IBPB1/415-470/08/BK (KAN-5875/06/08) - Czy dopłaty wypłacane przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, z budżetu Państwa oraz z Funduszu Promocji mleczarstwa są dochodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-470/08/BK (KAN-5875/06/08) Czy dopłaty wypłacane przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, z budżetu Państwa oraz z Funduszu Promocji mleczarstwa są dochodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani P. przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. podatkiem dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w zakresie której zajmuje się dostarczaniem mleka do placówek oświatowych, w ramach programu administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Przychód z ww. działalności gospodarczej opodatkowany jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 3%. Podatniczka wyjaśnia, iż celem mechanizmu dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych jest promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. Mleko białe dostarczane jest do szkół za darmo. Mleko smakowe dostarczane jest za częściową odpłatnością.

Za dostarczone mleko podatniczka otrzymuje dopłatę z Agencji Rynku Rolnego, która finansowana jest z trzech źródeł:

1.

Funduszu Promocji Mleczarstwa dla mleka dostarczanego do przedszkoli i gimnazjów wypłacana przez ww. Agencję,

2.

pomocy Unii Europejskiej, wypłacana przez ww. Agencję,

3.

Dopłaty Krajowej - pochodzącej z budżetu Państwa, która pokrywa koszt zakupu mleka dostarczanego do szkół podstawowych, wypłacana przez ww. Agencję.

Reasumując, Agencja Rynku Rolnego dopłaca wnioskodawczyni do zakupu mleka ze środków:

1.

krajowych pochodzących z budżetu państwa,

2.

pochodzących z pomocy wspólnotowej Unii Europejskiej do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych oraz

3.

w związku z dostarczaniem mleka do przedszkoli i gimnazjów, Funduszu Promocji Mleczarstwa, gdzie pieniądze pochodzą z dochodów Agencji pozyskanych od mleczarzy i są przeznaczone również na promocję picia mleka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dopłaty wypłacane przez Agencję Rynku Rolnego, finansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, z budżetu Państwa oraz z Funduszu Promocji mleczarstwa są dochodem zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 10 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), wskazującym, iż zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43, 46, 47a, 47c, 111, 114, 116, 122, 125 i 129 ustawy o podatku dochodowym oraz czy przepisy te stosuje się odpowiednio dla podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?.

Zdaniem wnioskodawczyni zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy dopłat z Agencji Rynku Rolnego wg powyżej przedstawionych przepisów, jako że przepisy stanowią, iż zwolnieniu podlegają dopłaty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - a nie jak omyłkowo wskazano we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 47d). Istotne jest również zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy dochodów otrzymanych przez podatnika jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy (...) przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadku, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W tym przypadku wnioskodawczyni uważa, iż dopłata pochodząca z pomocy Unii Europejskiej, wypłacana przez Agencję Rynku Rolnego podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zwolnienie to nie dotyczy jedynie dopłaty z Funduszu Promocji Mleczarstwa wypłacanej przez ww. Agencję, gdyż nie jest to pomoc z Unii Europejskiej, ani nie są to środki z budżetu państwa, a jedynie środki pochodzące od mleczarzy, przeznaczone na promocję picia mleka wśród dzieci. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni wskazała, iż pozytywna interpretacja w powyższym zakresie została już wydana w stosunku do innej znanej jej firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl