IBPB2/415-373/07/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-373/07/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu dla pracowników dydaktycznych prowadzących ćwiczenia, laboratoria, seminaria, prace promotorskie i recenzje - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu dla pracowników dydaktycznych prowadzących ćwiczenia, laboratoria, seminaria, prace promotorskie i recenzje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa zatrudnia pracowników dydaktycznych, którzy prowadzą ćwiczenia, laboratoria i seminaria, są promotorami prac dyplomowych oraz piszą recenzje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosuje się 50% koszty uzyskania przychodów w stosunku do przychodów pracowników dydaktycznych prowadzących ćwiczenia, laboratoria, seminaria, prace promotorskie i recenzje.

Zdaniem wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z prac autorskich określa się w wysokości 50%. PWSZ powołuje się na stanowisko Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które w piśmie z dnia 2 października 2007 r. podaje, że prace promotorów, recenzje mogą być również traktowane jako prace twórcze oraz na stanowisko Urzędu Skarbowego, w ocenie którego tylko nauczyciele prowadzący wykłady mają prawo do 50% stawki kosztów uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Warunkiem stosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 powołanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), wzornictwa przemysłowego, architektoniczne, urbanistyczne, muzyczne. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną (art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy).

Natomiast 50% koszty uzyskania przychodów mogą być zastosowane do tej części wynagrodzeń nauczyciela akademickiego, która została zakwalifikowana jako wynagrodzenie z tytułu korzystania z praw autorskich, o ile konkretne prace lub czynności znajdują odzwierciedlenie w stosownej ewidencji prac twórczych prowadzonej przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową.

Zakres wykonywanych obowiązków wynikający z umowy o pracę uszczegółowiony zakresem czynności pracownika w powiązaniu z taką ewidencją oraz określeniem wymiaru prac i czynności o charakterze autorskim stanowi podstawę do wydzielenia tej części wynagrodzenia, w stosunku do której możliwe jest zastosowanie 50% normy kosztów uzyskania przychodów. Zakres zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń wypłacanych poszczególnym pracownikom, uzależniony powinien być bowiem zawsze od zakresu wykonywanych przez nich prac o twórczym charakterze, co z kolei wynikać powinno z umowy o pracę oraz szczegółowo określonych obowiązków służbowych każdego pracownika. Zakres ten powinien znaleźć udokumentowanie w prowadzonej przez pracodawcę ewidencji prac twórczych, wykonywanych przez poszczególnych pracowników, która to ewidencja służyć może ewentualnej weryfikacji wcześniej dokonanych ustaleń w powyższym przedmiocie, a co za tym idzie korekcie rozliczeń kosztów uzyskania przychodów za kolejne okresy rozliczeniowe.

W związku z powyższym, nauczyciele akademiccy wykonujący pracę w ramach stosunku pracy, którym przysługują uprawnienia twórców, mają prawo do odliczania 50% kosztów uzyskania przychodów od przychodów. O tym jednak czy ćwiczenia, laboratoria, seminaria, prace promotorskie i recenzje są utworem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim nie rozstrzygają organy podatkowe.W sprawach interpretacji przepisów o prawach autorskich i prawach pokrewnych właściwym organem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika jednak, iż wnioskodawca dysponuje interpretacją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie której prace promotorów, recenzje, ćwiczenia, laboratoria, seminaria mogą być również traktowane jako prace twórcze. W związku z powyższym organ podatkowy nie mógł potwierdzić stanowiska wnioskodawcy przedstawionego w ww. wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl