IBPB1/415-276/07/RM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-276/07/RM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana N., przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia daty powstania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia daty powstania przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w świadczeniu usług telekomunikacyjnych (PKD 64.20G). Wnioskodawca jako agent Spółki z o.o. pośredniczy w sprzedaży usług telekomunikacyjnych przez nią oferowanych. Z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie o charakterze prowizyjnym. Sposób ustalania wynagrodzenia jest inny dla każdego rodzaju usługi i zależy często od zachowania klienta już po sprzedaży mu przez agenta produktu Spółki. Z tego powodu wnioskodawca działający jako agent Spółki, nie jest w stanie ustalić wysokości wynagrodzenia należnego za usługi jakie świadczy w danym miesiącu. Pełną informację o zachowaniu klientów nabywcy usług telekomunikacyjnych i faktyczne wartości usług jakie zostały sprzedane nabywcy, a zatem i wysokości należnego przedsiębiorcy wynagrodzenia, zna tylko operator telekomunikacyjny. Na mocy umowy agencyjnej rozliczenie pomiędzy agentem i zleceniodawcą następuje za okresy miesięczne.Ponieważ pełną informację o sprzedaży w danym miesiącu posiada Spółka, a także dlatego, że potrzebny jest pewien czas na dokonanie odpowiedniego rozliczenia, operator telekomunikacyjny ma obowiązek sporządzić raport prowizyjny obejmujący wszystkie rodzaje i składniki wynagrodzenia agenta naliczone za rozliczany miesiąc w terminie do 15 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, którego raport dotyczy. Czynności rozliczające są więc wykonywane już w następnym miesiącu.Cała procedura weryfikacyjno - odbiorcza usług wykonywanych przez wnioskodawcę oraz powiadamianie o naliczonym należnym wynagrodzeniu i jego składnikach są uregulowane w zawartej umowie agencyjnej i integralnych do niej załącznikach.W związku z powyższym wnioskodawca otrzymuje informację o przysługującym mu wynagrodzeniu w miesiącu następującym po miesiącu, w którym świadczył usługi, wtedy też wnioskodawca wystawia fakturę VAT (w ciągu 5 dni od daty doręczenia przez zleceniodawcę do agenta pisemnej informacji dotyczącej wysokości należnego agentowi wynagrodzenia za dany miesiąc).Tą pisemną informację wnioskodawca otrzymuje w okresie pomiędzy 15 a 20 dniem miesiąca następnego, w stosunku do miesiąca, w którym wnioskodawca świadczył usługi. W świetle powyższego wnioskodawca ma znaczne trudności z przyporządkowaniem przychodów z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych w ostatnim dniu miesiąca, w którym świadczy usługi. Ponadto często zdarza się, że przyporządkowanie to dokonywane jest w przedostatnim lub ostatnim dniu terminu uiszczania zaliczki na podatek dochodowy (tj. 19-20 dzień każdego miesiąca).Cała ta sytuacja powoduje znaczące utrudnienia w planowaniu i zarządzaniu finansami oraz środkami pieniężnymi wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego z tytułu pośredniczenia w sprzedaży usług telekomunikacyjnych powstaje w miesiącu, w którym zgodnie z umową agencyjną następuje ich rozliczenie (t.j. w miesiącu, w którym agent wystawia fakturę VAT), czy też w miesiącu, w którym agent świadczy usługi na rzecz operatora (zleceniodawcy).

Czy jeśli usługa telekomunikacyjna rozliczana jest w miesięcznych okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień miesiąca, w którym świadczona jest usługa przez agenta na rzecz operatora telekomunikacyjnego, czy też za ostatni dzień rozliczeniowy należy przyjąć 15 dzień każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczone są usługi, gdyż tego dnia zgodnie z umową agencyjną zleceniodawca (operator telekomunikacyjny) ma obowiązek sporządzić raport o wysokości należnego wynagrodzenia za dany miesiąc.

Wnioskodawca uważa, że osiąga przychody z tytułu świadczenia usług agencyjnych (z tytułu pośrednictwa w sprzedaży różnych usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Spółkę z o.o.) w miesięcznych okresach rozliczeniowych.Przychody te w ocenie wnioskodawcy powinny być rozliczane w ostatnim dniu cyklu rozliczeniowego wynikającego z umowy agencyjnej lub wystawianej przez wnioskodawcę fakturze.Ponieważ pełną wiedzę o sprzedaży w danym miesiącu posiada tylko operator telekomunikacyjny, potrzebny jest pewien czas na dokonanie rozliczenia miesięcznego. Zgodnie z umową agencyjną jest to 15 dzień każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczono usługi. Okresem, w którym następuje rozliczenie jest więc miesiąc następny, w stosunku do miesiąca, w którym świadczono usługi.Zdaniem wnioskodawcy, przychody osiągnięte z tytułu świadczenia usług agencyjnych w danym miesiącu powinny być przyporządkowane do miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczono te usługi.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Stosownie natomiast do art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1 h oraz 1i powołanej ustawy.Stosownie do treści art. 14 ust. 1e ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zatem, w sytuacji, gdy postanowienia umowy, która jest wykonywana stale, w dłuższym - określonym bądź nieokreślonym czasie, przewidują, iż wynagrodzenie wypłacane będzie w okresach rozliczeniowych, to przychód z tytułu usług wykonywanych w ramach takiej umowy powstaje zawsze w ostatnim dniu okresu wskazanego w umowie (lub na fakturze) jako okres rozliczeniowy. Istotną okolicznością w tym wypadku świadczącą o momencie powstania przychodu jest określenie w łączącej strony umowie lub na wystawionej fakturze, jakiego okresu dotyczy czynność będąca jej przedmiotem. Wynika z tego, że określenie okresu rozliczeniowego pozostaje wyłącznie w gestii stron, które łączy stosunek cywilnoprawny.

W przedstawionym stanie faktycznym rozliczenie przychodu następuje na podstawie umowy agencyjnej, w której strony ustaliły, że usługa jest rozliczana w okresach miesięcznych.Zatem znajduje w tej sprawie zastosowanie powołany wyżej art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, za datę powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie, tj. ostatni dzień każdego miesiąca, bez względu na ustalony termin dokonania rozliczenia wykonanej usługi. W tym samym momencie powstanie również obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego nieprawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r., iż przychody osiągnięte z tytułu świadczenia usług agencyjnych w danym miesiącu powinny być przyporządkowane do miesiąca ich rozliczenia, t.j. miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczono te usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl