IBPB2/415-1289/08/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1289/08/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W.G. przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 22 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania dodatku wypłacanego na małżonka przy rencie otrzymywanej z Francji za pośrednictwem banku przez osobę fizyczną zamieszkałą w Polsce - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania dodatku wypłacanego na małżonka przy rencie otrzymywanej z Francji za pośrednictwem banku przez osobę fizyczną zamieszkałą w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest starszym człowiekiem, który w okresie drugiej wojny światowej znalazł się na przymusowych robotach we Francji. Z tytułu pobytu na przymusowych robotach wnioskodawca pobiera z Francji rentę oraz dodatek na małżonkę (83 lata). Bank, w którym wnioskodawca pobiera rentę zagraniczną domaga się interpretacji ustawy, która określa zasady opodatkowania dodatku na małżonkę. W przeciwnym wypadku bank będzie pobierał podatek od całości tj. od renty wnioskodawcy i od dodatku na małżonka. Wnioskodawca został poinformowany, iż w rozliczeniu za dany rok będzie mógł ubiegać się o ewentualny zwrot naliczonego podatku. Jest to dla wnioskodawcy bardzo niewygodna sytuacja dlatego prosi o interpretację przepisów prawa podatkowego w powyższym zakresie, gdyż interpretacja jaką posiada z dnia 14 stycznia 2004 r. wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zawierciu oraz wskazania otrzymane z Francji w tej sprawie już nie wystarczają.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dodatek na małżonkę otrzymywany przy rencie z Francji jest wolny od podatku dochodowego w Polsce.

Wnioskodawca jest przekonany, iż dodatek na małżonkę jest wolny od podatku dochodowego. Wnioskodawca jest 86 staruszkiem, renta za przymusową pracę na terenie Francji umożliwia mu leczenie, jest rekompensatą za poniesiony uszczerbek na zdrowiu. Nic nie wskazuje na to aby zmieniły się przepisy prawa podatkowego jednakże bank, w którym wnioskodawca pobiera świadczenie domaga się takiej interpretacji ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym (art. 3 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca otrzymuje rentę z Francji oraz dodatek na małżonkę.Ze względu na to, że wnioskodawca jest rezydentem polskim (ma miejsce zamieszkania w Polsce), a otrzymywana renta i dodatek na małżonkę są wypłacane przez instytucję francuską zastosowanie w tej sprawie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Francją.Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5 z późn. zm.) z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 renty, emerytury i podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniego zatrudnienia, wypłacane osobie zamieszkałej w jednym Umawiającym się Państwie (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

W myśl art. 21 ww. umowy części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw (w Polsce), bez względu na to skąd pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).Jak z powyższych przepisów wynika do renty otrzymywanej z tytułu poprzedniego zatrudnienia oraz dodatku na małżonkę wypłacanych przez francuską instytucję osobie zamieszkałej w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego, gdyż świadczenia te mogą być opodatkowane tylko w Polsce. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych - art. 12 ust. 7 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 91 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wypłacone, za pośrednictwem płatnika, przy emeryturach i rentach zagranicznych podwyżki (zwiększenia) mające charakter dodatków rodzinnych, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu stwierdzającego wysokość podwyżki.Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy, że dodatek rodzinny wypacany wnioskodawcy na małżonkę przez francuską instytucję przy rencie wypłacanej w związku z poprzednim zatrudnieniem jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 91 ww. ustawy pod warunkiem przedstawienia płatnikowi (bankowi) dokumentu stwierdzającego wysokość tego dodatku.

Zatem stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku, iż wypłacany przy francuskiej rencie dodatek na małżonkę jest wolny od podatku dochodowego w Polsce jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl