IBPB1/415-668/08/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-668/08/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G., przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyliczenia wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania kwoty przysługującej pomocy publicznej w związku z prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej pozarolniczą działalnością gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu wyliczenia wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania kwoty przysługującej pomocy publicznej w związku z prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki jawnej, która prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej M., na podstawie stosownego zezwolenia przewidzianego w ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych. Zezwolenie zostało wydane Spółce jawnej w dniu 28 stycznia 2003 r.Wnioskodawca posiada 18% udziałów w zyskach i stratach Spółki jawnej.Wnioskodawca jako wspólnik Spółki jawnej korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.). Przepis ten stanowi, że dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione od podatku, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości.W przypadku wnioskodawcy (wspólnika Spółki jawnej) maksymalna dopuszczalna pomoc publiczna wynosi 65%.Wnioskodawca oprócz pomocy publicznej w formie zwolnienia w podatku dochodowym z tytułu prowadzenia działalności na terenie strefy, uzyskał również pomoc publiczną z innego źródła, tj. w postaci dotacji z funduszy Unii Europejskiej z przeznaczeniem na zakup środka trwałego - maszyny produkcyjnej (dotacja była również formą pomocy regionalnej). Zakupiony środek trwały (maszyna) został umieszczony w zakładzie produkcyjnym na terenie strefy i służy do działalności produkcyjnej prowadzonej na terenie strefy.Istotne elementy stanu faktycznego wnioskodawca zawarł również w stanowisku wyjaśniając, iż wszystkie opisane we wniosku wydatki związane są z nową inwestycją na terenie strefy i kwalifikują się do objęcia pomocą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy uzyskana przez wnioskodawcę pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu działalności w strefie oraz pomoc w formie dotacji podlegają kumulacji (łączeniu), tzn. wnioskodawca powinien zsumować dotychczas poniesione wydatki, które służą wyliczeniu kwoty zwolnionej z podatku z tytułu działalności na terenie strefy (wydatki w związku z inwestycją w strefie) oraz wydatki poniesione na zakup środka trwałego (maszyny) objętego dofinansowaniem, a następnie ustalić wspólną dla obu źródeł kwotę wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania pomocy publicznej.

2.

Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest pozytywna (obie formy pomocy publicznej podlegają kumulacji), to czy przedstawiony przez wnioskodawcę sposób (model) liczenia wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania kwoty pomocy publicznej, jest prawidłowy. Jeżeli - zdaniem organu podatkowego - przedstawiony sposób (model) liczenia wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania kwoty pomocy publicznej, jest nieprawidłowy wnioskodawca prosi o wskazanie poprawnej metody (sposobu) liczenia wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania kwoty pomocy publicznej.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Uzyskana pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu działalności w strefie oraz pomoc w formie dotacji podlegają kumulacji. Wnioskodawca powinien zsumować poniesione wydatki, które służą do wyliczenia kwoty zwolnionej z podatku z tytułu działalności na terenie strefy oraz wydatki poniesione na zakup środka trwałego (maszyny) objętego dofinansowaniem, a następnie ustalić wspólną dla obu źródeł kwotę wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania pomocy publicznej.Powyższe uzasadnione jest tym, że zarówno pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku z tytułu działalności w strefie, jak i pomoc w formie dotacji ze środków Unii Europejskiej są formami pomocy regionalnej. Ponadto, uzyskana dotacja posłużyła do zakupu maszyny, która jest wykorzystywana w ramach działalności produkcyjnej w strefie, a więc jest również formą inwestycji w strefie (wydatkiem inwestycyjnym w strefie).

Ad. 2

Ponieważ przedstawione w przedmiotowej sytuacji dwa źródła pomocy publicznej podlegają kumulacji, to należy wyliczyć kwotę pomocy publicznej, która została już wykorzystana oraz kwotę pomocy publicznej, która pozostała do wykorzystania przez wnioskodawcę.Zdaniem wnioskodawcy prawidłowy sposób obliczenia wykorzystanej i pozostałej do wykorzystania pomocy publicznej obrazuje poniższy przykład.

Założenia dla pomocy publicznej z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej:

* Poniesione koszty inwestycji przez Spółkę jawną z tytułu działalności w strefie, które są wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą (w rozumieniu § 7 rozporządzenia) - 55.555,56 PLN

* Wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą (koszty inwestycji) przypadające na wnioskodawcę - 10.000 PLN (18% * 55.555,56 PLN)

* Dopuszczalna kwota pomocy publicznej przypadająca na wnioskodawcę (bez uwzględnienia tzw. dyskontowania pomocy) - 6.500 PLN (65% * 10.000 PLN)

* Dotychczas wykorzystana przez wnioskodawcę pomoc publiczna w formie zwolnienia z podatku (niezapłacona przez wnioskodawcę kwota podatku) - 2.000 PLN

* Pozostała do wykorzystania kwota pomocy publicznej z tytułu działalności na terenie strefy - 4.500 PLN (6.500 PLN - 2.000 PLN)

Założenia dla pomocy publicznej z tytułu uzyskanej dotacji z funduszy Unii Europejskiej:

* Wydatek poniesiony przez Spółkę jawną na nabycie środka trwałego (maszyny) objętego dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej - 20.000 PLN

* Część wydatku na nabycie środka trwałego (maszyny) przypadająca na wnioskodawcę - 3.600 PLN (20.000 PLN * 18%)

* Kwota otrzymanego dofinansowania przez Spółkę jawną - 10.000 PLN

* Kwota otrzymanego dofinansowania przypadająca na wnioskodawcę - 1.800 PLN (18% * 10.000 PLN). Jest to jednocześnie kwota przypadającej na wnioskodawcę pomocy publicznej.

Sposób (model) wyliczenia kwoty pomocy publicznej, która została już wykorzystana przez wnioskodawcę oraz kwota pomocy publicznej, która pozostała do wykorzystania:

* Łączenie poniesionych wydatków w ramach obu źródeł pomocy dla Spółki jawnej - 55.555,56 PLN + 20.000 PLN = 75.555,56 PLN

* Skumulowane wydatki z obu źródeł pomocy przypadające na wnioskodawcę - 75.555,56 PLN * 18% = 13.600 PLN

* Dopuszczalna kwota pomocy publicznej przypadająca na wnioskodawcę - 13.600 PLN * 65% = 8.840 PLN

* Wykorzystana przez wnioskodawcę kwota pomocy publicznej:

a)

z tytułu działalności w strefie - 2.000 PLN

b)

z tytułu otrzymanej dotacji na zakup środka trwałego (maszyny) - 1.800 PLNRazem: 3.800 PLN

* Pozostała do wykorzystania przez wnioskodawcę kwota dopuszczalnej pomocy publicznej 8.840 PLN - 3.800 PLN = 5.040 PLN

Podsumowując:

1.

Wykorzystana przez wnioskodawcę pomoc publiczna (z obu źródeł pomocy): 3.800 PLN

2.

Pomoc publiczna pozostała wnioskodawcy do wykorzystania: 5.040 PLN

Powyższy przykład pomija kwestię dyskontowania kwot wydatków objętych pomocą oraz kwot samej pomocy. Chodzi bowiem - w przedmiotowej sytuacji - o przesądzenie zasady kumulacji źródeł pomocy publicznej, a nie uzyskanie dokładnie konkretnej kwoty pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż Spółka jawna, której wnioskodawca jest wspólnikiem, uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej dnia 28 stycznia 2003 r. W związku z tym przepisami wykonawczymi, mającymi zastosowanie na gruncie przedmiotowej sprawy, dla Specjalnej Strefy Ekonomicznej M. jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 218, poz. 2209 z późn. zm.), a w szczególności § 6 tego aktu prawnego, w którym zdefiniowane zostały wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. W świetle powyższego definicja ww. wydatków zawarta w powołanym przez wnioskodawcę § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007 r. w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 163 z późn. zm.) nie znajdzie zastosowania na gruncie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl