IBPB2/415-398/07/ASz - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot wypłaconych przez spółdzielnię mieszkaniową w ramach dofinansowania wymiany stolarki okiennej przez lokatorów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-398/07/ASz Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot wypłaconych przez spółdzielnię mieszkaniową w ramach dofinansowania wymiany stolarki okiennej przez lokatorów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania wymiany stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania wymiany stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W latach 2001-2007 lokatorzy spółdzielni, którzy wymienili we własnym zakresie stolarkę okienną mogą zwracać się do spółdzielni z wnioskami o dofinansowanie wymiany do maksymalnej wysokości 50 % wynikającej z przedstawionej faktury. Spółdzielnia dla osób, które w danym roku otrzymały dofinansowanie wystawia PIT-8C celem rozliczenia się z otrzymanej dopłaty w rocznym zeznaniu podatkowym. Dofinansowanie następuje ze środków Funduszu Remontowego danej nieruchomości i jest zaliczone na poczet płaconego czynszu. Ww. procedury uregulowane są w regulaminie wewnętrznym uchwalonym przez Radę Nadzorczą. Od 2008 r. Rada Nadzorcza planuje zmienić regulaminy dofinansowania. Osobom, którym przyznano dofinansowanie planuje obniżyć płacony comiesięczny czynsz w pozycji Fundusz Remontowy przez okres, w którym należne wpłaty na Fundusz Remontowy zrównają się z przyznaną kwotą dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy tak przyznane dofinansowanie będzie podlegało rozliczeniu jako przychód w rocznym zeznaniu podatkowym.

Czy również będzie wymagało od spółdzielni wystawienia dla ww. osób informacji o przychodach na druku PIT-8C.

Zdaniem Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej taka forma dofinansowania nie będzie wymagała uznania w przychodach rocznych podatnika i nie będzie wymagała od spółdzielni wystawienia informacji o przychodach na druku PIT-8C.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Z uwagi na to, iż w zwolnieniach przedmiotowych brak jest regulacji, które zwalniałyby od podatku kwoty, jakie spółdzielnia mieszkaniowa wypłaca lokatorom tytułem refundacji części kosztów przez nich poniesionych z tytułu wymiany stolarki okiennej, przyjąć należy, iż zwrócone kwoty podlegają opodatkowaniu.

W tym przypadku nie będzie miał znaczenia fakt, iż Spółdzielnia planuje obniżyć płacony comiesięczny czynsz w pozycji fundusz remontowy przez okres, w którym należne wpłaty na fundusz remontowy zrównają się z przyznaną kwotą dofinansowania. Obniżenie comiesięcznego czynszu oznacza bowiem, że po stronie lokatorów powstaje przysporzenie majątkowe. Lokatorzy ponoszą mniejsze wydatki z własnych środków niż te, które musieliby ponieść gdyby w związku z dofinansowaniem nie obniżono im czynszu. Ponadto kwoty otrzymane od lokatorów z tytułu funduszu remontowego stanowią przychód Spółdzielni. Podatnicy - lokatorzy opodatkowują więc środki otrzymane od innego podmiotu z jego przychodów.

PIT-8C stanowi rodzaj informacji rocznej sporządzanej przez osoby dokonujące wypłat należności i świadczeń kwalifikowanych do przychodów z tzw. "innych źródeł", które podlegają opodatkowaniu, ale osoba dokonująca wypłaty nie ma obowiązku pobrać zaliczki na podatek bądź zryczałtowanego podatku. Skoro przychód w postaci dofinansowania otrzymany przez członka spółdzielni mieszkaniowej kwalifikuje się do "innych źródeł przychodu", podlegających opodatkowaniu, a spółdzielnia nie ma obowiązku pobierania zaliczek, powinna ona po zakończeniu roku sporządzić informację PIT-8C i w terminie do końca lutego przekazać ją temu członkowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu - stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl