IBPB1/415-150/08/KB - Odpowiedzialność nabywcy nieruchomości nabytej w drodze licytacji publicznej za zobowiązania zbywcy, ciążące na tej nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-150/08/KB Odpowiedzialność nabywcy nieruchomości nabytej w drodze licytacji publicznej za zobowiązania zbywcy, ciążące na tej nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 lutego 2008 r.), uzupełnionym w dniu 4 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie odpowiedzialności nabywcy nieruchomości (nabytej w drodze licytacji publicznej) za zobowiązania zbywcy, ciążące na ww. nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie odpowiedzialności nabywcy nieruchomości (nabytej w drodze licytacji publicznej) za zobowiązania zbywcy, ciążące na ww. nieruchomości.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 27 lutego 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 04 marca 2008 r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z ogłoszeniem Naczelnika Urzędu Skarbowego o drugiej licytacji nieruchomości należącej do zobowiązanego - Spółki Jawnej, wnioskodawca - Spółka Cywilna - podjął decyzję o uczestnictwie w ww. licytacji. Nabycie tejże nieruchomości istotnie przyczyni się do rozwoju firmy wnioskodawcy. Jeżeli jednak w opisywanym zdarzeniu może mieć zastosowanie ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, rozdział 15, art. 112 to nabycie tej nieruchomości może spowodować bankructwo wnioskodawcy ponieważ długi podatkowe oraz hipoteki ciążące na ww. nieruchomości są "niebotyczne".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy jeśli Spółka zakupi ww. nieruchomość w drodze licytacji na podstawie art. 110w § 3 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229 poz. 1954 z późn. zm.) to w związku z ciążącymi zaległościami podatkowymi oraz obciążeniami hipotecznymi na licytowanej nieruchomości ww. Spółki Jawnej będzie miał do nabywcy zastosowanie art. 112 Ordynacji podatkowej.

Czy jakiekolwiek długi podatkowe i ciążące zobowiązania hipoteczne na tej nieruchomości wygasną z chwilą przyznania nabywcy własności nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawcy ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, rozdział 15, art. 112 nie ma zastosowania w przypadku zakupu nieruchomości w drodze licytacji na podstawie art. 110w § 3 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.) i w związku z tym nabywca nie odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za jakiekolwiek powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe oraz obciążenia hipoteczne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą ww. Spółki Jawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 112 § 1 Ordynacji podatkowej nabywca:

1.

przedsiębiorstwa,

2.

zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

3.

składników majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą wymienionych w § 2, jeżeli ich wartość jednostkowa w dniu zbycia wynosi co najmniej 15.000 zł

- odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią aktywa trwałe w rozumieniu przepisów o rachunkowości, z wyłączeniem należności długoterminowych, udzielonych pożyczek i długoterminowych rozliczeń międzyokresowych (art. 112 § 2 ww. aktu prawnego).

Zakres odpowiedzialności nabywcy jest ograniczony do wartości nabytego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub składników majątku (art. 112 § 3 Ordynacji podatkowej).Do zaistnienia odpowiedzialności nabywcy majątku podatnika będącego składnikiem majątku związanego z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, których wartość jednostkowa w dniu zbycia wynosi co najmniej 15.000zł dochodzi w konsekwencji dokonania czynności prawnych, skutkujących przeniesieniem własności tegoż składnika majątku (np. umowa kupna-sprzedaży, zamiany czy darowizny) mających charakter tzw. nabycia pochodnego.

Problematykę nabycia nieruchomości w drodze licytacji organizowanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego regulują przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.).W myśl z art. 112c § 1 ww. ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z chwilą gdy postanowienie o przyznaniu własności staje się ostateczne, wygasają wszelkie prawa i skutki ujawnienia praw i roszczeń osobistych, ciążące na nieruchomości. W miejsce tych praw powstaje prawo do zaspokojenia z ceny nabycia w kolejności przewidzianej w przepisach o podziale kwoty uzyskanej z egzekucji.

Zgodnie z art. 112c § 2 ww. ustawy pozostają w mocy bez potrącenia ich wartości z ceny nabycia:

1.

prawa ciążące na nieruchomości z mocy ustawy;

2.

służebności, o których mowa w art. 1000 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego tj. prawa ciążące na nieruchomości z mocy ustawy oraz służebność drogi koniecznej oraz służebność ustanowiona w związku z przekroczeniem granicy przy wznoszeniu budowli lub innego urządzenia.

Pozostają również w mocy ujawnione przez wpis w księdze wieczystej lub przez złożenie dokumentu do zbioru albo nieujawnione w ten sposób, lecz zgłoszone najpóźniej na 3 dni przed terminem licytacji użytkowanie, służebności i prawa dożywotnika, jeżeli przysługuje im pierwszeństwo przed wszystkimi hipotekami lub jeżeli nieruchomość nie jest obciążona hipotekami albo jeżeli wartość użytkowania, służebności lub praw dożywotnika znajduje pełne pokrycie w cenie nabycia. Jednakże w ostatnim przypadku wartość tych praw będzie zaliczona na cenę nabycia (art. 112c § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 112f § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji postanowienie o przyznaniu własności, które stało się ostateczne, wraz z planem podziału kwoty uzyskanej z egzekucji jest tytułem do wykreślenia w księdze wieczystej lub w zbiorze dokumentów wszelkich praw, które według planu podziału wygasły. Natomiast stosownie do treści art. 112f § 2 ww. ustawy na podstawie postanowienia o przyznaniu własności wykreśla się wszystkie hipoteki obejmujące nieruchomość, jeżeli w postanowieniu stwierdzono zapłacenie przez nabywcę całej ceny nabycia gotówką lub czekiem potwierdzonym.

W myśl art. 115 § 1 ww. ustawy z kwoty uzyskanej z egzekucji zaspokaja się w następującej kolejności:

1.

koszty egzekucyjne i koszty upomnienia;

2.

należności zabezpieczone hipotecznie wynikające z wierzytelności banku hipotecznego wpisanych do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych prowadzonego zgodnie z przepisami o listach zastawnych i bankach hipotecznych;

3.

należności zabezpieczone hipotecznie lub zastawem rejestrowym albo zabezpieczone przez wpisanie do innego rejestru;

4.

należności, do których stosuje się przepisy działu III Ordynacji podatkowej, oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, o ile nie zostały zaspokojone w trzeciej kolejności;

5.

należności zabezpieczone prawem zastawu lub które korzystały z ustawowego pierwszeństwa, niewymienionego w pkt 2-4;

6.

inne należności i odsetki, z zastrzeżeniem § 3.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku nabycia nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym w drodze licytacji organizowanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (które jest tzw. nabyciem pierwotnym), zobowiązania ciążące na przedmiotowej nieruchomości wygasają pod warunkiem, że nabywca wywiązał się w całości i w określonym terminie z obowiązku zapłaty ceny nabycia. W konsekwencji nie przechodzą na nabywcę żadne zobowiązania publicznoprawne oraz hipoteczne ciążące na zakupionej nieruchomości. Zaspokojenie wierzycieli dotychczasowego właściciela następuje w drodze podziału kwoty uzyskanej z przeprowadzonej licytacji w kolejności wskazanej w odpowiednich przepisach. Dlatego też w takim przypadku nie znajduje zastosowania art. 112 Ordynacji podatkowej.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółka ma zamiar nabyć nieruchomość związaną z prowadzoną przez jej dotychczasowego właściciela działalnością gospodarczą w drodze licytacji zorganizowanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w ramach prowadzonego przez ten organ postępowania egzekucyjnego. Dlatego też, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ww. ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W konsekwencji stwierdzić należy, iż wnioskodawca nie będzie ponosił solidarnej odpowiedzialności całym swoim majątkiem ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe oraz obciążenia hipoteczne ciążące na ww. nieruchomości związane z prowadzoną działalnością gospodarczą jej zbywcy. Wnioskodawca zwolni się z ww. zobowiązań uiszczając w terminie wylicytowaną cenę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zważywszy na fakt, iż wnioskodawcą jest Spółka Cywilna, niniejsza interpretacja, stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej, jest wiążąca tylko dla tego podmiotu co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Do wniosku Spółka dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl