IBPB2/415-561/07/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-561/07/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 grudnia 2007 r.) uzupełnionym w dniu 13 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych nagród o wartości nieprzekraczającej 760 zł w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych (portal internetowy) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wygranych nagród o wartości nieprzekraczającej 760 zł w konkursach ogłaszanych na stronach internetowych (portal internetowy). W związku z brakami formalnymi wniosku pismem z dnia 1 lutego 2008 r. Znak: IBPB2/415-561/07/BD wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 13 lutego 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi portal internetowy, na stronach którego organizuje i ogłasza konkursy dla swoich użytkowników. Szczegółowe zasady uczestnictwa w konkursach oraz przyznawania nagród zwycięzcom określa każdorazowo regulamin publikowany na stronie internetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy portal internetowy jest środkiem masowego przekazu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy nagrody o wartości nie przekraczającej 760 zł uzyskane przez zwycięzców w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach internetowych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zawartego we wskazanym artykule.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Decydujące znaczenie dla ustalenia czy nagrody w konkursach o wartości nie przekraczającej 760 zł korzystają ze zwolnienia ma ustalenie czy portal internetowy jest środkiem masowego przekazu. Polskie prawodawstwo nie sformułowało dotychczas definicji legalnej terminu "środków masowego przekazu" dlatego też należy skupić się na analizie istniejącej, w powołanej wyżej ustawie - Prawo prasowe, definicji prasy, która w potocznym rozumieniu postrzegana jest jako środek masowego przekazu. Zdaniem wnioskodawcy jeżeli uznamy portal internetowy za prasę, to stosując reguły logicznego wynikania można przyjąć, iż portal internetowy jest środkiem masowego przekazu i jako taki korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Trzeba również odróżnić pojęcie Internetu (rozumianego jako ogólnoświatowa sieć) od pojęcia portalu (rodzaju wielotematycznego serwisu internetowego).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 § 2 pkt 1 prawa prasowego, prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasa są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikację periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską itd.

Nie budzi wątpliwości, iż portal internetowy służy do rozpowszechniania publikacji periodycznych. W przypadku portalu ukazuje się on codziennie, przy czym publikowane w nim materiały są aktualizowane na bieżąco. Upowszechnianie publikacji następuje za pomocą, jak to określa ustawa "innej techniki rozpowszechniania" (tutaj jest to przekaz cyfrowy, za pośrednictwem łącz teleinformatycznych). Poza sporem pozostaje również "publiczność" portalu. Jest on bowiem dostępny dla każdego użytkownika sieci Internet i w dowolnie przez niego wybranym momencie. Podawane w portalu internetowym informacje docierają do praktycznie nieograniczonego kręgu odbiorców, a więc posługując się językiem ustawy są "informacjami podawanymi do publicznej wiadomości". W ten sposób zrealizowana zostaje kolejna przesłanka pozwalająca niewątpliwie uznać portal internetowy za prasę (środek masowego przekazu). Nie bez znaczenia dla rozstrzygnięcia wątpliwości czy portal internetowy można uznać za środek masowego przekazu, pozostaje również treść przepisu art. 54b prawa prasowego. Przepis ten stanowi, iż: przepisy o odpowiedzialności prawnej i postępowaniu w sprawach prasowych stosuje się odpowiednio do naruszeń prawa związanych z przekazywaniem myśli ludzkiej za pomocą innych niż prasa środków przeznaczonych do rozpowszechniania, niezależnie do techniki przekazu, w szczególności publikacji nieperiodycznych oraz innych wytworów druku, wizji i fonii. Przepis art. 54b prawa prasowego wyraźnie wskazuje, iż mówiąc o portalu internetowym mamy do czynienia co najmniej ze środkiem masowego przekazu.

W świetle art. 7 ust. 2 pkt 1 zdanie pierwsze prawa prasowego "prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe". Wymóg "periodyczności" prasy jednoznaczny jest z założeniem, że działalność prasowa powinna być prowadzona z pewną regularnością, jak również nabierać cechy stałości, na co pośrednio wskazuje również figurująca w przepisie wzmianka o "stałych przekazach teleksowych". Pod pojęciem "regularności" ukazywania się prasy nie należy jednak rozumieć wymogu jej publikowania w stałych odstępach czasu. Jak wskazano w piśmiennictwie "genetycznie zjawisko periodyczności powstało jako konsekwencja aktualności gazety. Już choćby z tego powodu pojęcie periodyczności jest płynne i elastyczne. Częstotliwość z jaką publikuje się drukiem aktualne informacje, zależy od konkretnych założeń redakcyjnych oraz możliwości technicznych, jest więc kategorią zmienną. Decyduje natomiast zamiar mniej lub bardziej regularnego, a nie tylko jednorazowego publikowania tych aktualnych wiadomości". Jak również wskazano w piśmiennictwie w przypadku programów radiowych i telewizyjnych wymóg periodyczności należy odnieść do ramówki, wedle której tworzony jest program. Obecność takiej ramówki, czy może raczej jej odpowiednika, porządkującej sposób prowadzenia działalności informacyjnej za pośrednictwem Internetu, należy odczytywać jako wskaźnik prasowego charakteru takiej działalności.

W związku z powyższym, portal internetowy spełnia zdaniem Spółki przesłankę periodyczności. Działalność informacyjna prowadzona jest w ramach portalu internetowego w sposób uporządkowany, z pewna powtarzalnością, w sposobie jej prowadzenia uwidacznia się zamiar Spółki brania udziału w społecznym obiegu informacji w sposób stały. Zachodzą w związku z tym podstawy, aby sądzić, że portal internetowy, może być kwalifikowany jako prasa w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 prawa prasowego. Podsumowując, w opinii Spółki uprawnione jest stwierdzenie, iż portal internetowy stanowi prasę w rozumieniu art. 7 § 2 pkt 1 prawa prasowego i w związku z tym nagrody o wartości do 760 zł otrzymane w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach portalu korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka poparła postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w warszawie z dnia 3 kwietnia 2007 r. sygn. 1471/PDF/415-21/07/ML i decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zmieniającą postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 9 stycznia 2007 r. sygn. 1401/BF-II/005-1102/06/JO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5,poz. 24 z późn. zm.) w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki, i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Na podstawie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż portal internetowy służy do rozpowszechniania publikacji periodycznych, ukazuje się on codziennie, przy czym publikowane w nim materiały są aktualizowane na bieżąco. Upowszechnienie publikacji następuje za pomocą, jak to określa ustawa "innej techniki rozpowszechniania".

W świetle przytoczonych powyżej przepisów (portal internetowy) ze względu na swój charakter powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nagrody o wartości nie przekraczającej 760 zł uzyskane przez zwycięzców w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach portalu internetowego korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego zawartego we wskazanym artykule.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl