IBPB3/423-181/07/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-181/07/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 4 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych:

* zwrotu nadpłaconych zaliczek na poczet opłat,

* finansowania należności za wodę z przychodów na koszty zarządu

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych:

* zwrotu nadpłaconych zaliczek na poczet opłat,

* finansowania należności za wodę z przychodów na koszty zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rocznych rozliczeń przedpłat - zaliczek na poczet opłat za:

1.

centralne ogrzewanie,

2.

wywóz nieczystości stałych,

3.

wodę i ścieki.

Różnice dotyczące opłat za centralne ogrzewanie oraz wywóz nieczystości stałych, powstałe pomiędzy wniesionymi zaliczkami, a faktycznymi kosztami stanowią należne zwroty z tytułu nadpłaconych zaliczek. Różnica związana z opłatą za wodę i ścieki jest niedopłatą mieszkańców, spowodowaną rozbieżnością wskazań urządzeń pomiarowych - wodomierzy (mieszcząca się w granicach tolerancji) tj. pomiędzy głównym licznikiem w budynku, a indywidualnymi wodomierzami w mieszkaniach. Ze względu na techniczne uzasadnienie rozbieżności urządzeń pomiarowych różnica jest niezawiniona. W związku z powyższym należności z tytułu tych różnic dla Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji dotychczas pokrywano z przychodów na koszty zarządu. W świetle aktualnych przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych powstały wątpliwości w zakresie pokrywania różnicy z przychodów na koszty zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zwrot nadpłaconych zaliczek podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy finansowanie należności za wodę z przychodów na koszty zarządu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy wnoszone przez właścicieli zaliczki na poczet mediów co do zasady funkcjonowania nazwa "zaliczka" powinny być rozliczone z właścicielami jako wolne od podatku. Wspólnoty Mieszkaniowe działają w oparciu o ustawę o własności lokali Dz. U. 85/94 z późn. zm., która nie uwzględnia w swojej treści przedpłat na koszty mediów ani też ich rozliczeń. Wspólnota Mieszkaniowa jest tylko pośrednikiem w zapłacie kontrahentom za świadczone usługi na rzecz mieszkańców. Znowelizowana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych Dz. U. 54/2000 z późn. zm. art. 17 ust. 1 pkt 44 wprowadził opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, które nie są podstawową działalnością prowadzoną przez podatnika - Wspólnoty Mieszkaniowe. Ponieważ rozliczenia zaliczek, o których mowa wyżej nie ma związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w wyjaśnieniu Ministra Finansów znak DD6 8213-438/WK/06/339/391, za tym więc nie powinny podlegać opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Ad. 1

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Art. 14 tej ustawy stanowi, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty za anteną zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.Na podstawie art. 15 tej ustawy na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca. W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest tutaj źródło pochodzenia tych środków. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Wspólnoty stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Dotyczy to również uiszczanych przez członków Wspólnoty zaliczek w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów nieruchomości wspólnej i opłat z tytułu utrzymania indywidualnych lokali.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, lub zarachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zatem obejmują one wszelkie wydatki ponoszone na uregulowanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz koszty związane z utrzymaniem lokali. Oznacza to, iż wszelkie wydatki mające związek z uzyskanym przychodem stanowią koszt podatkowy Wspólnoty. Jeżeli we Wspólnocie po zakończeniu roku powstanie różnica między uzyskanymi przychodami a poniesionymi kosztami, która winna być rozliczona z członkami Wspólnoty - to różnica ta w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych traktowana jest jako dochód zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy.Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Przepis ten wyklucza zwolnienie dochodów uzyskanych z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. A zatem zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel na jaki zostanie przekazany. W przepisach prawa podatkowego brak jest definicji pojęcia "zasoby mieszkaniowe" oraz "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" co powoduje konieczność sięgania do potocznego ich znaczenia, a także do definicji słownikowych oraz definicji formułowanych na użytek prawa podatkowego w piśmiennictwie i orzecznictwie sądowym w sprawach podatkowych. Mając na uwadze charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich opłat, uzasadnione jest pojęcie "zasoby mieszkaniowe" nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

W świetle powyższego zwolnieniu od podatku dochodowego podlegać będzie jedynie dochód związany z zasobami mieszkaniowymi tj. lokalami mieszkalnymi, przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów mieszkaniowych.Wobec powyższego dochód stanowiący nadwyżkę zaliczek wnoszonych przez właścicieli lokali mieszkalnych na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz mediów nad kosztami, pozostałą z rozliczenia rocznego budynku a przeznaczoną do zwrotu właścicielom lokali mieszkalnych nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; nie jest przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (...).W przypadku finansowania należności za wodę z przychodów na koszty zarządu zasobami mieszkaniowymi nie powstaje dochód do opodatkowania. Wspólnota Mieszkaniowa ponosi wydatek, który zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może być uznany za koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl