IBPB2/415-63/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-63/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia z członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy przeniesienia własności lokalu, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia z członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy przeniesienia własności lokalu, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała przekształcenia umowy najmu lokalu spółdzielczego, który przed przejęciem przez Spółdzielnię był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, w prawo odrębnej własności i zamierza w przyszłości dokonać dalszych przekształceń. Spółdzielnia nabyła mieszkania zakładowe nieodpłatnie i zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przekształceń, o których mowa powyżej, dokonuje po pokryciu przez najemców kosztów nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się lokal uwzględniając kaucje mieszkaniowe przekazane Spółdzielni przez przedsiębiorstwo państwowe (art. 48 ust. 4 i ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana do wystawienia formularza PIT-8C osobom, które dokonały lub dokonają w przyszłości przekształcenia umowy najmu lokalu spółdzielczego, który przed przejęciem przez Spółdzielnię Mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego w prawo odrębnej własności, a osoby te są zobowiązane do wykazania dochodu z tego tytułu w swoim zeznaniu podatkowym.

2.

Jeżeli Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana do wystawienia PIT-8C, to w jaki sposób powinna obliczyć dochód dla osoby dokonującej przekształcenia, skoro brak jest wyceny wartości rynkowe dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu są wolne od podatku dochodowego, tak też Spółdzielnia nie jest zobowiązana do wystawienia PIT-8C, a osoby dokonujące przekształceń nie mają obowiązku wykazania ww. dochodu w zeznaniu podatkowym. Stanowisko takie potwierdza wypowiedź Ministra Finansów (np. Rzeczpospolita Nr 195 z dnia 22 sierpnia 2007 r.) formułując tezę, że w takim przypadku nie powstaje dochód po stronie osób dokonujących przekształceń.

Ad. 2. Ponieważ zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem jest cena rynkowa pomniejszona o cenę zakupu Spółdzielnia powinna wziąć pod uwagę średnie ceny podobnych lokali uzyskane w transakcjach zawartych przez lokalne biuro obrotu nieruchomościami lub z lokalnych ogłoszeniach prasowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Zwolnienie powyższe odnosi się wyłącznie do dochodów uzyskanych z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców, nie ma natomiast zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, iż wnioskodawca na podstawie umów nieodpłatnego przejęcia mieszkań przedsiębiorstwa państwowego, stał się właścicielem byłych zakładowych budynków mieszkalnych. W związku z tym mieszkania w przejętych budynkach straciły status zakładowych mieszkań (lokali mieszkalnych), stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów spółdzielni mieszkaniowej.

Zasady zawierania umów przeniesienia własności takich lokali na rzecz najemców określają przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), między innymi w art. 48 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Ponadto, jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal (art. 48 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Kaucje mieszkaniowe, o których mowa w art. 7 ust. 3 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 119, poz. 567, z późn. zm.) podlegają zaliczeniu na poczet wkładu budowlanego lub na poczet pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 3 (art. 48 ust. 4 ww. ustawy).

Wysokość kaucji mieszkaniowej zaliczonej na poczet wkładu budowlanego waloryzuje się proporcjonalnie do wartości rynkowej lokalu. W pozostałych przypadkach zwrot kaucji następuje w wysokości środków przekazanych spółdzielni przez przedsiębiorstwo państwowe, państwową osobę prawną lub państwową jednostkę organizacyjną (art. 48 ust. 5 ww. ustawy).

W świetle powyższego, jeżeli przeniesienie własności lokali następuje na zasadach określonych w art. 48 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. Nie ma bowiem miejsca przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni. W związku z tym na spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia PIT - 8C.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie brak obowiązku wystawienia przez wnioskodawcę (Spółdzielnię Mieszkaniową) informacji PIT-8C nie wynika ze zwolnienia przychodu z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, który nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, ale z faktu, że w związku z przeniesieniem własności lokalu na zasadach określonych w art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych u osoby - najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, nie występuje przysporzenie majątkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl