IBPB2/415-155/08/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-155/08/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia z członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy przeniesienia własności lokalu oraz skutków podatkowych zawarcia z najemcą ww. umowy:

* w części dotyczącej skutków podatkowych zawarcia z najemcą nie będącym członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy przeniesienia własności lokalu - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej skutków podatkowych zawarcia z członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy przeniesienia własności lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia z członkiem spółdzielni mieszkaniowej umowy przeniesienia własności lokalu oraz skutków podatkowych zawarcia z najemcą ww. umowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółdzielnią Mieszkaniową działającą na bazie zakładowych zasobów mieszkaniowych, z których część mieszkań Zakłady sprzedały bezpośrednio mieszkańcom. Pozostałe zasoby (w tym 700 mieszkań) przekazały bezpłatnie Spółdzielni w 1998 r. Przekazały też kaucje wpłacane przez mieszkańców tych lokali w chwili otrzymania mieszkania w latach 1960-1980. Są to kwoty nominalne po denominacji w 1994 r., zwaloryzowane tylko o inflację: rzędu od 0,50 zł do 200,00 zł.Spółdzielnia została zobowiązana przyjąć na członków Spółdzielni - zgodnie z Ustawą z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych - wszystkich dotychczasowych najemców z równoczesnym zobowiązaniem o prawie dobrowolności przystąpienia na członka Spółdzielni przez poszczególnych najemców.Większość najemców przystąpiła do Spółdzielni, w wyniku czego otrzymała lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Niektórzy z nich, korzystając z przepisów Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przekształcili swoje prawa do mieszkania na spółdzielcze własnościowe. Kilka zwolnionych mieszkań Spółdzielnia wynajmuje na podstawie czynszu licytowanego.

Po wejściu w życie nowelizacji Ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia w myśl art. 48 ww. Ustawy przystąpiła do przenoszenia własności lokali mieszkalnych na wnioski poszczególnych członków. Każdy członek i najemca zobowiązany został przed wyodrębnieniem do pokrycia kosztów nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni użytkowej mieszkania, a otrzymane od Zakładów Azotowych kaucje mieszkaniowe zaliczane są na poczet tych kosztów.207-u członków Spółdzielni Mieszkaniowej posiadających lokatorskie prawo do lokalu wyodrębniło swoje mieszkanie do dnia 31 grudnia 2007 r. Spółdzielnia w oparciu o interpretację Ministerstwa Finansów z sierpnia ubiegłego roku stwierdzającą, że nie ma podstaw w opisanych wyżej przypadkach do naliczania podatku, nie wystawiła ww. członkom PIT-8C.Pozostali członkowie z lokatorskim prawem do lokalu oraz część najemców złożyli wnioski i oczekują na przeniesienie własności w najbliższym czasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w wyniku przeniesienia własności mieszkania pozakładowego na członka Spółdzielni powstał przychód do opodatkowania i na Spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C.

Czy w wyniku przeniesienia własności mieszkania pozakładowego na najemcę, który po przekazaniu zasobów nie został członkiem Spółdzielni lub wynajmuje lokal na podstawie czynszu licytowanego, powstanie przychód do opodatkowania i obowiązek wystawienia przez Spółdzielnię PIT-8C.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku członków Spółdzielni przekształcających w odrębną własność lokatorskie prawo do mieszkania nie ma miejsca przysporzenie majątkowe (przekazane zasoby stanowią majątek członków Spółdzielni), stąd też nie ma przychodu do opodatkowania.Zdaniem wnioskodawcy u najemców otrzymujących na własność mieszkanie, zarówno tych, którzy nie przystąpili do spółdzielni po przekazaniu zasobów oraz wynajmujących mieszkania spółdzielcze na podstawie czynszów licytowanych powstanie przychód do opodatkowania, a tym samym obowiązek wystawienia przez Spółdzielnię PIT 8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 lipca 2007 r. - na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków;

3.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

W myśl art. 12 ust. 1#185; ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia mieszkaniowa zawiera umowę, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała sama budynek lub wybudowali go jej poprzednicy prawni.

W konsekwencji, w związku z nabyciem prawa własności lokalu mieszkalnego przez członka Spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do tego lokalu, jeśli przekształcenie dokonane zostanie zgodnie z przepisami art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, nie powstanie u członka spółdzielni przysporzenie majątkowe. Tym samym nie powstanie u niego również przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 48 ust. 1-5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Żądanie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, przysługuje również osobie bliskiej w stosunku do najemcy. Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe nieodpłatnie, najemca powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal. Natomiast kaucje mieszkaniowe, o których mowa w art. 7 ust. 3 w związku z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 119, poz. 567, z późn. zm.) podlegają zaliczeniu na poczet wkładu budowlanego lub na poczet pokrycia powyższych kosztów. Wysokość kaucji mieszkaniowej zaliczonej na poczet wkładu budowlanego waloryzuje się proporcjonalnie do wartości rynkowej lokalu. W pozostałych przypadkach zwrot kaucji następuje w wysokości środków przekazanych spółdzielni przez przedsiębiorstwo państwowe, państwową osobę prawną lub państwową jednostkę organizacyjną.

Powołane powyżej przepisy dotyczące przekształceń własnościowych w spółdzielniach mieszkaniowych określają zasady powodujące, iż dotychczasowi członkowie spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego oraz najemcy lokali spółdzielczych, nabywają własność zajmowanych lokali mieszkalnych.W związku z tym, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym przeniesienie własności lokalu odbywać się będzie zgodnie z ww. zasadami, to nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. W konsekwencji przedmiotowa czynność nie rodzi obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl