IBPB1/415-131/08/ESZ - Konieczność zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-131/08/ESZ Konieczność zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 12 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje zakupów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Firma, w której dokonywane są zakupy, prowadzi akcję promocyjną, polegającą na wydawaniu bonów towarowych po zakończeniu okresu rozliczeniowego (okresem rozliczeniowym jest miesiąc). Bony wydawane są o określonej wartości nabywczej, tym kontrahentom, którzy osiągnęli określony procent, a w efekcie również wartościowy wzrost wartości zakupów w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego albo wartość zakupów w danym okresie rozliczeniowym osiągnęła ustalone uprzednio minimum. Otrzymywanie bonów wiąże się bezpośrednio ze zrealizowaniem założonej dla każdej firmy indywidualnej wartości zakupów na potrzeby działalności gospodarczej i nie jest uzależnione od wykonywania jakichkolwiek dodatkowych czynności na rzecz organizatora promocji przez Spółkę (jedynie trzeba spełnić warunki udziału w akcji - czyli uzyskać określoną wielkość obrotu minimalnego, przyporządkowującego danego klienta do odpowiedniej grupy, czego nie można też uznać za jakiekolwiek świadczenie na rzecz organizatora promocji). Wartość indywidualnie zaplanowanego obrotu obliczana jest jako odpowiedni procent przyrostu obrotu w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, bądź jest nią ustalona wartość minimalna obrotu.

Otrzymane bony towarowe służą jako środek płatniczy przy następnych zakupach towarów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy bony towarowe są przychodem.

Zdaniem wnioskodawcy wartość nominalna otrzymanych bonów, jest przychodem w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wydanie bonu towarowego można potraktować jak sprzedaż premiową. Sprzedaż ta polega bowiem na uatrakcyjnieniu zakupu określonych towarów lub usług. Jest to transakcja, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nagrody. Konstrukcja sprzedaży premiowej oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, tzn.:

*

kupującemu określony towar lub

*

towar o określonej wartości albo

*

korzystającemu z określonych usług

-

wręczana jest nagroda.

Taką nagrodą może być np. bon towarowy.

Na gruncie przedmiotowej sprawy bony towarowe zostają otrzymane w efekcie osiągnięcia przez Spółkę pewnego pułapu zakupów (lub wzrostu pułapu zakupów). Zatem otrzymana z tego tytułu premia nie ma charakteru dobrowolnego, a jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego i jest rodzajem wynagrodzenia za zachowanie się nabywcy w stosunku do podmiotu dokonującego sprzedaży i organizującego akcję promocyjną.

Otrzymanie ww. bonów towarowych bez wątpienia nastąpiło w związku z prowadzoną przez Spółkę pozarolniczą działalnością gospodarczą. W ramach tejże działalności bony te zostały również wykorzystane (stanowią środek płatniczy) przy kolejnych zakupach. Z tych też powodów - wartość otrzymanych bonów stanowi przychód z prowadzonej przez Spółkę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku wnioskodawcą jest Spółka Jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl