IBPB/II/1/415-136/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB/II/1/415-136/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych realizujących cel projektu w ramach 7 Programu Ramowego:

* w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych bezpośrednio ze środków Komisji Europejskiej - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych ze środków wnioskodawcy, a następnie refundowanych ze środków Komisji Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych realizujących cel projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 30 marca 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-136/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 12 kwietnia 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 1 października 2010 r. wnioskodawca, jako członek konsorcjum, przystąpiła do realizacji projektu badawczego X w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Umowa grantowa została podpisana przez wszystkich członków Konsorcjum i Komisję Europejską w październiku 2010 r. Projekt będzie koordynowany przez A i realizowany wspólnie z czołowymi lotniczymi firmami Europy. Szczegółowy sposób finansowania projektu określony jest we wspomnianej umowie grantowej. Projekt X finansowany jest w całości ze środków pozauczelnianych tj. 75% ze środków Komisji Europejskiej oraz 25% pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Środki z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznawane są na podstawie wydanej przez to Ministerstwo decyzji.

Wynagrodzenia dla pracowników realizujących projekt będą finansowane w 100% ze środków Komisji Europejskiej. Wynagrodzenia będą bezpośrednio (wprost) finansowane ze środków Unii Europejskiej tj. środki finansowe zostają przekazane przez Komisję Europejską na rachunek bankowy Koordynatora, który następnie przekazuje je na rachunek bankowy wnioskodawcy, prowadzony w euro. Pierwsza transza należności została już przelana w listopadzie 2010 r. W sytuacji chwilowego braku środków europejskich na koncie projektu, powyższe wynagrodzenia zostaną sfinansowane ze środków wnioskodawcy, zaś po wpłynięciu środków z Komisji Europejskiej koszt wynagrodzeń zostanie zrefundowany ze środków europejskich. Pracownicy są zatrudnieni w projekcie na podstawie umowy o pracę lub aneksu do umowy o pracę lub mianowania.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. doprecyzowano stan faktyczny zawarty we wniosku informując, że pracownicy realizujący projekt badawczy X wykonują czynności i prace o charakterze merytorycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wynagrodzeń osób uczestniczących bezpośrednio w realizacji merytorycznej ww. projektu należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (dotyczy pracowników wnioskodawcy i osób zaangażowanych wyłącznie do realizacji projektu).

Zdaniem wnioskodawcy, w oparciu o treść punktu 46 ust. 1 art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia osób uczestniczących w reaiizacji ww. projektu finansowane ze środków Komisji Europejskiej powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (dla osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia są finansowane bezpośrednio ze środków 7 Programu Ramowego przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej. Z treści wniosku wynika bowiem, iż pracownicy bezpośrednio realizują cel programu.

Jeżeli natomiast wynagrodzenie to nie jest finansowane wprost ze środków pomocowych, tylko jest wypłacane ze środków własnych wnioskodawcy, a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie spełniają kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że wynagrodzenia te nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia. W takiej sytuacji wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programu ramowego badań.

Jako, że z wniosku wynika, iż w sytuacji chwilowego braku środków europejskich na koncie projektu, powyższe wynagrodzenia zostaną sfinansowane ze środków wnioskodawcy, zaś po wpłynięciu środków z Komisji Europejskiej koszt wynagrodzeń zostanie zrefundowany ze środków europejskich, to w tej części wynagrodzenia nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie zostały one sfinansowane wprost ze środków unijnych.

Na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zatem w sytuacji, gdy wynagrodzenia pracowników zostaną sfinansowane ze środków wnioskodawcy, a następnie koszt wynagrodzeń zostanie zrefundowany ze środków europejskich, na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do poboru od tych wynagrodzeń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych bezpośrednio ze środków Komisji Europejskiej stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych ze środków wnioskodawcy, a następnie refundowanych ze środków Komisji Europejskiej - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl