IBPB1/415-580/08/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-580/08/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 26 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski premii pieniężnej uzyskanej od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2007 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski premii pieniężnej uzyskanej od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 11 września 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 26 września 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w zakresie internetowego handlu produktami firmy H. Rozlicza uzyskane dochody wg zasad ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada podpisaną z ww. firmą umowę o dystrybucję jej produktów. Dystrybutorzy usytuowani są na zasadzie piramidy. Osoby pracujące na niższym szczeblu piramidy realizując sprzedaż przyczyniają się do otrzymywania bonusów (premii) przez dystrybutorów nadrzędnych usytuowanych na wyższych szczeblach piramidy.

W maju 2008 r. wnioskodawca otrzymał czek w obcej walucie (USD) za sprzedaż zrealizowaną na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej przez dystrybutora.Z otrzymywanych czeków wynika, że od otrzymywanych premii w Stanach Zjednoczonych został odprowadzony 30% podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

* działalność gospodarcza prowadzona jest na terytorium Polski,

* otrzymana premia stanowi stały bezwarunkowy procent od wartości sprzedaży, nie jest uzależniona od wielkości uzyskanego obrotu, nie stanowi formy wynagrodzenia za świadczone usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymanie czeku walutowego skutkuje w firmie podatnika powstaniem przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast w materiałach szkoleniowych firmy H. w pkt 20-I pt. Roczne zeznanie podatkowe jest napisane, że płatności z tytułu premii królewskiej lub innych premii osiągnięte na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej wypłacane nadrzędnym dystrybutorom zamieszkałym poza Stanami Zjednoczonymi są uważane za dochody pochodzenia amerykańskiego, przypisane do amerykańskich podatków od osób niezamieszkałych w Stanach Zjednoczonych".

Wnioskodawca uważa, iż otrzymana premia jest opodatkowana 30% podatkiem dochodowym w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, iż skutki podatkowe związane z otrzymaniem premii pieniężnej (bonusów) uzależnione są od funkcji, jaką ona pełni. Najczęściej występujące sytuacje związane są z tym, iż jest ona:

1.

otrzymywana jako wynagrodzenie za świadczone usługi,

2.

uzależniona od wielkości obrotu i przyznawana po zakończeniu okresu rozliczeniowego; nie może być jednak przyporządkowana do konkretnej dostawy towarów lub usług,

3.

związana z konkretną dostawą towarów lub usług; po okresie rozliczeniowym wystawiane są faktury korygujące (noty kredytowe) dotyczące dostawy towarów lub usług, które obejmuje premia.

Jak wynika z treści wniosku, w przedmiotowej sprawie wnioskodawca prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą otrzymuje od kontrahenta zagranicznego premie pieniężne (bonusy) nie związane z żadną konkretną dostawą, których wysokość ustalona jest według stałej stawki procentowej, uzależniona jest od wielkości sprzedaży dokonanej przez dystrybutorów niższego szczebla. Zatem, jeżeli otrzymanie premii pieniężnej nie jest związane z konkretną dostawą towarów lub wykonaniem usług, a jej uzyskanie jest uzależnione od określonych zachowań podatnika, np. ilości dystrybutorów niższego szczebla, uzyskanym przez nich obrotem mających w konsekwencji wpływ na wysokość premii (bonusu) obliczonego od tej wartości, to premia taka stanowi przychód związany z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Premia taka związana jest bowiem ze świadczeniem usług na rzecz podmiotu premię przekazującego i nie ma charakteru dobrowolnego.

Odnosząc się natomiast do miejsca opodatkowania uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodów, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Cytowany przepis, stosownie do art. 4a ww. ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 8 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie, jednak tylko w takiej mierze w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz przestawiony we wniosku stan faktyczny, z którego wynika, iż miejscem prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej jest wyłącznie Polska, należy stwierdzić, iż przychody uzyskane z tytułu tej działalności otrzymane od podmiotu zagranicznego, podlegają opodatkowaniu w Polsce. Dotyczy to również wskazanej we wniosku premii pieniężnej, której otrzymanie nierozerwalnie związane jest z prowadzoną w Polsce pozarolniczą działalnością gospodarczą.Przychody te należy rozliczać jako osiągane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować według zasad określonych przepisami ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych właściwych dla tego źródła przychodu z uwzględnieniem zasad wynikających z ww. umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zważywszy bowiem, iż od przedmiotowej premii pieniężnej pobrano w Stanach Zjednoczonych 30% podatek dochodowy, koniecznym jest zastosowanie regulacji prawnej (metody unikania podwójnego opodatkowania), o której mowa w art. 20 ust. 1 ww. umowy. W myśl bowiem tego przepisu - zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl