IBPB1/415-453/08/KB - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu premii pieniężnych przyznawanych kontrahentom, w przypadku gdy nie podlega on odliczeniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-453/08/KB Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu premii pieniężnych przyznawanych kontrahentom, w przypadku gdy nie podlega on odliczeniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P., przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu premii pieniężnych przyznawanych kontrahentom, w przypadku gdy nie podlega on odliczeniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek z dnia 7 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 19 maja 2008 r. IBPP2/443-245/08/JCi wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 29 maja 2008 r. wpłynął uzupełniony wniosek, w którym wnioskodawca w części D.2 poz. 38 wskazał jako przedmiot interpretacji również podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż wniosek ten stanowi nowy wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu premii pieniężnych przyznawanych kontrahentom, w przypadku gdy nie podlega on odliczeniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży przetworów owocowo - warzywnych. Wytworzone przez siebie produkty sprzedaje odbiorcom hurtowym (sieciom handlowym). Podpisuje umowy handlowe o współpracy, w których zawarta jest klauzula, że za prowadzenie dystrybucji produktów wnioskodawcy w określonym regionie, a także za terminowe płatności wnioskodawca jako sprzedający zobowiązuje się wypłacić swemu kontrahentowi premię pieniężną w określonej wysokości w zależności od wielkości obrotów/zakupów, odnoszącą się do wszystkich dostaw, w określonym czasie. Podstawą do naliczenia premii pieniężnej będzie wystawienie faktury podatnikowi przez jego kontrahenta, w której zostanie określone, iż jest to faktura za usługi marketingowe lub reklamowe. Do kwoty netto na fakturze zostaje doliczony podatek VAT w wysokości 22%. Wypłacone przez wnioskodawcę premie będą miały wpływ na wzrost sprzedaży towarów. W wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach przeważa pogląd, że premia pieniężna, uzyskiwana przez nabywcę towaru po osiągnięciu określonej wielkości zakupów jest świadczeniem usług. Do takiego stanowiska przyczyniło się wyjaśnienie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/04/AP/4026, w którym Ministerstwo uznało, iż premię pieniężną wypłacono z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, należy uznać jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Zatem uznanie premii za świadczenie usług podlegające VAT powoduje konieczność jej udokumentowania fakturą VAT. Dotychczas tj. przed dniem 1 stycznia 2008 r., a więc przed zmianą treści art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dopuszczalna była możliwość obniżenia kwoty podatku należnego, oraz zwrotu różnicy podatku z wyżej wspomnianych faktur VAT za powyższe usługi. Jednak wprowadzając od 1 stycznia 2008 r. zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zmienił brzmienie wymienionego przepisu. Zmiana wymienionego przepisu dotknęła m.in. wnioskodawcę, który rozlicza premie pieniężne. Bowiem dochodzi (i może dochodzić w przyszłości) do sytuacji, w której podatnik uiści należną kwotę z faktury dokumentującej premię, jednak z uwagi na brzmienie powyższego przepisu nie będzie miał prawa do odliczenia podatku.

W rozliczeniu z kontrahentami funkcjonują zamiennie pojęcia premii pieniężnych jak również usług marketingowych i reklamowych, a dotyczą one wszystkie procentu od wielkości obrotów/zakupów odnoszącego się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Zasady udzielania premii pieniężnych u kontrahentów w zależności od zawartych umów1) dotyczą:

*

utrzymania sieci sprzedaży

*

rozwoju sieci i przewidywanego wzrostu sprzedaży (nowo otwarte markety)

*

prowadzenia dystrybucji i terminowych płatności

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli podatek od towarów i usług nie podlega odliczeniu to stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodu...

Zdaniem wnioskodawcy gdyby podatek VAT naliczony w sytuacji opisanej powyżej nie podlegał odliczeniu, to stanowiłby podatkowy koszt uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

*

musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

*

nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów;

*

musi być należycie udokumentowany.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

*

jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

*

w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług

-

jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca udziela kontrahentom premii pieniężnych na podstawie wiążących go z tymi kontrahentami umów, z tytułu utrzymania sieci sprzedaży, rozwoju sieci i przewidywanego wzrostu sprzedaży (nowo otwarte markety) czy też prowadzenia dystrybucji i terminowych płatności. Premie te wypłacane są na podstawie faktur VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług. Z powyższego wynika, iż wypłacane premie nie są związane z żadnym środkiem trwałym czy też wartością niematerialną i prawną. Dlatego też mając na uwadze cyt. wyżej art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ww. ustawy stwierdzić należy, iż wyłącznie w sytuacji gdy zgodnie z przepisami regulującymi opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wnioskodawcy nie przysługiwałoby prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z tytułu udzielonych premii pieniężnych lub zwrot różnicy tegoż podatku to ww. część podatku od towarów i usług może stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej przez wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Należy ponadto mieć na uwadze, iż cytowany powyżej przepis art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a tiret drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy sytuacji, w której podatnik, miał prawo pomniejszenia podatku należnego, a nie odliczył podatku naliczonego jedynie ze względu na przekroczenie terminów przewidzianych dla obniżenia podatku należnego. Z powyższego wynika, iż nie jest możliwe uznanie nieskorzystania z prawa obniżenia podatku od towarów i usług za jednoznaczne z nie przysługiwaniem prawa do obniżenia tego podatku. W sytuacji, gdy wnioskodawca nie skorzysta z posiadanego prawa do odliczenia podatku naliczonego w terminach przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług, nie posiada on prawa do zaliczenia tego podatku do kosztów podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl