IBPB1/415-174/08/AB/KAN-2739/12/07 - Faktura VAT i dowód dostawy o różnych wartościach przy zakupie towarów handlowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-174/08/AB/KAN-2739/12/07 Faktura VAT i dowód dostawy o różnych wartościach przy zakupie towarów handlowych.

"(...) Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. Od 1 stycznia 2008 r. przechodzi na pełną księgowość, tak więc będzie prowadził księgi rachunkowe. Przedmiotem działalności jest handel węglem i materiałami budowlanymi. Procedura zakupu i jego rozliczanie wygląda w następujący sposób:

-

najpierw wysyłana jest do kontrahenta zaliczka, (...);

-

wpływ zaliczki na konto kontrahenta jest podstawą do wystawienia faktury dla wnioskodawcy (...)

-

po odbiorze towaru za kilka dni kontrahent wystawia tzw. "dowód dostawy nr...", w którym jest rozliczona ilość odebranego towaru, jak również cenę netto, cenę brutto, podatek od towarów i usług (...);

-

w chwili kiedy wnioskodawca dysponuje fakturą VAT i wspomnianym "dowodem dostawy" nie jest w stanie do konkretnej faktury przyporządkować dowodów dostawy; rozbieżność ta jest konsekwencją rozbieżności w wartości towaru za którą zapłacono (jest to, jak wyżej zaznaczono zapłata "z góry") a wartością którą faktycznie kontrahent wydał (...)

-

dysponując dwoma różnymi dokumentami (faktura i dowód dostawy) na okoliczność zakupu towarów bądź usług w podatkowej księdze przychodów i rozchodów za okresy miesięczne wnioskodawca przyjmuje tylko wartości z faktury VAT z pominięciem dowodów dostawy;

-

w przedmiotowej sytuacji przy rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych powstają różnice w wielkości zaliczek na podatek dochodowy, bowiem kwota z faktur stanowi większy koszt niż kwota z "dowodów dostawy".

Wnioskodawca dodaje, iż na koniec roku obrotowego 2007 otrzyma od kontrahentów rozliczenie faktur VAT i podatek dochodowy za cały rok podatkowy będzie prawidłowy. Problem jaki wnioskodawca wskazał dotyczy rozliczania poszczególnych miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Który z wymienionych dokumentów należy wpisywać do ksiąg rachunkowych - fakturę VAT, czy też dowód dostawy aby prawidłowo rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych?

(...) Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. W myśl art. 22 ust. 5 ww. ustawy u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b. Treścią art. 22 ust. 5a-5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca dokonał podziału kosztów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz tzw. koszty pośrednie.

W myśl art. 22 ust. 5a ww. ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego r. podatkowego do dnia:

1)

sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo

2)

złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

-

są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Przy czym, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 5a pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane jest zeznanie (art. 22 ust. 5b ww. ustawy). Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty bezpośrednie (z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 22 ust. 5a i 5b) potrącalne są w okresie podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

(...) Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.) rozstrzyga techniczne kwestie związane z ewidencjonowaniem zdarzeń gospodarczych przez podatników prowadzących księgi rachunkowe. Przy czym zapisy w księgach rachunkowych dokonywane zgodnie z przepisami tej ustawy mają stworzyć możliwość ustalenia wysokości dochodu lub straty zgodnie z zasadą ustalania dochodu wyrażoną (...) art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle cytowanych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego wydatki poniesione na zakup towarów handlowych tzw. koszty bezpośrednie - stosownie do cyt. powyżej art. 22 ust. 5 ww. ustawy stają się kosztem uzyskania przychodów z chwilą sprzedaży tych towarów, wtedy bowiem mają związek z osiągniętym w tym okresie przychodem. Poniesione wydatki na zakup towarów handlowych niezwiązane z osiągniętym w danym okresie przychodem z działalności gospodarczej nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów tego okresu, a więc nie są uwzględniane przy ustalaniu należnej miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Dlatego też, w świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stanowisko wnioskodawcy, że do obliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w poszczególnych miesiącach należy uwzględnić wartości wynikające z wystawionych w danym okresie sprawozdawczym faktur dokumentujących m.in. zakup towarów handlowych jest nieprawidłowe. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/4/46-48