IBPB1/415-368/08/MW (KAN-4379/04/08) - Opodatkowanie przychodów z tytułu udostępniania miejsca na reklamy na własnych stronach internetowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-368/08/MW (KAN-4379/04/08) Opodatkowanie przychodów z tytułu udostępniania miejsca na reklamy na własnych stronach internetowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana N., przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania miejsca na reklamy na własnych stronach internetowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania miejsca na reklamy na własnych stronach internetowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada prywatne strony internetowe i podpisał z Internetowym Domem Mediowym umowę na udostępnianie miejsca reklamowego na zamieszczanie reklam, które ten Dom Mediowy pozyskuje i dostarcza. Każdorazowo, po emisji kampanii reklamowej (emisja reklam nie jest systematyczna, nie ma ustalonego wcześniej terminu) podpisywana jest umowa sprzedaży z tytułu zakupu powierzchni reklamowej na wspomnianym wyżej udostępnionym miejscu reklamowym. Wpłata uzyskanych w ten sposób środków finansowych następuje na konto bankowe wnioskodawcy, po przekroczeniu 500 zł i po podpisaniu ww. umowy sprzedaży. Strony internetowe, na których wyświetlane są reklamy, wnioskodawca wykonał w wolnym czasie. Ponadto wnioskodawca wskazał, iż dochody czerpie z umowy o pracę i doraźnych umów o dzieło lub zlecenie, nie prowadzi działalności gospodarczej. Wyświetlanie reklam na stronach internetowych jest usługą elektroniczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak rozliczyć uzyskiwany z wyżej opisanego tytułu przychód?

2.

Czy jest to działalność gospodarcza?

Zdaniem wnioskodawcy, według informacji zaczerpniętej z Internetu, jest to pewnego rodzaju umowa najmu i nie ma potrzeby rejestrowania działalności gospodarczej. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim z dnia 11 stycznia 2007 r. (sygn. 1412/PD/415-38/06).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-

prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9. Obowiązki podatkowe uzależnione są zatem od okoliczności uzyskania przychodów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach. W sytuacji, gdy wykonywanie usług dokonywane jest przez podatnika w sposób ciągły i zorganizowany, we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk, wówczas posiada znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż usługi, które wnioskodawca wykonuje (zamierza wykonywać), polegające na udostępnianiu miejsca na reklamy na jego stronach internetowych nie wypełniają wszystkich przesłanek ustawowej definicji pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie jest bowiem spełnione - niezbędne do uznania świadczonych usług za prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej - kryterium zorganizowania w ramach podmiotu określonego administracyjnoprawnie, uczestniczącego w obrocie gospodarczym. W związku z powyższym wykonywane przez wnioskodawcę czynności należy traktować jako osobiste wykonywanie usług, które nie następuje w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a przychody uzyskane z tytułu wykonywania tych usług stanowią, w myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, przychody z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Konsekwencją takiej klasyfikacji przychodu jest spoczywający na podmiocie dokonującym wypłat z ww. tytułu obowiązek płatnika, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). W myśl natomiast art. 41 ust. 1a ww. ustawy zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jednocześnie, stosownie do postanowień art. 45 ust. 1 ww. ustawy wnioskodawca jest obowiązany wykazać ww. dochody łącznie z dochodami uzyskanymi z innych źródeł, w składanym do dnia 30 kwietnia następnego r. zeznaniu rocznym i do obliczenia należnego podatku dochodowego, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według obowiązującej w danym roku skali podatkowej.

W związku z tym, iż przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania ww. usług mają charakter przychodów z działalności wykonywanej osobiście, stanowisko wnioskodawcy, iż są to przychody o charakterze najmu uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl