IBPB2/415-1090/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-1090/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Pracy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu wynagrodzenia za wykonanie projektu wynalazczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu wynagrodzenia za wykonanie projektu wynalazczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podpisał umowę o dokonanie i realizację projektu wynalazczego z osobami będącymi pracownikami oraz z osobą nie będącą pracownikiem, przy czym prace objęte umową nie wynikają ani nie pokrywają się z zakresem obowiązków wynikających z zawartych umów o pracę. Zgodnie z tą umową zamawiający (wnioskodawca) zleca wykonawcom czyli ww. osobom wykonanie projektu wynalazczego w formie dokumentacji produkcyjnej oraz wykonanie prototypu, a także w okresie późniejszym zleca nadzór nad wdrożeniem do produkcji oraz współpracę przy realizacji tego projektu. Wnioskodawca zgodnie z umową zobowiązuje się do udzielenia wykonawcom pomocy w zakresie korzystania z istniejącej dokumentacji technicznej, dostępnej literatury, wykonywania detali potrzebnych do wytworzenia prototypów, wykonania dokumentacji konstrukcyjnej, wykonania prób i badań w laboratorium własnym i inne oraz do ponoszenia kosztów ww. pomocy. Dokonany projekt wynalazczy jest przedstawiany wnioskodawcy, który podejmuje decyzję o jego ewentualnej realizacji. Zgodnie z warunkami umowy, za dokonanie projektu wynalazczego i przeniesienie na zamawiającego prawa własności projektu wynalazczego wraz z prawem do uzyskania patentu lub prawa ochronnego, wykonawcy przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10% wartości sprzedaży wyrobów według projektu. Wynagrodzenie to będzie wypłacane w terminie do czterdziestu pięciu dni po każdym kwartalnym okresie stosowania projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wypadku dokonywania wypłaty wynagrodzenia osobom z tytułu dokonania projektu wynalazczego oraz za przeniesienie prawa własności projektu wynalazczego wraz z prawem do uzyskania patentu lub prawa ochronnego wykonawcy, wnioskodawca może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, przychody z tytułu wynagrodzenia za dokonanie projektu wynalazczego i przeniesienie na zamawiającego prawa własności projektu wynalazczego wraz z prawem do uzyskania patentu lub prawa ochronnego są przychodami z praw majątkowych zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 (...) najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 1 z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego ustala się koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu.

Wnioskodawca uważa, iż do wypłacanych wynagrodzeń za dokonanie projektu wynalazczego i przeniesienie na zamawiającego prawa własności projektu wynalazczego wraz z prawem do uzyskania patentu lub prawa ochronnego może zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zawarte w cyt. wyżej art. 18 wyliczenie praw majątkowych ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności". Jednocześnie treść tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zarówno przychody z wykonania tych praw jak również z ich sprzedaży lub zamiany.

Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są natomiast - stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów z tytułu zapłaty za przeniesienie prawa własności projektu wynalazczego, topografii układu scalonego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu.

Uregulowania zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące kosztów uzyskania przychodów przysługującym twórcom projektów wynalazczych należy rozpatrywać w kontekście przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) określających między innymi zasady, na jakich przedsiębiorcy mogą przyjmować projekty racjonalizatorskie i wynagradzać ich twórców. Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt 6 tej ustawy - ilekroć w ustawie jest mowa o projektach wynalazczych - rozumie się przez to wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie. W myśl art. 11 ust. 1 ustawy - Prawo własności przemysłowej prawo do uzyskania patentu na wynalazek albo prawa ochronnego na wzór użytkowy, jak również praw z rejestracji wzoru przemysłowego, przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, twórcy. Ust. 2 cyt. powyżej art. 11 ustawy - Prawo własności przemysłowej stanowi, iż współtwórcom wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego uprawnienie do uzyskania patentu, prawa ochronnego lub prawa rejestracji przysługuje wspólnie.

Stosownie do treści art. 20 ww. ustawy - Prawo własności przemysłowej twórca wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego uprawniony do uzyskania patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji może przenieść to prawo nieodpłatnie lub za uzgodnioną zapłatą na rzecz przedsiębiorcy albo przekazać mu wynalazek, wzór użytkowy albo przemysłowy do korzystania.

W myśl art. 11 ust. 3 ww. ustawy - Prawo własności przemysłowej w razie dokonania wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego w wyniku wykonywania przez twórcę obowiązków ze stosunku pracy albo z realizacji innej umowy, prawo o którym mowa w ust. 1, przysługuje pracodawcy lub zamawiającemu, chyba że strony ustaliły inaczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, iż wnioskodawca podpisał odrębną umowę o dokonanie i realizację projektu wynalazczego z osobami będącymi pracownikami oraz z osobą nie będącą pracownikiem, przy czym prace objęte umową nie wynikają ani nie pokrywają się z zakresem obowiązków wynikających z zawartych umów o pracę. Skoro zatem ww. osoby nie stworzyły projektu wynalazczego w ramach istniejącego stosunku pracy, w związku z tym otrzymane wynagrodzenie za dokonanie projektu wynalazczego i przeniesienie na zamawiającego prawa własności projektu wynalazczego wraz z prawem do uzyskania patentu lub prawa ochronnego zakwalifikować należy jako wynagrodzenie twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, czyli jako przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie w związku z powyższym, do wypłacanych wynagrodzeń wnioskodawca może zastosować koszty uzyskania przychodu. Należy jednak zauważyć, że koszty w wysokości 50% przewidziane w art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy, zgodnie z brzmieniem tego przepisu mogą być zastosowane wyłącznie do wynagrodzenia za przeniesienie prawa własności wynalazku nie zaś za dokonanie projektu wynalazczego. Zatem koszty, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy mogą zostać zastosowane wyłącznie do tej części wynagrodzenia, która dotyczy zapłaty za przeniesienie prawa własności wynalazku a nie za jego dokonanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl