IBPB2/415-492/07/BJ - Czy na mocy art. 11 ustawy nowelizującej z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw podatniczka zachowuje ulgę z tytułu zatrudnienia pomocy domowej na czas nieokreślony?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-492/07/BJ Czy na mocy art. 11 ustawy nowelizującej z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw podatniczka zachowuje ulgę z tytułu zatrudnienia pomocy domowej na czas nieokreślony?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani D., przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zachowania prawa do ulgi z tytułu zatrudnienia pomocy domowej do momentu rozwiązania umowy aktywizacyjnej zawartej na czas nieokreślony - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2007 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zachowania prawa do ulgi z tytułu zatrudnienia pomocy domowej do momentu rozwiązania umowy aktywizacyjnej zawartej na czas nieokreślony.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 1 października 2006 r. wnioskodawczyni zawarła umowę aktywizacyjną na czas nieokreślony z osobą bezrobotną. Umowa została zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy, a fakt jej zawarcia został potwierdzony zaświadczeniem. Zgodnie z art. 27e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. i art. 11 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw podatniczka zamierza korzystać z przysługującej jej ulgi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na mocy art. 11 ustawy nowelizującej z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wnioskodawczyni zachowuje ulgę z tytułu zatrudnienia pomocy domowej na czas nieokreślony, tj. do momentu rozwiązania umowy aktywizacyjnej zawartej na czas nieokreślony?

Zdaniem wnioskodawczyni, z treści art. 27e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. wynika, że osobie prowadzącej gospodarstwo domowe, która zatrudnia na podstawie umowy aktywizacyjnej osobę bezrobotną przysługuje odliczenie od podatku składek na ubezpieczenie społeczne poniesionych z tytułu tej umowy. Z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy ustawy nowelizującej z dnia 16 listopada 2006 r. artykuł 27e został uchylony, jednakże w art. 11 tejże ustawy zawarto nowe regulacje. Z literalnego ich brzmienia wynika według wnioskodawczyni, że prawo zawarte w art. 27e zostaje zachowane do końca obowiązywania umowy, czyli w przypadku umowy zawartej na czas nieokreślony - do czasu jej rozwiązania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl