IBPB2/415-1650/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1650/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A., przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 2 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osób realizujących cel projektu Enterprise Europe Network - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osób realizujących cel projektu Enterprise Europe Network.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 18 grudnia 2008 r. Znak IBPP1/443-1567/08/KG IBPB2/415-1650/08/BJ IBPB3/423-921/08/CzP wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 2 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) realizuje projekt pod nazwą Enterprise Europe Network. W projekcie tym Spółka występuje jako partner, liderem projektu jest Politechnika. Sieć Enterprise Europe Network powstała na bazie dotychczas istniejących sieci Innovation Relay Centres i Euro Info Centres i pod nową nazwą Enterprise Europe Network rozpoczęła swoją działalność od stycznia 2008 r. Siec składa się z 500 punktów zlokalizowanych w prawie 40 krajach Europy i świata i jest największa w Europie siecią dostarczającą wiedzę i świadcząca usługi na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw. W Polsce ośrodki sieci są skupione w czterech konsorcjach obejmujących swym zasięgiem terytorium całego kraju. W skład konsorcjum działającego na terenie Polski południowej wchodzi dziewięciu partnerów instytucjonalnych z czterech województw z Politechniką w roli lidera. Projekt finansowany jest w 60% z programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz w 40% ze środków krajowych - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Każdy z partnerów realizuje działania zapisane w tzw. Techical Anex w umowie z Komisją Europejską. Zadania są podzielone na 3 moduły: A) informacyjny, B) transferu technologii i C) programów badawczych. Spółka realizuje moduł B) i C), czyli działania związane z podnoszeniem innowacyjności przedsiębiorstw, dostarczaniem instrumentów umożliwiających nawiązywanie zagranicznych kontaktów i pomoc w procesie transferu wiedzy i technologii. W module C) szczególna uwagę przypisuje się działaniom mającym na celu pomoc przedsiębiorcom w pisaniu wniosków i szukaniu partnerów w 7 Programie Ramowym Unii Europejskiej. Usługi świadczone przez wnioskodawcę są kierowane do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, uczelni, jednostek badawczo-rozwojowych, centrów badawczych i klastrów przemysłowych i naukowych. Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu otrzymuje refundację poniesionych wydatków, pomoc świadczona w ramach projektu jest bezpłatna i niekomercyjna. Umowa na dofinansowanie 60% projektu ze środków unijnych została zawarta pomiędzy koordynatorem reprezentującym wszystkie instytucje w konsorcjum a Agencją EACI - The Executive Agency For Competetiveness And Innovation. Środki pieniężne są przekazywane w postaci zaliczek (pierwsza zaliczka 45% całego budżetu programu na rzecz konkurencyjności i innowacji) na konta poszczególnych koordynatorów w Euro. Koordynator przelewa na konto poszczególnych instytucji kwotę proporcjonalną do założonego we wniosku budżetu i okresu działania. Podobnie w przypadku środków krajowych - 40% dofinansowania Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podpisze umowę z koordynatorami wszystkich czterech konsorcjów. Umowa zostanie zawarta na czas określony do dnia 31 marca 2011 r. i obejmuje działania realizowane przez beneficjentów w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. Większość wydatków pokrywana jest z konta bankowego bieżącego wnioskodawcy, następnie jest refundowana z wyodrębnionego dla celów projektu konta bankowego, na które wnioskodawca otrzymał dofinansowanie bezpośrednio od Politechniki.

W uzupełnieniu wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wnioskodawca wskazał, iż umowa dotycząca udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network została zawarta pomiędzy Agencją EACI (Executive Agency for Competitiveness and Innovation) a Politechniką Centrum Transferu Technologii, będącą koordynatorem projektu. Koordynator działa w imieniu i na rzecz podmiotów będących członkami konsorcjum, jednym z których jest wnioskodawca. Koordynator działa na rzecz ww. podmiotów na podstawie udzielonych przez nie pełnomocnictw. Zgodnie z zapisami umowy koordynator i członkowie konsorcjum są beneficjentami dofinansowania. Koordynator przekazuje poszczególnym beneficjentom wsparcie w wysokości określonej w budżecie projektu.

Wsparcie przeznaczone jest na realizację zadań związanych ze świadczeniem przez beneficjentów usług dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w szczególności w zakresie:

a.

udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi,

b.

wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii,

c.

zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów wspólnoty europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii;

ww. usługi świadczone są bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących cel projektu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenia osób bezpośrednio realizujących cel projektu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ spełnione są dwa warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia, tj. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, a środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak z powyższego wynika zwolnienie z opodatkowania na podstawie ww. przepisu uzależnione jest od źródła pochodzenia środków oraz podstawy ich przyznania. Oznacza to, że ww. dochody, aby mogły korzystać ze zwolnienia winny być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z ww. państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Należy zauważyć, iż przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który "pierwszy" otrzymał środki objęte tym zwolnieniem. Oznacza to, że bez potrącania zaliczek na podatek dochodowy będą otrzymywać wynagrodzenie pracownicy, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę wprost ze środków pomocowych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą.

W niniejszej sprawie umowa dotycząca udzielenia pomocy finansowej na realizację projektu, w którym wnioskodawca występuje jako partner, została zawarta pomiędzy Agencją EACI a Politechniką będącą koordynatorem projektu. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z zapisami umowy koordynator i członkowie konsorcjum są beneficjentami dofinansowania. Z wniosku wynika również, iż większość wydatków pokrywana jest z konta bankowego bieżącego wnioskodawcy, następnie jest refundowana z wyodrębnionego dla celów projektu konta bankowego, na które wnioskodawca otrzymał dofinansowanie bezpośrednio od Politechniki.

Refundacji nie można jednak uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.

Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przy realizacji programu uzależnione jest więc od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Tym samym wynagrodzenia osób zatrudnionych w związku z realizacją ww. projektu w części (60%) finansowanej ze środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej na zasadzie refundacji nie podlegają zwolnieniu na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast odnośnie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń w części finansowanej ze środków budżetu państwa wyjaśnia się, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych.

W niniejszym przypadku środki dofinansowania od agencji rządowej (Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) otrzymuje wnioskodawca (Spółka), natomiast pracownicy zaangażowani przy realizacji ww. projektu otrzymują dochody z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych od ww. Spółki, a nie dotację. Stąd wynagrodzenie osób w części (40%) finansowanej ze środków przekazanych przez PARP nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl