IBPB2/415-188/07/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-188/07/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 20 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w stosunku do wynagrodzeń pracowników, którzy zostali przejęci w trybie art. 23 1 Kodeksu pracy:

- w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia przez dotychczasowych pracodawców cząstkowych deklaracji PIT-11 i PIT-4R - jest prawidłowe.

- w części dotyczącej możliwości rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40 przez dotychczasowych pracodawców - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawiania przez pracodawcę PIT-11 dla pracowników, którzy zostali przejęci w trybie art. 23 1 Kodeksu pracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 września 2007 r. w miejsce dotychczasowych wielu pracodawców funkcjonujących w ramach K. Operatora Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o. w T. - Zakładu Głównego i poszczególnych Oddziałów Spółki, posiadających status samodzielnych pracodawców, wprowadzono jednego pracodawcę jakim obecnie jest Spółka - K. Operator Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o. Wobec powyższego w trybie art. 23 1 k.p. przekazano wszystkich pracowników dotychczasowych pracodawców - Oddziałów Spółki jedynemu obecnie funkcjonującemu pracodawcy - Spółce. Każdy z Oddziałów Spółki pozostając organizacyjna częścią zakładu pracy utracił status pracodawcy i w chwili obecnej pracodawcą dla wszystkich pracowników zarówno Zakładu Głównego jak i Oddziałów jest Spółka - K. Operator Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o. Z dniem 1 września 2007 r. w miejsce dotychczasowych wielu pracodawców funkcjonujących w ramach K. Operatora Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o. w T. - Zakładu Głównego i poszczególnych Oddziałów Spółki, posiadających status samodzielnych pracodawców, wprowadzono jednego pracodawcę jakim obecnie jest Spółka - K. Operator Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o. Wobec powyższego w trybie art. 23 1 k.p. przekazano wszystkich pracowników dotychczasowych pracodawców - Oddziałów Spółki jedynemu obecnie funkcjonującemu pracodawcy - Spółce. Każdy z Oddziałów Spółki pozostając organizacyjna częścią zakładu pracy utracił status pracodawcy i w chwili obecnej pracodawcą dla wszystkich pracowników zarówno Zakładu Głównego jak i Oddziałów jest Spółka - K. Operator Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zachodzi obowiązek wystawienia przez wszystkich dotychczasowych pracodawców funkcjonujących w ramach Spółki cząstkowych informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dla przejmowanych pracowników.

Czy zachodzi obowiązek przesłania do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby, przez dotychczasowych pracodawców funkcjonujących w ramach Spółki cząstkowych deklaracji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R.

Czy w związku ze wspomnianym przejęciem pracowników istnieje możliwość dokonywania przez pracowników Oddziałów - dotychczasowych pracodawców rozliczania się w Oddziałach za cały rok podatkowy 2007, składania przez tych pracowników PIT-12.

Zdaniem wnioskodawcy w ww. opisanym stanie faktycznym nie ma potrzeby wystawiania pracownikom cząstkowych PIT-11 przez wszystkich dotychczasowych pracodawców funkcjonujących w ramach Spółki, jak również składania kolejnych informacji PIT-4R. W związku z przejęciem pracowników istnieje również możliwość dokonywania przez pracowników Oddziałów - dotychczasowych pracodawców rozliczania się w Oddziałach za cały rok podatkowy 2007 r., składania przez tych pracowników formularzy PIT-12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Pojęcie płatnika zdefiniowane zostało w art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa. W świetle jego treści płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Jak wynika z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy" są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Ponadto w myśl art. 37 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

* poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz w art. 30e,

* nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4

* nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,

* nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1apkt 5 - płatnik jest obowiązanych sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 39 ust. 2 ww. ustawy jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35 zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy ci są zobowiązani sporządzić informację określoną w ust. 1 i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 23 1 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5. Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych (po stronie zakładu pracy).

Mając na uwadze powyższe, a także treść art. 23 1 Kodeksu pracy stwierdzić należy, że stosunek pracy pracowników przekazanych przez dotychczasowych pracodawców do nowo powstałej firmy nie ustał, a tym samym nie ustał obowiązek obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednakże obowiązek ten nie dotyczy już dotychczasowych pracodawców, ale firmy przejmującej pracowników. Zatem firma przejmująca pracowników, przy obliczeniu należnej od ich wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy powinna uwzględnić dochody pracowników z poprzedniego zakładu pracy, a co za tym idzie przekroczone progi podatkowe, wystawione decyzje o zwolnieniu płatnika z poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych itp. Ponadto aktualny pracodawca powinien:

* sporządzić dla tych pracowników jedną informację PIT-11 obejmującą dochody uzyskane w ciągu całego roku podatkowego lub na podstawie złożonego przez pracownika u przejętego pracodawcy oświadczenia (PIT-12) sporządzić według ustalonego wzoru roczne obliczenie podatku PIT-40.

* sporządzić deklaracje PIT-4R obejmującą przychody z całego roku podatkowego; w tym miejscu należy zaznaczyć, że od 1 stycznia 2007 r. zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41 w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje PIT-4R.

Wobec tego dotychczasowi pracodawcy nie mają obowiązku wystawiania cząstkowych informacji PIT-4R i PIT-11 i przesyłania ich do właściwego urzędu skarbowego, oraz nie dokonują rocznego obliczenia podatku na druku PIT-40. Wszystkie te obowiązki obciążają aktualnego pracodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl