IBPB3/423-131/08/CzP (KAN-1616/08) - Możliwość skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii i prawa do odliczenia dodatkowych wydatków związanych z ich wdrożeniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-131/08/CzP (KAN-1616/08) Możliwość skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii i prawa do odliczenia dodatkowych wydatków związanych z ich wdrożeniem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii i prawa do odliczenia dodatkowych wydatków związanych z ich wdrożeniem - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii i prawa do odliczenia dodatkowych wydatków związanych z ich wdrożeniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2006 r. zakupił system CDN XL, stanowiący nową technologię w rozumieniu przepisu art. 18b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Na potwierdzenie powyższego wnioskodawca dysponuje opinią niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki. W związku z powyższym dokonał odliczenia wydatków związanych z nabyciem nowych technologii. W 2007 r. poniósł dodatkowe koszty związane z wdrożeniem systemu CDN XL. Wnioskodawca zamierza odliczyć również wydatki związane z wdrożeniem systemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawcy przysługuje prawo skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii i prawo do dokonania odliczenia dodatkowych wydatków z wdrożeniem tych technologii, poniesionych w roku następującym po roku, w którym dokonano zakupu przedmiotowej technologii?

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na zakup nowych technologii. Podstawą do odliczenia będzie kwota należna sprzedającemu powiększona o inne wydatki związane z wdrożeniem zakupionych technologii w takiej części w jakiej zostały poniesione w roku 2006 (data zakupu technologii) i w roku 2007.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. W myśl art. 18b ust. 2 ww. ustawy za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.). Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ww. ustawy).

Stosownie do przepisu art. 18b ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowych technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Natomiast w myśl art. 16g ust. 3 ww. ustawy za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku /poz. 50/ wynika, iż Spółka w związku z nabyciem nowej technologii w 2006 r. dokonała odliczenia wydatków dotyczących jej nabycia. W 2007 r. poniosła dodatkowe koszty związane z wdrożeniem systemu CDN XL. Wdrożenie nowej technologii stanowi pewien proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby jednostki. Będą to wszelkie działania polegające na instalacji nowej technologii oraz mające na celu dostosowanie jej do potrzeb Spółki i sprawdzenie poprawności działania, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę dokonującej sprzedaży. Dopiero jego zakończenie spowoduje, iż Spółka zyska możliwość jej użytkowania w bieżącej działalności. W konsekwencji do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jaką jest nowa technologia zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem - w tym także dotyczące jej wdrożenia, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania. A zatem wydatki należne sprzedającemu, jak również związane z wdrożeniem nowej technologii są elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie wielkością podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji lub w roku następującym po tym roku.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż w przypadku Spółki wartość zakupu nowej technologii nie powinna była być odliczona od podstawy opodatkowania w roku 2006 a wydatki dotyczące wdrożenia w roku 2007, gdyż oba te elementy są składnikiem wartości początkowej i powinny być traktowane łącznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl