IBPB2/415-920/08/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-920/08/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 14 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 22 sierpnia 2006 r. wnioskodawca wraz z żoną nabył mieszkanie położone w B., w którym mieszkał od 30 lat. Dokumentem stwierdzającym ten zakup od spółdzielni mieszkaniowej jest umowa o przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

W dniu 20 września 2006 r. wnioskodawca wraz z żoną sprzedał mieszkanie położone w B. za kwotę 52.000 zł - zgodnie z aktem notarialnym. Całość ww. kwoty małżonkowie wydatkowali na zakup materiałów budowlanych oraz remont mieszkania położonego w Ch. Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 10 lipca 1996 r., mieszkanie w Ch. jest własnością żony wnioskodawcy. W sprzedanym mieszkaniu położonym w B. małżonkowie byli zameldowani na stałe i zamieszkiwali tam razem. W dokumencie sprzedaży ww. mieszkania wnioskodawca wraz z żoną jest wymieniony jako osoby wspólnie nim władające i wspólnie to mieszkanie zbywające.Niezwłocznie po sprzedaży mieszkania położonego w B. wnioskodawca wraz z żoną zameldowali się na stałe w mieszkaniu położonym w Ch. Od dnia 17 listopada 2006 r., to jest od daty stałego zameldowania wnioskodawca mieszka w tym mieszkaniu razem z żoną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle przedstawionych faktów wnioskodawca może rozliczyć się wspólnie z żoną z kwoty 52.000 zł, uzyskanej ze sprzedaży wspólnego mieszkania położonego w B....

Czy z przychodu ze sprzedaży mieszkania położonego w B. wnioskodawca może uzyskać zwolnienie podatkowe, jeżeli cała jego połowa została przeznaczona i wydatkowana na zakup materiałów budowlanych i remont wspólnie z żoną zamieszkiwanego mieszkania położonego w Ch....

Czy do rozliczenia wspólnego wystarczą rachunki wystawione na żonę wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawcy wydaje się słusznym, aby mógł on wspólnie otrzymane pieniądze ze wspólnie sprzedanego mieszkania rozliczyć razem z żoną przed urzędem skarbowym.

Kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania położonego w B., tak w części przypadającej żonie jak i w części przypadającej wnioskodawcy, została wydatkowana wspólnie na jeden cel - zakup materiałów budowlanych i remont mieszkania położonego w Ch. Powodem wystawienia rachunków z tytułu zakupu materiałów budowlanych i remontu mieszkania położonego w Ch. na osobę żony wnioskodawcy - jest określenie jej w akcie notarialnym jako właścicielki tego mieszkania. Wnioskodawca uważa tym samym, że wystawienie rachunków na jego nazwisko nie byłoby zgodne ze stanem faktycznym dokumentu własności tego mieszkania. Niemniej wnioskodawca uważa, że jako mąż jest współudziałowcem w kosztach zakupu materiałów budowlanych i remontu tego mieszkania, w którym wspólnie mieszka z żoną.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 1 stycznia 2007 r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca wraz z żoną posiadali spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, które w dniu 22 sierpnia 2006 r. przekształcili w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Powyższe oznacza, że dla oceny skutków podatkowych sprzedaży dokonanej w dniu 20 września 2006 r. zastosować należy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

W myśl dyspozycji art. 28 ust. 2 i 2a cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a: w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

* na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e).

Na podstawie art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż przychód ze sprzedaży lokalu uzyskany w dniu 20 września 2006 r. wnioskodawca przeznaczył na zakup materiałów budowlanych oraz remont lokalu mieszkalnego należącego wyłącznie do żony.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż jedną z okoliczności decydujących o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości jest wydatkowanie przychodu na remont lub modernizację własnego lokalu mieszkalnego, a nie lokalu mieszkalnego w ogóle. Zatem warunkiem koniecznym do skorzystania z przedmiotowej ulgi jest m.in. wymóg posiadania prawa własności do powyższego lokalu mieszkalnego, w którym prowadzone były prace remontowe. Ten warunek nierozerwalnie związany jest ze stwierdzeniem zawartym w cytowanym powyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w związku z art. 21 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że ulga dotyczy własnego lokalu mieszkalnego. Tymczasem z wniosku jednoznacznie wynika, że lokal mieszkalny, na remont którego przeznaczono środki ze sprzedaży jest na mocy aktu notarialnego z dnia 10 lipca 1996 r. wyłącznie własnością żony wnioskodawcy. Bez znaczenia w tej kwestii pozostaje zatem argumentacja wnioskodawcy, że od dnia 17 listopada 2006 r., to jest od daty stałego zameldowania, przez cały okres remontu do chwili obecnej wnioskodawca zamieszkuje w mieszkaniu należącym do żony. Zamieszkiwanie i zameldowanie nie może być bowiem utożsamiane z prawem własności.

Tym samym należy uznać, iż inwestując w remont lokalu mieszkalnego nie posiadając do niego tytułu prawnego w postaci aktu własności wnioskodawca poniósł jedynie nakłady na nieruchomość. Nie był to w żadnym wypadku remont własnego lokalu mieszkalnego. Zatem, poniesione przez wnioskodawcę wydatki nie mogą być objęte zwolnieniem podatkowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo pokreślić należy, iż - zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa - zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej danego przepisu prawa podatkowego.

Zatem uzyskany w 2006 r. przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w części przypadającej na wnioskodawcę t.j. #189; wysokości podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie z powołanym przepisem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł i ustala się podatek w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten płatny jest bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkana podatnika. W terminie płatności podatku podatnik jest zobowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru (PIT-23).

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., co do zasady, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Jednakże, małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie (ust. 2).

W związku z powyższym wnioskodawca oraz jego żona byli zobowiązani do złożenia-każdy z osobna deklaracji PIT-23 i wykazania w nich przychodu w wysokości po #189; jego części z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.Przypadająca na żonę wnioskodawcy #189; część przychodu z uwagi na fakt wydatkowania jej na remont własnego mieszkania będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast wykazany w deklaracji złożonej przez wnioskodawcę przychód w wysokości #189; całości kwoty uzyskanej ze sprzedaży, z uwagi na fakt iż nie został wydatkowany zgodnie z celami określonymi w ustawie podlega opodatkowaniu.

Nadmienić należy, iż żona wnioskodawcy posiada dokumenty wystawione na swoje imię i nazwisko potwierdzające fakt wydatkowania przypadającej na nią #189; przychodu. Wnioskodawca nawet gdyby posiadał rachunki na swoje imię i nazwisko nie mógłby z przyczyn opisanych wcześniej uzyskać zwolnienia z opodatkowania. Fakt iż wszystkie rachunki zostały wystawione na żonę jest zatem dla niego bez znaczenia.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, że przychód przypadający na niego, a uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład majątku wspólnego małżonków będzie korzystał ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że wniosek z dnia 10 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 150 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu stanowi faktycznemu i jednemu zdarzeniu przyszłemu.

Z uwagi na powyższe nadwyżka we wpłacie dokonanej w dniu 12 maja 2008 r. w wysokości 75 zł - zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.) na wskazany przez wnioskodawcę rachunek bankowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl