IBPB2/415-1232/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1232/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania (dotacji) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przyłącza kanalizacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania (dotacji) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przyłącza kanalizacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 26 marca 2008 r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na uregulowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta poprzez wykonanie przyłączy kanalizacji sanitarnej (przykanalików) z jednoczesną likwidacją szamb, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania. Przedmiotowa uchwała określa warunki udzielania dotacji na pokrycie kosztów poniesionych przez mieszkańców miasta na przyłącza kanalizacyjne z jednoczesną likwidacją szamba. Inwestor ubiegający się o dofinansowanie wykonania przyłącza (przykanalika) zobowiązany będzie do:

* złożenia wniosku o dofinansowanie przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej;

* potwierdzenia tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości i zgody właściciela nieruchomości na wykonanie inwestycji;

W przypadku przyznania dofinansowania wnioskodawca po wykonaniu zakresu robót określonego w umowie, zobowiązany jest dostarczyć następujące dokumenty:

a.

inwentaryzację powykonawczą geodezyjną instalacji;

b.

protokół przeglądu lub protokół odbioru wykonywanych robót, sporządzonych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji;

c.

aktualną umowę z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji;

d.

oświadczenie o likwidacji szamba;

e.

udokumentowanie poniesienia kosztów własnych w wysokości min. 15% ogólnych kosztów realizacji przyłącza i likwidacji szamba;

f.

dowody księgowe potwierdzające poniesienie kosztów inwestycji,

- weryfikacja złożonych dokumentów przeprowadzona zostanie przez komisję powołaną przez Burmistrza Miasta.

Podstawą udzielenia dotacji będzie umowa zawarta z wnioskodawcą, która powinna zawierać:

a.

opis robót przewidzianych do realizacji, miejsce i termin realizacji;

b.

wysokość dotacji, sposób i termin jej przekazania;

c.

opis uzyskanego efektu ekologicznego.

Wypłata nastąpi na podstawie przedłożonych faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych.

Przed zakwalifikowaniem wniosku do dofinansowania, komisja dokona oględzin nieruchomości w obecności wnioskodawcy, m.in. w celu potwierdzenia zasadności budowy przyłącza i likwidacji szamba. Każda osoba fizyczna zainteresowana ww. inwestycją może uzyskać dofinansowanie do 85% kosztów wykonania przyłącza, jednak nie więcej niż 3.000 zł po spełnieniu określonych wymagań zawartych w uchwale Rady Miejskiej. Powyższe środki finansowe pochodzą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po spełnieniu szeregu warunków, o których mowa powyżej osobom, które złożą stosowny wniosek wypłaci się stosowne środki. W związku z powyższą sytuacją, osoby te uzyskują dochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowa dotacja winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli tak, to w jakiej formie winien on być wpłacony do Urzędu Skarbowego - czy osoba fizyczna ma sama zgłosić się do Urzędu Skarbowego, czy ten podatek powinna pobrać gmina.

Czy osoby fizyczne uczestniczące w programie uregulowania gospodarki ściekowej na terenie gminy mogą korzystać z zapisu ustawowego zawartego przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w konsekwencji czego gmina nie ma obowiązku wystawienia tym osobom deklaracji PIT.

Zdaniem wnioskodawcy, przedmiotowa dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi iż, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane budżetu państwa lub budżetu jednostek sektora finansów publicznych. Gmina prowadzi działania skierowane na kompleksowe uregulowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta. W związku z tym Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na uregulowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta poprzez wykonanie przyłączy kanalizacji sanitarnej (przykanalików) z jednoczesną likwidacją szamb, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania. Celem przedsięwzięcia jest ochrona środowiska. Zgodnie z przyjętymi zasadami wysokość dofinansowania może wynieść do 85% kosztów wykonania przyłączy, jednak nie więcej niż 3.000 zł a środki na wskazany cel pochodzą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, będącego częścią budżetu miasta. Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw dodano art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy, według którego wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W związku z nowelizacją przepisów zawartych w art. 21 cytowanej ustawy, regulujących zakres zwolnień przedmiotowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż dotacje na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej, stanowiące dotację z budżetu gminy, powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129. Powyższe stanowisko oparte jest również na przepisach stanowiących podstawę prawną udzielonych dotacji, a to: art. 406 pkt 4,12 i art. 408 ustawy - Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którymi działalność gminy związana z szeroko rozumianą ochroną środowiska może być finansowana przez przyznanie dotacji.

Przepis art. 176 ust. 1,3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych stanowi, iż podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych nie działające w celu osiągania zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. W przedmiotowej sprawie dotacje mogą uzyskać osoby fizyczne tj. podmioty, o których mowa w art. 176 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, a Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (w szczególności zadania własne) obejmują sprawy (...) ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Reasumując, dotacje udzielone w wykonaniu uchwały Rady Miejskiej są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, pochodzą z budżetu miasta (gmina jest jednostką sektora finansów publicznych) i dlatego są wolne od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotację oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że środki na wskazany cel pochodzić będą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będącego częścią budżetu miasta.

Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z z późn. zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz gminne fundusze ochrony środowiska.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, że gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 ustawy, środki gminnych funduszy przeznacza się m.in. na: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi, przedsięwzięcia związane z ochroną wód. Jak wynika z art. 408 ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 401 ustawy przychodami funduszy są m.in. wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, dobrowolne wpłaty zakładów pracy, dobrowolne wpłaty, zapisy i darowizny osób fizycznych i prawnych, środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zaciąganie kredytów i udzielanie oprocentowanych pożyczek na realizację zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarki wodnej.

Stosownie do art. 107 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Dotacja na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Wyjaśnienia wymaga również fakt, iż plan przychodów i wydatków funduszy celowych określa uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego, która określa również budżet gminy.

W związku z tym dofinansowanie w formie dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pomimo iż jak wskazał wnioskodawca jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych nie przesądza jednak, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotą jest bowiem, czy środki te faktycznie są wypłacane z budżetu gminy.

Reasumując, dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w związku z powyższym przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania. Jednocześnie Gmina ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają ww. dofinansowanie (dotację) z gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie pobierając przy tym zaliczek na podatek. Wypłacone dofinansowanie winno być wykazane w rozliczeniach rocznych osób fizycznych i opodatkowane.

Powołane powyżej przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazuje, że stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl