IBPB3/423-191/07/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-191/07/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania w części dotyczącej zaliczenia do niej wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania w części dotyczącej zaliczenia do niej wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność statutową w skład której wchodzi:

1.

gospodarka zasobem mieszkaniowym - dochody z niej są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,

2.

pozostała działalność gospodarcza - opodatkowana podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

W trakcie roku obrotowego ponoszone są wydatki wyspecyfikowane w art. 16 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy - wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu. Spółdzielnia obowiązana jest na podstawie art. 25 ust. 1 wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Zaliczka na podatek obliczana jest od podstawy będącej sumą dwóch elementów:

1.

dochodu z pozostałej działalności gospodarczej (wynik bilansowy przekształcony na wynik podatkowy) i między innymi

2.

pozycji nie stanowiącej kosztu uzyskania przychodu w myśl art. 16 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy - wpłaty na PFRON - w pełnej wysokości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa prawidłowo ustala podstawę opodatkowania w części dotyczącej zaliczenia do niej wpłat na PFRON, w pełnej wysokości, czy też należałoby wysokość wpłat w rachunku ciągnionym rozliczać np. kluczem podziałowym (sprzedaż opodatkowana do sprzedaży ogółem) zarówno do działalności zwolnionej jak i opodatkowanej, co znacznie obniżyłoby wysokość wpłacanych zaliczek.

Zdaniem wnioskodawcy art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog pozycji nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu, w tym wpłat na PFRON i nie wskazuje w tej materii wyjątków co do podmiotu jak i przedmiotu ewentualnego zwolnienia. Art. 17 ust. 1 pkt 44 mówi, iż wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych (...) w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobem mieszkaniowym. Zwolnienie to nie przekłada się w żaden sposób na katalog pozycji art. 16 ust. 1, w tym wpłat na PFRON, zatem wnosić należy, że wpłaty na PFRON należy ujmować do podstawy opodatkowania w pełnej wysokości. Nie znajduje także uzasadnienia rozdział tych wydatków w zakresie np. struktury sprzedaży, gdyż nie mają one bezpośredniego związku z żadnym rodzajem działalności, a ich rozlicznie kluczem podziałowym w sposób nieuzasadniony zniekształci wysokość należnych zaliczek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl