IBPB2/415-1213/08/CJS - Od której daty należy liczyć 3-letni okres wymagany do zakończenia inwestycji budowlanej?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 6 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1213/08/CJS Od której daty należy liczyć 3-letni okres wymagany do zakończenia inwestycji budowlanej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. Biura 4 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu budowlanego przeznaczonego na finansowanie inwestycji mieszkaniowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu budowlanego przeznaczonego na finansowanie inwestycji mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 9 października 2004 r. zgodnie z aktem notarialnym Nr 5632/2003 wnioskodawca nabył nieruchomość o powierzchni 1333 m, księga wieczysta 27.973, karta mapy Nr 7. Zakupu ziemi wnioskodawca dokonał z myślą o budowie domu jednorodzinnego. W dniu 13 września 2004 r. wnioskodawca otrzymał z Urzędu Miasta pozwolenie na budowę Nr 540/2004. Niestety środków pieniężnych wystarczyło jedynie na wybudowanie fundamentów i ogrodzenie działki. Wzrost cen materiałów budowlanych i robocizny jaki nastąpił w tym okresie czasu mocno zweryfikował zamiary wnioskodawcy. Wnioskodawca uświadomił sobie, iż sam nie podoła finansowo w realizacji zamierzonego przedsięwzięcia. Miesięczne wynagrodzenie wnioskodawcy przy ciągle rosnących cenach nie pozwoliło na realne myślenie o sfinalizowaniu inwestycji w pojedynkę. Wraz z rodzicami doszedł do wniosku, iż najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie sił i wspólna realizacja inwestycji. Rodzice wnioskodawcy również od jakiegoś czasu nosili się z zamiarem kupna ziemi i budowy domu. Po przeanalizowaniu sytuacji wnioskodawca postanowił wspólnie z rodzicami zaciągnąć kredyt i wybudować dom, w którym zamieszkają wspólnie. W dniu 8 marca 2006 r. zwarta została z bankiem umowa Nr MG 0606700034 o kredyt mieszkaniowy. W umowie kredytowej wszyscy troje figurują jako kredytobiorcy. Kredyt został zaciągnięty na 15 lat. W nawale obowiązków związanych z rozpoczętą budową domu oraz załatwianiem wszelkich papierkowych formalności umknęło wnioskodawcy załatwienie cesji pozwolenia na budowę domu z jego osoby (uzyskanego w momencie gdy zamierzał budować się w pojedynkę) na trzy osoby (po podjęciu decyzji o wspólnej budowie domu i po zaciągnięciu w trójkę kredytu). Formalności tej dopełnił składając wniosek do Urzędu Miejskiego w dniu 9 czerwca 2008 r. Cesję pozwolenia na budowę na nowego inwestora czyli wnioskodawcę i jego rodziców uzyskał w dniu 11 czerwca 2008 r. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych dotycząca możliwości odliczenia odsetek od zaciągniętego kredytu na budowę domu bądź kupno mieszkania od podatku zawiera zapis:" zakończenie inwestycji powinno nastąpić prze upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę,.." Od momentu uzyskania przez wnioskodawcę pierwszego pozwolenia na budowę domu minęło już 4 lata, jednakże o czym wnioskodawca już wspomniał w 2006 r. wraz z rodzicami doszli do wniosku, że wybudują dom, w którym zamieszkają wspólnie (taka opcja dawała możliwość realnego myślenia o pomyślnym zakończeniu inwestycji). W tym miejscu wnioskodawca podkreśla, że kredyt zaciągnięty został wspólnie na dom, w którym zamieszka razem z rodzicami. Formalności polegające na dokonaniu cesji pozwolenia na budowę domu na nowego inwestora jakim jest teraz wnioskodawca i jego rodzice dopełniono w dniu 11 czerwca 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji w przypadku zakończenia inwestycji w 2008 r. bądź w 2009 r. przysługuje wnioskodawcy i rodzicom prawo do odliczenia odsetek od kredytu w zeznaniu za 2008 r. lub 2009 r....

Zdaniem wnioskodawcy on i rodzice mają prawo w opisanej sytuacji odliczyć odsetki od kredytu zaciągniętego wspólnie, a 3-letni okres budowy należy liczyć od daty cesji pozwolenia na budowę na nowych inwestorów czyli wnioskodawcę i jego rodziców. Wnioskodawca powołał się na pismo Ministerstwa Finansów z dnia 21 lipca 2005 r. Nr PB5/KD-033-75-1110/05.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek od tego kredytu (pożyczki) zawartej przed 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2027 r.

Zgodnie treścią art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w r. podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkaniowego albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Ponadto w myśl art. 26b ust. 2 ustawy, odliczenie wydatków na spłatę odsetek od kredytu na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych podatnika stosuje się, jeżeli:

1.

kredyt (pożyczka) został udzielony po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,

4.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji:

a)

o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca r. kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku.

b)

o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 - została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedna ze stron jest podatnik,

5.

do zeznania podatkowego o którym mowa w art. 45, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2K), o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.

6.

odsetki o których mowa w ust. 1:

a)

zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,

b)

nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku,

c)

nie zostały odliczone do przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

7.

podatnik lub jego małżonek nie korzystał, lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na:

a)

zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

b)

budowę budynku mieszkalnego,

c)

wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

d)

zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

e)

nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

f)

przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,

g)

systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo - kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej uregulowania prawne, uprawnienie do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków wymienionych w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż dniu 13 września 2004 r. wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę i rozpoczął inwestycję z własnych środków. W związku z brakiem gotówki, wnioskodawca postanowił dokończyć rozpoczętą budowę zaciągając wspólnie ze swoimi rodzicami kredyt na cele mieszkaniowe (8 marca 2006 r.). Fakt ten spowodował, że inwestorami oprócz wnioskodawcy stali się również jego rodzice. Samo przeniesienie pozwolenia na budowę z jednej osoby (wnioskodawcy) na trzy osoby wnioskodawcę i rodziców nastąpiło dopiero w dniu 11 czerwca 2008 r.

Stosownie do art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, odliczenie odsetek stosuje się, jeżeli inwestycja została zakończona przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano pozwolenia na budowę w rozumieniu prawa budowlanego, a zakończenie inwestycji nastąpiło nie wcześniej niż w 2002 r. i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Oznacza to, że trzyletni okres wymagany do zakończenia inwestycji, o którym mowa w cyt. wyżej art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) liczony jest od momentu w którym to podatnikowi (a nie obiektowi bądź robotom budowlanym) udzielono pozwolenia na budowę.

Mając na uwadze przytoczony stan faktyczny stwierdzić należy, że przeniesienie na rodziców wnioskodawcy pozwolenia na budowę ukształtowało nowy stosunek prawny. Z dniem 11 czerwca 2008 r. rodzice wnioskodawcy stali się inwestorami razem z wnioskodawcą. Do dnia przeniesienia pozwolenia na budowę, jedynym inwestorem był wnioskodawca.

Tym samym trudno zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawcy, że w jego przypadku nastąpiło przeniesienia pozwolenia na budowę na jego osobę i że z tego faktu wywodzi możliwość odliczenia w zeznaniu za 2008 r. lub 2009 r. odsetek od zaciągniętego kredytu mieszkaniowego. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w opisanym stanie faktycznym nie doszło do cesji praw i obowiązków wynikających z pozwolenia na budowę, bowiem wnioskodawca nie może scedować na siebie prawa, które uprzednio mu przysługiwało.

W związku z powyższym trzyletni okres trwania inwestycji, o którym mowa w cyt, wyżej art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wnioskodawcy należy liczyć od końca 2004 r., to jest roku w którym podatnik uzyskał pozwolenie na budowę. Tym samym inwestycja rozpoczęta przez wnioskodawcę powinna była zostać zakończona w 2007 r., a sam fakt przeniesienia na rodziców pozwolenia na budowę, z którego wnioskodawca wywodzi możliwość odliczenia odsetek od zaciągniętego w 2006 r. kredytu w zeznaniu za 2008 r. lub 2009 r. nie daje podstaw prawnych do skorzystania z takiego odliczenia.

W związku z czym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl