanie przez nich działalności gospodarczej, zawarcie umowy BO ze Stowarzyszeniem oraz złożenie do Stowarzyszenia kserokopii zgłoszenia rejestracyjnego do ZUS. Warunkiem wypłaty BO jednorazowej dotacji inwestycyjnej jest zarejestrowanie przez nich działalności gospodarczej, zawarcie umowy BO ze Stowarzyszeniem, dokonanie zakupów we własnym imieniu zgodnie z biznesplanem, złożenie przez BO wniosku o płatność do Stowarzyszenia wraz z kopiami dokumentów księgowych potwierdzających dokonanie zakupów i ich zapłatę celem rozliczenia 80% transzy dotacji inwestycyjnej otrzymanej od Stowarzyszenia, zaliczkowo oraz otrzymania pozostałej należnej kwoty, czyli - 20% dotacji inwestycyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana przez Stowarzyszenie dotacja w części przeznaczonej dla Beneficjentów Ostatecznych projektu (tzn. wsparcie pomostowe i jednorazowa dotacja inwestycyjna) jest przychodem podlegającym opodatkowaniu, a wypłaty tych dotacji Beneficjentowi Ostatecznemu są kosztami uzyskania przychodu dla Stowarzyszenia w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy z analizy działu 2 mówiącego o przychodach w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że opodatkowaniu podlegają korzyści ekonomiczne uzyskane przez jednostkę w trakcie prowadzenia właściwej sobie działalności, natomiast koszty uzyskania przychodu, to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 15 pkt 1 ustawy o pop), w związku z tym według Stowarzyszenia, przychodem w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie otrzymana dotacja w części przeznaczonej na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych w związku z realizowanym projektem, a kosztami uzyskania przychodu będą koszty związane ze świadczeniem tych usług. Natomiast otrzymana przez Stowarzyszenie dotacja, w części przeznaczonej dla Beneficjentów Ostatecznych (tj. wartość jednorazowych dotacji inwestycyjnych oraz wsparcia pomostowego) nie jest dla Stowarzyszenia przychodem. W związku z tym wypłaty BO jednorazowych dotacji inwestycyjnych oraz wsparcia pomostowego nie są również kosztami uzyskania przychodu. W rzeczywistości bowiem Stowarzyszenie jest tylko swojego rodzaju "pośrednikiem" w przekazaniu wsparcia w postaci jednorazowych dotacji inwestycyjnych oraz wsparcia pomostowego od instytucji wdrażających działanie ZPORR 2.5 do BO, którymi są uczestnicy projektu zakładający własne działalności gospodarcze. Dodatkowym podkreśleniem tego jest fakt, iż w przypadku stwierdzenia przez Stowarzyszenie oszczędności w pozycjach budżetu projektu, jakimi są koszty wsparcia pomostowego oraz koszty jednorazowej dotacji inwestycyjnej, podlegają one w całości zwrotowi do Instytucji Wdrażającej bez możliwości ich przesunięcia na rzecz świadczenia usług doradczych i szkoleniowych w projekcie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Pomoc realizowana za pomocą wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Przedmiotowa pomoc nie jest także wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.), który stanowił, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych, ponieważ pomoc otrzymywana na realizację programu nie jest dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Otrzymane środki Stowarzyszenie powinno zaliczyć do przychodów stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy. Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla Stowarzyszenia mogą być neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków mogą zrównoważyć wydatki (stanowiące koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl