IBPB2/415-846/08/BD - Opodatkowanie stypendiów sportowych wypłacanych przez organ samorządowy dla uczniów i studentów powyżej 15. roku życia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-846/08/BD Opodatkowanie stypendiów sportowych wypłacanych przez organ samorządowy dla uczniów i studentów powyżej 15. roku życia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 maja 2008 r.) uzupełnionym w dniu 25 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania stypendiów sportowych wypłacanych przez organ samorządowy dla uczniów i studentów powyżej 15-tego roku życia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania stypendiów sportowych w (sporcie kwalifikowanym) dla uczniów i studentów powyżej 15-tego roku życia oraz osób nie uczących się powyżej 26 roku życia, oraz stypendiów dla studentów w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 10 czerwca 2008 r. Znak: IBPB2/415-846/08/BD wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 25 lipca 2008 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony stan faktyczny:

Wypłacane są stypendia sportowe (w sporcie kwalifikowanym) dla uczniów i studentów powyżej 15-tego roku życia oraz osób nie uczących się powyżej 26 roku życia, oraz stypendia dla studentów w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną. Stypendia przyznaje Prezydent Miasta w ramach środków określanych w budżecie miasta na podstawie uchwały Rady Miejskiej. Uchwała zawiera załącznik - regulamin przyznawania stypendiów.

W przypadku uczniów i studentów, którzy ukończyli 15 lat i pobierają stypendium sportowe, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest stosowana ulga w wysokości 380 zł miesięcznie. W przypadku gdy uczeń otrzymuje stypendium miesięczne w kwocie wyższej jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wypłacana kwota jest pomniejszona o naliczoną składkę na ubezpieczenie zdrowotne pomimo nie występowania obowiązku podatku.

Odnośnie stypendystów osób pracujących w innych zakładach pracy, które nie składają oświadczenia PIT-2C jest naliczana i pobierana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych. Z naliczonej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych jest odliczana składka na ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczka na podatek dochodowy jest obliczana z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Co do wypłaty stypendiów w dziedzinie kultury po złożeniu oświadczenia PIT-2C od studentów jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% w kwocie wyższej niż 380 zł miesięcznie.

Jak należy wystawić PIT-8S (potrącona składka zdrowotna), brak miejsca na wpis.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sposób naliczania i pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych jest prawidłowy (ewentualnie wnioskodawca prosi o wskazanie właściwego sposobu obliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych) w przypadku wypłaty stypendiów wypłacanych przez organ samorządowy.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

uczniom i studentom powyżej 15-tego roku życia pobiera się od wypłat stypendiów powyżej 380 zł miesięcznie podatek dochodowy od osób fizycznych, a od kwoty przyznanego stypendium odprowadzana jest składka na ubezpieczenie zdrowotne.

2.

stypendystom (osobom pracującym) - naliczana i pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych i jest potrącana składka na ubezpieczenie zdrowotne z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodów.

3.

natomiast od stypendiów wypłacanych studentom w dziedzinie kultury jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty przewyższającej 380 zł w skali miesiąca. Studentom, którzy nie złożyli oświadczenia PIT-2C odprowadzana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych od wysokości otrzymanego stypendium.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja dotyczy zasad opodatkowania stypendiów sportowych wypłacanych przez organ samorządowy dla uczniów i studentów powyżej 15-tego roku życia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b cyt. wyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

* świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

* wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

* będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,

* podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w ust. 10 art. 21 ustawy.

Do pobierania zaliczek od stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy w kwocie przekraczającej 380 zł miesięcznie i stypendiów stanowiących przychody z innych źródeł mają zastosowanie odpowiednie ustępy art. 35 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w tym miesiącu przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 2 podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jednakże, - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż składka na ubezpieczenie zdrowotne pobierana od całej kwoty stypendium, również od kwoty zwolnionej nie przekraczającej 380 zł jest obliczana w całości od zaliczki na podatek dochodowy, co z punktu widzenia prawa podatkowego jest nieprawidłowe. Treść art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje bowiem, iż podatek dochodowy nie podlega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, której podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku m.in. na podstawie art. 21. Tak więc kwota zaliczki powinna zostać obniżona tylko i wyłącznie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne naliczaną od kwoty stypendium podlegającej opodatkowaniu, czyli powyżej 380 zł. Składka naliczona od zwolnionej kwoty stypendium nie podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Osoby, które otrzymają od płatnika informację PIT-8S będą obowiązane uwzględnić w zeznaniu rocznym dane zawarte w wystawionych przez płatnika informacjach PIT-8S. Nie sporządza się informacji PIT-8S jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru PIT-12, że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku PIT-40.

Wystawiając PIT-8S płatnik winien w kolumnie "zaliczka pobrana przez płatnika" wpisać rzeczywiście pobraną zaliczkę, czyli po pomniejszeniu o podlegającą obliczeniu część składki zdrowotnej odprowadzonej od tego stypendium.

Okoliczność, że w PIT-8S nie ma rubryk, w których można by wykazać kwoty potrąconych składek nie ma wpływu na możliwość ich odliczenia, która wynika z art. 35 ust. 9 ww. ustawy. Płatnik powinien natomiast poinformować osobę otrzymującą stypendium o wysokości odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne. Przepisy prawa podatkowego nie regulują formy w jakiej powinno się to odbywać. Jednak dla celów dowodowych informacja ta winna zostać przekazana na piśmie.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy należało w zakresie zasad opodatkowania stypendiów sportowych wypłacanych przez organ samorządowy dla uczniów i studentów powyżej 15-tego roku życia uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl