IBPB1/415-112/08/ESZ - Możliwość zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów z innych źródeł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB1/415-112/08/ESZ Możliwość zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów z innych źródeł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów z tzw. innych źródeł - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia wartości otrzymanych bonów towarowych do przychodów z tzw. innych źródeł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje zakupów na potrzeby działalności gospodarczej. Firma, w której dokonywane są te zakupy, prowadzi akcję promocyjną polegającą na tym, że po zakończeniu okresu rozliczeniowego jakim na potrzeby przeprowadzanej akcji promocyjnej jest miesiąc, wydawane są bony towarowe określonej wartości nabywczej tym kontrahentom, którzy osiągnęli określony procentowo, a w efekcie również wartościowo wzrost wartości zakupów w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, albo wartość zakupów w danym miesiącu osiągnęła ustalone uprzednio minimum. Wydanie przedmiotowych bonów wiąże się bezpośrednio ze zrealizowaniem założonej dla każdej firmy indywidualnie wartości zakupów dokonanych na potrzeby własnej działalności gospodarczej i nie jest uzależnione od wykonania jakichkolwiek dodatkowych czynności na rzecz organizatora promocji przez kontrahentów (oprócz spełniania warunków udziału w akcji - czyli osiągnięcia wielkości obrotu minimalnego, kwalifikującego danego klienta do odpowiedniej grupy, którego także nie można uznać za jakiekolwiek świadczenie na rzecz organizatora promocji). Wartość indywidualnie zaplanowanego obrotu obliczana jest jako odpowiedni procent przyrostu obrotu w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, bądź jest nią ustalona wartość minimalna obrotu.

Otrzymane bony towarowe służą jako środek płatniczy przy następnych zakupach towarów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy bony towarowe są przychodem zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy wartość brutto otrzymanych bonów jest przychodem w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W części D.3 poz. 45 wniosku wskazano, iż przedmiotem interpretacji jest m.in. przepis art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wydanie bonu towarowego można potraktować jak sprzedaż premiową. Sprzedaż ta polega bowiem na uatrakcyjnieniu zakupu określonych towarów lub usług. Jest to transakcja, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nagrody.

Konstrukcja sprzedaży premiowej oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, tzn.:

*

kupującemu określony towar lub

*

towar o określonej wartości albo

*

korzystającemu z określonych usług

-

wręczana jest nagroda.

Taką nagrodą może być np. bon towarowy.

Na gruncie przedmiotowej sprawy bony towarowe zostają otrzymane w efekcie osiągnięcia przez Spółkę pewnego pułapu zakupów (lub wzrostu pułapu zakupów) u organizatora akcji promocyjnej. Zatem otrzymana z tego tytułu "premia" nie ma charakteru dobrowolnego, a jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego i jest rodzajem wynagrodzenia za zachowanie się nabywcy w stosunku do podmiotu dokonującego sprzedaży i organizującego akcję promocyjną.

Otrzymanie ww. bonów towarowych bez wątpienia nastąpiło w związku z prowadzoną przez Spółkę pozarolniczą działalnością gospodarczą. W ramach tejże działalności bony te są również wykorzystywane (stanowią środek płatniczy) przy kolejnych zakupach.

Z tych też powodów - wartość otrzymanych bonów stanowi przychód z prowadzonej przez Spółkę pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie jak wskazano we wniosku z tzw. innych źródeł, a więc źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też stanowisko wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zważywszy na fakt, iż jak wynika z wniosku wnioskodawcą jest Spółka Jawna niniejsza interpretacja stosownie do postanowień m.in. art. 14k Ordynacji podatkowej jest wiążąca tylko dla Spółki co oznacza, iż nie wywołuje bezpośrednio skutków dla wspólników tej Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl