IBPB2/415-1637/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1637/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 1 lipca 2008 r.) uzupełnionym w dniu 24 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłacenia dywidendy byłym członkom spółdzielni (ich spadkobiercom) - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłacenia dywidendy byłym członkom spółdzielni (ich spadkobiercom).Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 11 września 2008 r. Znak: IBPB2/415-1204/08/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. W dniu 24 września 2008 r. wpłynęło do tut. Biura uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przy podziale nadwyżki bilansowej za dany rok obrachunkowy (dywidendy) uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców) zgodnie z art. 77 § 4 prawa spółdzielczego.

Spółdzielnia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4, art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodów z kapitałów pieniężnych tj. dywidendy pobiera i przekazuje jako płatnik 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zdaniem wnioskodawcy wypłata dywidendy netto po opodatkowaniu na rzecz byłych członków (ich spadkobierców) podlega przepisom ustawy od spadków i darowizn, w związku z czym zainteresowani winni rozliczać się osobiście z Urzędem Skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy wypłacie dywidendy (po opodatkowaniu) dla byłych członków (ich spadkobierców), powstanie obowiązek podatkowy z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy z ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawca uważa, że wypłata dywidendy po opodatkowaniu na rzecz byłych członków (ich spadkobierców) podlega pod ustawę o podatku od spadków i darowizn.Osoby otrzymujące dywidendę winny rozliczać się osobiście.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

1.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

2.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

3.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

4.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Przepis art. 24 ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Z treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Jednakże w przedmiotowej sprawie należy mieć na uwadze przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 75 ww. ustawy zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową.

Przepis art. 76 ww. ustawy stanowi, iż nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

Z przepisu art. 77 § 1 ww. ustawy wynika, że część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 77 § 4 ww. ustawy jeżeli podział części nadwyżki bilansowej między członków ma nastąpić w formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców), którym przysługują roszczenia o wypłatę udziałów.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że przy podziale nadwyżki bilansowej za dany rok obrachunkowy (dywidendy) Spółdzielnia uwzględnia byłych członków (ich spadkobierców), którym przysługują roszczenia o wypłatę udziałów zgodnie z art. 77 § 4 prawa spółdzielczego.

W przypadku wypłacenia przez wnioskodawcę spadkobiercom byłych członków Spółdzielni części nadwyżki bilansowej w formie oprocentowania udziałów, o którym mowa w art. 77 § 4 ww. ustawy - Prawo spółdzielcze, oprocentowanie to stanowić będzie dla spadkobierców przychód określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z kapitałów pieniężnych. W takim przypadku na wnioskodawcy jako płatniku ciążyć będą obowiązki, o których mowa w powołanych powyżej art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami (art. 922 § 2 ww. Kodeksu cywilnego).

Z treści art. 77 § 4 ustawy prawo spółdzielcze wynika, że przy podziale nadwyżki bilansowej w formie oprocentowania uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców). Oznacza to, że prawo do części nadwyżki przysługuje spadkobiercy, bo to on jest uwzględniony przy jej podziale. Na dzień śmierci spadkodawcy prawo do części nadwyżki nie było skonkretyzowane, więc nie weszło do spadku. Ponadto podstawową zasadą prawa podatkowego jest brak podwójnego opodatkowania tego samego przychodu. Skoro więc ww. przychód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie może być równocześnie opodatkowany podatkiem od spadków i darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wypłata spadkobiercom byłych członków Spółdzielni części nadwyżki bilansowej w formie oprocentowania udziałów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlega w związku z tym opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), ponieważ nie należy do spadku.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy, że wypłata dywidendy netto po opodatkowaniu (podatkiem dochodowym) na rzecz spadkobierców byłych członków Spółdzielni podlega pod ustawę od spadków i darowizn oraz, że osoby otrzymujące dywidendę winny rozliczać się osobiście, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl