IBPB2/415-168/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-168/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D., przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w latach 2007-2008 środków finansowych przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika naukowego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w latach 2007-2008 środków finansowych przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika naukowego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (pracownik naukowy uczelni) uzyskał finansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 czerwca 2007 r. oraz z dnia 13 lipca 2007 r. po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30 listopada 2006 r. złożonego w ramach programu ministra "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców". Powyższymi decyzjami przyznano Wydziałowi Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii uczelni środki finansowe przeznaczone na finansowanie w latach 2007-2008 uczestnictwa pracownika naukowego w wymienionym wyżej programie. Warunki realizacji, finansowania i rozliczania wykonania zadania zostały określone w umowie z dnia 10 sierpnia 2007 r. zawartej pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uczelnią i uczestnikiem programu. W szczególności w powołanej umowie zostały określone:

* przedmiot umowy, którym jest finansowanie udziału uczestnika programu w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym,

* kwota przeznaczona na finansowanie w roku 2007 i w roku 2008,

* przeznaczenie wymienionych kwot na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym,

* okres finansowania - od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2008 r.,

* zobowiązanie uczelni do przekazania uczestnikowi programu całości środków finansowych w oparciu o odrębną umowę dotyczącą sposobu przekazywania przedmiotowych środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionej sytuacji faktycznej za lata 2007 i 2008 podatnik będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, w wyniku rozpatrzenia wniosku pracownika naukowego zatrudnionego na uczelni decyzją z dnia 6 czerwca 2007 r. oraz z dnia 13 lipca 2007 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał środki finansowe przeznaczone na finansowanie w latach 2007-2008 uczestnictwa podatnika w programie "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców", określonym przez ministra. Pierwsza edycja programu została ogłoszona dnia 3 listopada 2006 r., tekst programu dostępny na stronie internetowej ministerstwa:http://www.nauka.gov.pl.Podstawę prawną przekazywania przez ministra środków finansowych stanowi art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) o brzmieniu następującym: finansowanie programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra obejmuje działania dotyczące dostosowywania kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej.

Uczelnia jako płatnik tych środków zobowiązana jest do przekazania otrzymanych środków w całości uczestnikowi programu. Podstawą tego obowiązku jest umowa zawarta pomiędzy Ministrem, uczelnią i uczestnikiem programu. Zdaniem podatnika otrzymane i przekazane następnie środki finansowe stanowią w istocie swej stypendium dla uczestnika programu i w związku z tym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) winien on korzystać ze zwolnienia podatkowego. Podstawę powyższego stanowiska stanowi przeznaczenie tych środków "na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży uczestnika programu" (§ 2 ust. 2 umowy). Nadto, stosownie do postanowień § 1 umowy "przedmiotem umowy jest finansowanie udziału uczestnika programu w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym". Wymienione uczestnictwo nie jest w żaden sposób działaniem ekwiwalentnym w zamian za otrzymane środki, albowiem nie został określony jego cel np. w postaci osiągnięcia efektu. Z tej przyczyny należy wnioskować, że przekazane środki stanowią stypendium naukowe określone w przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiącym podstawę niniejszego wniosku.

W polskim systemie prawnym nie ma definicji stypendium. Akty prawne obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej wielokrotnie określają rodzaje stypendiów np. sportowe, doktoranckie, habilitacyjne czy stypendium Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, nie ma jednakże definicji stypendium jako takiego. Dlatego należy posługiwać się określeniem stypendium w ujęciu encyklopedycznym, zgodnie z którym jest to jednostronne świadczenie pieniężne osoby (fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej) przyznane w dziedzinie nauki lub sztuki w celu umożliwienia kontynuowania nauki, prowadzenia badań naukowych lub prac w dziedzinie sztuki.

Stypendium nie może wiązać się z ekwiwalentnym świadczeniem usług przez otrzymującego to stypendium, ponieważ powstanie wtedy zobowiązanie wzajemne w postaci umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług. Dopuszczalne jest podpisywanie umowy określającej dokładnie zasady realizacji stypendium. Umowa ta nie może jednakże zawierać w swojej treści przesłanek do uznania, że jest to umowa o świadczenie usług (np. umowa zlecenia czy umowa o dzieło).

W świetle powyższego wywodu środki finansowe przyznane instytutowi przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w celu sfinansowania udziału uczestnika programu Ministra w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym należy zakwalifikować jako stypendium naukowe, które w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego.

Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca przytacza wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego:

* z dnia 30 listopada 2000 r. sygn. akt III SA 1939/99

* z dnia 21 czerwca 1996 r. III SA 156/96 (OSP 1997/3 poz. 56)

* z dnia 17 lutego 1995 r. SA/BK 292/94.

Podsumowując, podatnik uważa za uzasadnione zajęte stanowisko albowiem:

* przedmiotowe środki finansowe zostaną wykorzystane w celu realizacji czynności o charakterze naukowym, a więc będą w istocie stanowiły stypendium naukowe,

* zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Nauki.

Spełnione zatem zostały przesłanki zwolnienia przedmiotowego wymienione w powołanym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.Jak stanowi przepis art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) finansowanie nauki dotyczy finansowania działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, a w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych i realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego.

Stosownie do art. 3 ust. 2 ww. ustawy Minister przyznaje środki finansowe na naukę:

1.

jednostkom naukowym określonym w art. 2 pkt 9:

a)

na prowadzenie działalności statutowej, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 3,

b)

na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;

2.

uczelniom - na badania własne i rozwój infrastruktury informatycznej nauki;

3.

jednostkom naukowym i uczelniom reprezentującym sieć naukową - na wspólne badania własne;

4.

jednostkom naukowym i innym uprawnionym podmiotom - na realizację zadań lub przedsięwzięć przewidzianych do wykonania w ustalonym okresie i na określonych warunkach;

5.

ministrom kierującym działami administracji rządowej, kierownikom centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesowi Polskiej Akademii Nauk - na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

W myśl art. 3 ust. 3 tej ustawy Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a.Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. finansowanie działalności wspomagającej badania obejmuje upowszechnianie, promowanie i popularyzowanie osiągnięć naukowych lub naukowo-technicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca uzyskał finansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym przyznane decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 6 czerwca 2007 r. oraz z dnia 13 lipca 2007 r. w wyniku rozpatrzenia wniosku złożonego w ramach programu Ministra "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców".

Celem programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" jest wsparcie udziału polskich naukowców w projektach realizowanych w zagranicznych ośrodkach naukowych. Wsparcie jest udzielane na udział w projektach, których tematyka należy do jednego z priorytetowych kierunków badań określonych w strategicznych obszarach badawczych Krajowego Programu Ramowego lub projektach badawczych, których tematyka należy do dziedzin nauki uznanych za priorytetowe w założeniach polityki naukowej państwa.

W cytowanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca użył określenia "stypendia naukowe" w sensie stypendium związanego z działalnością twórczą i badawczą w dziedzinie nauki co oznacza, że o naukowym charakterze stypendium winien każdorazowo decydować cel i rodzaj działalności stypendysty. Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż przedmiotowe środki finansowe zostaną wykorzystane w celu realizacji czynności o charakterze naukowym oraz że zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego Ministra do Spraw Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Nauki.

Wobec powyższego mając na uwadze fakt, iż udział wnioskodawcy w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym jest związany z jego działalnością naukowo-badawczą należy stwierdzić, że przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki finansowe na pokrycie wyłącznie jego kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem wnioskodawcy w zagranicznym ośrodku naukowym stanowią stypendium naukowe w rozumieniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające zwolnieniu z opodatkowania.

Odnosząc się do wskazanych przez wnioskodawcę wyroków NSA stwierdza się, iż orzeczenia Sądu nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl