IBPB-2-1/4511-242/16/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-2-1/4511-242/16/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu do Biura - 5 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym 12 kwietnia 2016 r. oraz 13 i 20 maja 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wkładu mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia w spadku po bracie wkładu mieszkaniowego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wkładu mieszkaniowego.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym, w piśmie z 2 maja 2016 r., znak: IBPB-2-1/4515-106/16/MCZ i znak: IBPB-2-1/4511-242/16/MCZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 12 kwietnia 2016 r. oraz 13 i 20 maja 2016 r.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni zmodyfikowała oznaczenie rodzaju sprawy wskazując, że przedmiotem wniosku jest wyłącznie zagadnienie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, rezygnując tym samym z interpretacji w zakresie podatku od spadków i darowizn.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Po przeprowadzeniu postępowania spadkowego po zmarłym bracie Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot wkładu mieszkaniowego w postaci przelewu środków pieniężnych w wysokości 10.123,81 zł. Po wypłaceniu środków przez spółdzielnię Wnioskodawczyni otrzymała ze Spółdzielni informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C), od których Wnioskodawczyni powinna odprowadzić podatek, po wykazaniu przychodu w PIT-36.

W uzupełnieniu wniosku z 11 maja 2016 r. Wnioskodawczyni wskazała:

a.

brat Wnioskodawczyni zmarł 2 marca 2005 r.,

b.

data uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu spadku po bracie to 22 listopada 2013 r.,

c.

brat w dniu śmierci był członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej,

d.

kwota, którą Wnioskodawczyni otrzymałam ze Spółdzielni jest takiej samej wysokości, jak kwota którą otrzymałby jej brat, gdyby to jemu dokonano wypłaty,

e. Wnioskodawczyni otrzymała zwrot wkładu mieszkaniowego, a nie wartość rynkową lokalu,

f.

w skład masy spadkowej wchodziło prawo do wkładu mieszkaniowego,

g.

1 stycznia 2014 r. Wnioskodawczyni złożyła zeznanie podatkowe SD-3,

h.

23 stycznia 2014 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego umorzył postępowanie w sprawie ustalenia podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia praw do spadku po zmarłym bracie, ze względu na nieprzekroczenie kwoty wolnej od podatku od spadków i darowizn,

i.

w PIT-8C zawarto zwrot wkładu mieszkaniowego 10.123,81 zł, w tym 1,03 zł - nominalny pierwotny wkład mieszkaniowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku ze sporządzeniem przez Spółdzielnię informacji PIT-8C Wnioskodawczyni powinna odprowadzić 18% podatek dochodowy od osób fizycznych, zamiast podatku od spadków i darowizn?

Wnioskodawczyni, nie zgadza się z działaniem Spółdzielni Mieszkaniowej i sporządzeniem przez nią informacji PIT-8C. Uważa, że od spadku w postaci wkładu mieszkaniowego po zmarłym bracie powinna odprowadzić podatek od spadków i darowizn.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni załączyła wydruki interpretacji indywidualnych, które zostały wydane w sprawach zbliżonych swoim charakterem do sytuacji Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni złoży zeznanie podatkowe PIT-36, w którym wykaże jak dochód wkład mieszkaniowy po zmarłym bracie, jednak liczy na to, że w przypadku wydania przez organ interpretacyjny interpretacji zgodnej z oceną Wnioskodawczyni, będzie mogła złożyć korektę zeznania i wykazać spadek po bracie do opodatkowania, zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z wolą Wnioskodawczyni wyrażoną w uzupełnieniu wniosku z 11 maja 2016 r. przedmiotem niniejszej interpretacji jest tylko i wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawczyni dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wkładu mieszkaniowego. W zakresie podatku od spadków i darowizn wydano postanowienie.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wynika z art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej. Dodatkowo przychód ten nie może podlegać wyłączeniu od opodatkowania - stosownie do przepisów art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem stanowi art. 2 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zatem wyjaśnić należy czy zwrotu Wnioskodawczyni (spadkobiercy brata) kwoty wkładu mieszkaniowego przez spółdzielnię mieszkaniową podlega przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r. poz. 205, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222, z późn. zm.) oprócz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, które jest zbywalne (przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji - art. 172 ust. 1) rozróżnia również spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, które w przeciwieństwie do ww. prawa jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji (art. 9 ust. 3 ww. ustawy). Jak stanowi art. 11 ust. 21 zd. 1 ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Zgodnie z art. 14 ust. 2 tejże ustawy dziedziczeniu podlega wkład mieszkaniowy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spadkodawcy przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Oznacza to, że Wnioskodawczyni nabyła w spadku niezbywalne prawo majątkowe w postaci wierzytelności z tytułu wkładu mieszkaniowego odpowiadającej wartości wypłaconej przez spółdzielnię mieszkaniową.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego do kwoty wypłaconej Wnioskodawczyni przez spółdzielnię mieszkaniową, jako nabytej w spadku po zmarłym bracie nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wypełnieniem dyspozycji art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem rację ma Wnioskodawczyni, że będzie mogła złożyć korektę zeznania podatkowego PIT-36 (razem z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty), w którym wykazała, jako przychód kwotę wypłaconą jej przez spółdzielnię mieszkaniową.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazuje się, iż organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawczynię. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła kserokopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem. Zatem treść dołączonych do wniosku dokumentów pozostaje bez wpływu na załatwienie sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl