IBPB-1-3/4510-658/16-1/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-3/4510-658/16-1/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup usług stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych realizowanych przez Podwykonawców będą stanowić koszty uzyskania przychodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia, a tym samym czy przychód (dochód) związany z późniejszą sprzedażą wyrobów będzie korzystał w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup usług stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych realizowanych przez Podwykonawców będą stanowić koszty uzyskania przychodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia, a tym samym czy przychód (dochód) związany z późniejszą sprzedażą wyrobów będzie korzystał w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z 7 sierpnia 2015 r. (dalej: "Zezwolenie").

Zgodnie z otrzymanym Zezwoleniem, Spółka zobowiązana jest do:

a.

poniesienia na terenie SSE wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 8.225.670,38 PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2017 r. oraz

b.

zwiększenia zatrudnienia poprzez zatrudnienie przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie SSE, po dniu uzyskania zezwolenia, co najmniej 20 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2017 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie Strefy na poziomie łącznie co najmniej 147 pracowników do dnia 31 grudnia 2022 r., z zastrzeżeniem, że w przypadku osiągnięcia zatrudnienia na poziomie łącznie co najmniej 147 pracowników przed dniem 31 grudnia 2017 r., utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 147 pracowników przez okres co najmniej 5 lat, liczony od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgłoszono SSE na piśmie osiągnięcie zatrudnienia na wymaganym poziomie.

W chwili obecnej, Spółka realizuje część inwestycyjną projektu, w związku z czym nie rozpoczęła korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

Zgodnie z biznes planem przedłożonym w celu uzyskania Zezwolenia, celem projektu jest dywersyfikacja produkcji Spółki poprzez wprowadzenie nowych produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie.

Prowadzona na podstawie zezwolenia działalność gospodarcza obejmować będzie działalność określoną w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

a. Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali (24.20.40.0);

b. Rury, przewody rurowe oraz łączniki rur lub przewodów rurowych, z miedzi i jej stopów (24.44.26);

c. Krany, kurki, zawory i podobna armatura do rur, płaszczy kotłów, zbiorników, kadzi itp. (28.14.1);

d. Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu (38.11.5).

Proces technologiczny wytwarzania wyrobów, wskazanych w Zezwoleniu, obejmuje szereg czynności, które są realizowane we własnym zakresie przez Spółkę na terenie zakładu na terenie SSE oraz przez podwykonawców, którym Spółka zleca realizację niezbędnych, ale nie kluczowych z punktu widzenia wartości wyrobu gotowego faz oraz istotności procesów. Na terenie SSE odbywają się najistotniejsze - z punktu widzenia działalności Spółki i cyklu sprzedaży - procesy, dotyczące zarządzania całością cyklu produkcyjnego, marketingu i sprzedaży.

Spółka realizuje na terenie SSE większość z faz produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem. Proces technologiczny wytwarzania elementów instalacji i złączek hydraulicznych przebiega w kilku następujących po sobie etapach w zależności od materiału, z którego są one wytwarzane oraz kształtu, jaki jest uzyskiwany na końcu. Złączki wytwarzane są ze stali nierdzewnej, stali węglowej, miedzi oraz stopu miedź-nikiel-żelazo.

Biorąc pod uwagę powyższe zmienne, wszystkie procesy technologiczne można podzielić na 3 grupy, w ramach których miejsce mają następujące fazy:

* Cięcie - Formowanie - Czyszczenie - Wytrawianie - Wyżarzanie - Kalibracja - Kontrola jakości - Montaż uszczelek - Montaż pokryw zabezpieczających - Znakowanie - Pakowanie;

* Cięcie - Formowanie - Czyszczenie - Wyżarzanie - Kalibracja - Kontrola jakości - Montaż uszczelek - Montaż pokryw zabezpieczających - Znakowanie - Pakowanie;

* Cięcie - Formowanie - Czyszczenie - Wyżarzanie - Cynkowanie galwaniczne - Kalibracja - Kontrola jakości - Montaż uszczelek - Montaż pokryw zabezpieczających - Znakowanie - Pakowanie.

W ramach opisanych schematów procesu produkcyjnego, Spółka zleca podwykonawcom (dalej: "Podwykonawcy") wykonanie następujących usług:

* cięcie (nadanie odpowiedniej długości, w celu dalszej obróbki),

* wytrawianie (kąpiel poprzez zanurzenie w roztworze chemicznym w celu usunięcia zanieczyszczeń powierzchniowych oraz przebarwień po spawaniu),

* wyżarzanie (nagrzanie materiałów do odpowiedniej temperatury i schłodzenie z odpowiednią prędkością w celu usunięcia naprężeń wewnętrznych powstałych przy obróbce plastycznej na zimno oraz poprawienia właściwości wytrzymałościowych),

* cynkowanie galwaniczne (proces mający na celu pokrycie powierzchni przedmiotów stalowych cienką powłoką cynku w celu ochrony przed korozją) (dalej: "Usługi").

Usługi zlecane są na zewnątrz z uwagi na:

* brak możliwości technicznych do realizacji tych procesów na terenie zakładu - brak maszyn, brak znajomości technologii, niewystarczająca ilość miejsca,

* brak niezbędnych mocy produkcyjnych,

* konieczność pozyskania pozwoleń środowiskowych, w tym przeprowadzenia postępowania w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko,

* ekonomikę procesu - zakup urządzeń i technologii do realizacji ww. czynności przez Spółkę nie znajduje obecnie uzasadnienia ekonomicznego.

Informacje o konieczności zlecania ww. faz Podwykonawcom były zawarte w Biznes Planie, który Spółka przedłożyła w celu uzyskania Zezwolenia. Prowadzenie działalności produkcyjnej oznacza konieczność podejmowania szeregu wzajemnie z sobą powiązanych czynności, które z uwagi na powszechną obecnie na rynku specjalizację, wymagają korzystania z usług obcych i dostaw półproduktów, surowców czy zakupu takich usług jak dostawa mediów, w szczególności prądu czy wody, niezbędnych do prowadzenia każdego rodzaju działalności gospodarczej. Mając na uwadze realia gospodarcze trudno wymagać od podmiotów działających na terenie specjalnych stref ekonomicznych, by w całości proces produkcyjny był prowadzony na terenie strefy.

Usługi zlecane kooperantom są przez nich fizycznie wykonywane poza terenem SSE, jednakże w celu realizacji ww. Usług przez Podwykonawców, produkty w toku, pozostają własnością Spółki przez cały okres świadczenia Usług, Kooperanci wykonują zleconą Usługę na materiałach powierzonych przez Spółkę przy wykorzystaniu własnych zasobów. Na każdą z Usług wystawiana jest przez kooperantów zewnętrznych odrębna faktura na rzecz Spółki. Przychody i koszty uzyskania przychodów związane z fazami produkcji realizowanymi poza SSE są rozliczane przez Podwykonawców i stanowią ich przychód.

Z perspektywy całego procesu produkcyjnego, wskazane powyżej Usługi (cięcie, wytrawianie, cynkowanie, wyżarzanie) nie stanowią kluczowego elementu, dlatego też mogą być zlecane kooperantom zewnętrznym w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności strefowej. Usługi zlecane Podwykonawcom służą w szczególności zwiększeniu wytrzymałości wyrobów gotowych. Po wykonaniu Usług przez kooperantów, elementy zostają dostarczone do Spółki w celu poddania ich dalszym procesom technologicznym w celu uzyskania wyrobów gotowych wskazanych w Zezwoleniu. Kluczowe fazy cyklu produkcyjnego, w szczególności proces formowania (decydujący u cechach użytkowych wyrobów), dokonywane są przez Spółkę na terenie SSE. Proces produkcyjny kończy się po wykonaniu przez Spółkę ostatecznej kontroli jakości, oznakowaniu i zapakowaniu wyrobów. W przypadku sprzedaży wszystkich produktów wytwarzanych na terenie SSE, na których Usługi wykonywali kooperanci Spółki, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca, w szczególności to Wnioskodawca udziela gwarancji na produkt. Usługi mają pomocniczy charakter w stosunku do zasadniczego procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wskazanych w Zezwoleniu. Wykonywane przez podmioty zewnętrzne poza terenem SSE Usługi są integralnym elementem prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE działalności gospodarczej, wyznaczonej treścią Zezwolenia. Jak wskazano powyżej, konieczność zlecenia poszczególnych Usług wynika z faktu, że Spółka nie dysponuje zasobami, które pozwoliłyby na dokonanie wszystkich faz produkcji bez udziału kooperantów, a dodatkowo jest uzasadniona ekonomicznie. Przedmiot działalności Spółki dotyczy m.in. następujących wyrobów: łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali (24.20.40.0), rury, przewody rurowe oraz łączniki rur lub przewodów rurowych, z miedzi i jej stopów (24.44.26), krany, kurki, zawory i podobna armatura do rur, płaszczy kotłów, zbiorników, kadzi itp. (28.14.1). Ww. działalność została wskazana także w Zezwoleniu.

Mając na względzie powyższe, należy uznać, że fazy procesu produkcyjnego, które realizowane są przez Podwykonawców stanowią procesy pomocnicze do głównej działalności Spółki, do której została ona powołana.

Podkreślić należy, że zgodnie z obecnym stanem prawnym, nie istnieją przepisy uzależniające możliwość uznania produktu za wyrób wytworzony w specjalnej strefie ekonomicznej od tego jaka część kosztów produkcji została poniesiona na terenie SSE. Spółka ustaliła wskaźnik udziału usług wykonanych poza terenem SSE. Biorąc pod uwagę wartość materiałów użytych do wytworzenia wyrobów gotowych, wartość usług wykonanych poza terenem SSE nie przekracza 25% przychodów uzyskanych z ich sprzedaży, pomniejszonych o podatek od towarów i usług (średnia wynosi 7%). Z kolei, biorąc pod uwagę udział kosztów podwykonawstwa na zakupionych surowcach, np. dla miesięcy styczeń-maj 2016 r., wyniósł on 3,74% w stosunku do wszystkich zakupionych rur, oraz 19,99% w stosunku do rur objętych usługą cięcia.

System księgowy używany przez Spółkę nie posiada standardowego raportu umożliwiającego wyodrębnienie kosztów Usług. Wyodrębnienie wymagałoby przeprowadzenia dodatkowych analiz i zaangażowania dodatkowych zasobów w proces ich manualnej identyfikacji. Zdaniem Spółki, nie ma uzasadnienia dla takiego działania także ze względu na fakt, że koszty Podwykonawstwa pozostają w nierozerwalnym związku przyczynowo - skutkowym z przychodem, który będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., ich wydzielenie byłoby nieuzasadnione i spowodowałoby sytuację, w której przychody i koszty ich uzyskania traktowane byłyby jako dwie samodzielne, niepowiązane ze sobą kategorie.

W księgach Spółki odzwierciedlone są faktury wystawione przez Podwykonawców, które dokumentują koszt świadczonych przez nich Usług. Wnioskodawca nie sprzedaje (nie refakturuje) Usług zamówionych wcześniej u kooperantów, tylko sprzedaje wyroby gotowe wyprodukowane przez Spółkę w swoim zakładzie na terenie SSE i z tego tytułu wystawia faktury - Usługi wykonywane przez Podwykonawców nie stanowią samodzielnej, odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, lecz mają charakter subsydiarny w stosunku do działalności głównej polegającej na produkcji wyrobów gotowych i służą jej prawidłowej realizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup Usług stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych realizowanych przez Podwykonawców będą stanowić koszty uzyskania przychodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia, a tym samym, czy przychód (dochód) związany z późniejszą sprzedażą wyrobów będzie korzystał w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na zakup Usług od Podwykonawców, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), stanowią koszty uzyskania przychodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia i tym samym są to koszty wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zwolnionej z podatku dochodowego. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282) (dalej: "Ustawa SSE"). Zwolnienie przysługuje podatnikowi od dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE stanowi podstawę do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie, zgodnie z art. 16 ust. 2 Ustawy SSE, określa przedmiot prowadzonej na terenie SSE działalności gospodarczej. Z powyższych regulacji wynika, że zwolnione z podatku są jedynie dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie odpowiedniego zezwolenia.

W kontekście powyższego, w celu potwierdzenia stanowiska Spółki należy przeanalizować następujące aspekty:

1. Czy wydatki na zakup Usług spełniają warunki uznania ich za koszty podatkowe?

Wydatki poniesione na zakup Usług od Podwykonawców mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu, gdy zostały poniesione przez podatnika z jego zasobów majątkowych i są rzeczywiste, tj. nie zostały podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócone, pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, zostały poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, zostały właściwie udokumentowane, a także nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszt uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki, koszty zakupu Usług spełniają ww. warunki.

2. Czy wydatki na zakup Usług są ponoszone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE objętej zezwoleniem?

Ponoszone przez Spółkę wydatki związane ze zlecaniem Usług są związane z procesem produkcji wyrobu gotowego i stanowią koszty bezpośrednie, których wartość jest uwzględniana w cenie finalnego produktu. Po wykonaniu Usług przez kooperantów, półprodukt zostaje dostarczony do Spółki w celu poddania go dalszym procesom technologicznym w celu uzyskania wyrobów gotowych wskazanych w Zezwoleniu. Kluczowe fazy cyklu produkcyjnego, w szczególności proces formowania (decydujący u cechach użytkowych wyrobów), dokonywane są przez Spółkę na terenie SSE. Proces produkcyjny kończy się po wykonaniu przez Spółkę ostatecznej kontroli jakości, oznakowaniu i zapakowaniu wyrobów. W przypadku sprzedaży wszystkich produktów wytwarzanych na terenie SSE, na których Usługi wykonywali kooperanci Spółki, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca, w szczególności to Wnioskodawca udziela gwarancji na produkt. Niezależnie od wykonywania określonych Usług przez Podwykonawców, wyroby gotowe stanowią wyroby związane z działalnością prowadzoną na podstawie Zezwolenia. W efekcie, dochód uzyskany z ich sprzedaży, jako dochód uzyskany z działalności strefowej, w całości będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na względzie powyższe należy uznać, że nawet jeśli, Spółka będzie nabywać Usługi od podmiotów spoza SSE, to nie wpływa to na fakt, że wydatki z tym związane stanowią koszty strefowe. Wydatki te należy bowiem kwalifikować na normalnych zasadach, a więc jako wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu, w tym przypadku w celu uzyskania przychodu (dochodu) zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2016 r. sygn.: IBPB-1-3/4510-734/15/APO).

3. Czy udział zakupu towarów i usług dokonywanych poza terenem SSE pozwala zakwalifikować tę działalność jako działalność pomocniczą, która nie powoduje że działalność Spółki nie może być uznana za działalność prowadzoną na terenie SSE na podstawie Zezwolenia?

W ocenie Spółki, jeżeli czynności wykonywane przez Podwykonawców stanowią jedną z faz produkcji produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę wyrobów, a produkcja i sprzedaż tych wyrobów będzie się mieścić w zakresie PKWiU, określonych w Zezwoleniu, to dochód uzyskany z ich sprzedaży w części odpowiadającej fazie realizowanej przez Podwykonawców, jako dochód uzyskany z działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, a fakt zlecania pewnych faz produkcji Podwykonawcom nie może być utożsamiany z częściowym prowadzeniem działalności przez Spółkę poza terenem SSE (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 listopada 2014 r. sygn. akt: II FSK 2826/12, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 21 stycznia 2015 r. sygn. akt: I SA/Łd 1324/14, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 stycznia 2014 r., sygn.: IBPBI/2/423-1356/13/AP).

Zdaniem Spółki, dla oceny, czy dany produkt można zakwalifikować jako produkt strefowy istotne znaczenie ma fakt, gdzie powstał wyrób gotowy i czy mieści się w się w zakresie działalności na jaką Wnioskodawca posiada Zezwolenie (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 sierpnia 2011 r., sygn. IBPBI/1/423- 34/11/KB). Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, w pojęciu "działalność gospodarcza prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej", mieści się również wykonywanie pewnych czynności poza jej obrębem - w tym również zakup Usług niezbędnych do produkcji wyrobu gotowego, jeżeli są one nierozerwalnie i funkcjonalnie związane z działalnością wykonywaną na terenie SSE, zgodnie z Zezwoleniem (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2016 r., sygn.: IBPB-1-3/4510-734/15/APO). Zlecanie Usług opisanych w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) Podwykonawcom nie zmienia ani charakteru prowadzonej przez Spółkę działalności (jest to nadal działalność produkcyjna prowadzona na terenie SSE), ani charakteru przychodów uzyskanych ze sprzedaży wyrobów, jakie Spółka będzie wytwarzać na terenie Strefy. Wydatki ponoszone na Usługi stanowią wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu, w tym przypadku w celu uzyskania przychodu (dochodu) zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Usługi zlecane Podwykonawcom są niezbędne, ale nie kluczowe z punktu widzenia wartości wyrobu gotowego. Najistotniejsze procesy i fazy produkcji odbywają się na terenie SSE. Usługi zlecane Podwykonawcom służą w szczególności zwiększeniu wytrzymałości wyrobów gotowych. Po wykonaniu Usług przez kooperantów, elementy zostają dostarczone do Spółki w celu poddania ich dalszym procesom technologicznym w celu uzyskania wyrobów gotowych wskazanych w Zezwoleniu. Kluczowe fazy cyklu produkcyjnego, w szczególności proces formowania (decydujący u cechach użytkowych wyrobów), dokonywane są przez Spółkę na terenie SSE. Proces produkcyjny kończy się po wykonaniu przez Spółkę ostatecznej kontroli jakości, oznakowaniu i zapakowaniu wyrobów. W przypadku sprzedaży wszystkich produktów wytwarzanych na terenie SSE, na których Usługi wykonywali kooperanci Spółki, za produkt w pełni odpowiedzialny wobec klienta jest Wnioskodawca, w szczególności to Wnioskodawca udziela gwarancji na produkt. Spółka nie odsprzedaje Usług realizowanych przez Podwykonawców, tylko sprzedaje wyroby gotowe wyprodukowane w swoim zakładzie na terenie SSE i z tego tytułu wystawia faktury - Usługi wykonywane przez Podwykonawców nie stanowią samodzielnej, odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, lecz mają charakter subsydiarny w stosunku do działalności głównej polegającej na produkcji wyrobów gotowych i służą jej prawidłowej realizacji. W ocenie Spółki, powyższe dowodzi, że Usługi zlecane Podwykonawcom należy zakwalifikować jako działalność pomocniczą (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 grudnia 2015 r., sygn.: IBPB-1-3/4510-485/15/APO).

Także analiza piśmiennictwa oraz praktyki interpretacyjnej i orzeczniczej wskazuje na poprawność przyjętego przez Spółkę stanowiska. Z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę kwerendy wynika, że na zwolnienie całości dochodu z podatku dochodowego, przy udziale Usług zakupionych od Podwykonawców spoza SSE, pozwalają następujące okoliczności;

* nadanie towarom produkowanym przez Spółkę nowej jakości dodanej (zob. Katarzyna Knapik, Michał Hryszko, Outsourcing procesu produkcyjnego poza specjalną strefę ekonomiczną a prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego - uwagi na kanwie wyroku WSA w Łodzi, sygn. akt: I SA/Łd 666/12, "Przegląd Podatkowy", 2013, nr 6, s. 33);

* fakt, że Usługi świadczone przez Podwykonawców stanowią jedną z faz produkcji produktów sprzedawanych przez podmiot strefowy, a produkcja i sprzedaż wyrobów mieści się w zakresie PKWiU określonym w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 listopada 2014 r., sygn. akt: II FSK 2826/12, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 stycznia 2014 r., sygn.: IBPBI/2/423-1356/13/AP, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 sierpnia 2011 r., sygn.: IBPBI/1/423-34/11/KB),

* istnienie ścisłego, funkcjonalnego i nierozerwalnego związku pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na terenie SSE, a czynnościami wykonanymi poza SSE, przy czym te ostatnie muszą mieć charakter pomocniczy (akcesoryjny) wobec tych wykonanych na terenie strefy (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 grudnia 2011 r., sygn. akt: II FSK 1139/10, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 5 marca 2013 r., sygn. akt: I SA/Po 960/12).

Wszystkie wymienione wyżej przesłanki są spełnione przez Spółkę - Spółka realizuje na terenie SSE większość z faz produkcji produktów objętych Zezwoleniem. Usługi zlecane Podwykonawcom nie stanowią kluczowych faz procesu, a produkcja i sprzedaż wyrobów mieści się w zakresie PKWiU określonym w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Ponadto, jak zostało wykazane w niniejszym wniosku, Usługi stanowią jeden z niezbędnych, aczkolwiek nie kluczowych, elementów procesu produkcyjnego tych produktów. Zlecane Podwykonawcom fazy produkcji są integralnym elementem prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE, wyznaczonej treścią Zezwolenia, z uwagi na fakt, że usługi te są na tyle sprzężone z głównym tokiem produkcji na terenie strefy, że nie byłyby w ogóle realizowane bez właściwej działalności Spółki w ramach SSE (jest to działalność pomocnicza). W konsekwencji, wydatki na zakup Usług świadczonych przez Podwykonawców pozostają w ścisłym i nierozerwalnym związku przyczynowo - skutkowym z przychodami z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wydatki ponoszone przez Spółkę powinny być więc zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 września 2015 r., sygn. akt: II FSK 1766/13).

Kwalifikacja wydatków na zakup Usług, jako kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w związku z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., powinna zostać dokonana w oparciu o zasady ogólne wynikające z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. W konsekwencji, do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów (w tym przychodów zwolnionych) wystarczające jest wykazanie jego związku z przychodami (w tym odpowiednio - z przychodami zwolnionymi z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.). Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do traktowania elementów konstrukcyjnych podatku (przychody i koszty ich uzyskania), w odniesieniu do tego samego stanu faktycznego i prawnego jako dwóch samodzielnych i niepozostających w związku przyczynowo - skutkowym kategorii (przychody zwolnione z opodatkowania oraz koszty uzyskania przychodów opodatkowanych). Ponadto, niezaliczenie wydatków na zakup Usług wykonywanych przez Podwykonawców do kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. prowadziłoby do sytuacji, w której koszty te nie zostałyby przypisane do żadnego przychodu - zwolnionego czy opodatkowanego. Spółka nie uzyskuje bowiem przychodów z tytułu sprzedaży (refakturowania) Usług świadczonych przez Podwykonawców, lecz ze sprzedaży wyrobów gotowych. Taka interpretacja byłaby niespójna, wewnętrznie sprzeczna i nieznajdująca uzasadnienia w przedstawionym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 stycznia 2016 r., sygn.: ILPB3/423-189/12/16-S/AO). Mając na względzie powyższe, należy uznać, że brak możliwości zaliczenia wydatków na zakup Usług wykonywanych przez Podwykonawców do kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., nie znajduje uzasadnienia.

Argumentacje Spółki dodatkowo potwierdza historyczny aspekt funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych. Do 2000 r. rozporządzenia w sprawie specjalnych stref ekonomicznych zawierały definicję wyrobu wytworzonego na terenie strefy poprzez definiowanie tzw. "współczynnika strefowego". Przez wyroby wytworzone na terenie strefy uznawane były wyroby uzyskane w wyniku wytworzenia, przetworzenia lub obróbki na terenie strefy, jeżeli wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, wszystkich użytych do ich wytworzenia materiałów wytworzonych poza strefą oraz usług wykonanych poza jej terenem nie przekracza 70% przychodów uzyskanych z ich sprzedaży, pomniejszonych o podatek od towarów i usług.

Obecnie nie ma takiego rozgraniczenia, co jednak nie upoważnia do twierdzenia, że dla zachowania warunków zwolnienia całego dochodu nie jest możliwy zakup towarów lub usług od podmiotów zewnętrznych (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 listopada 2014 r., sygn. akt: II FSK 2750/12 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 12 marca 2015 r., sygn. akt: I SA/Łd 130/15, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 stycznia 2016 r., sygn.: ILPB3/423-189/12/16-S/AO).

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych i wyrokach sądów w analogicznych sprawach, w tym:

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 września 2015 r. (sygn. akt: II FSK 1766/13),

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 listopada 2014 r. (sygn. akt: II FSK 2826/12),

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 grudnia 2011 r. (sygn. akt: II FSK 1139/10),

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 12 marca 2015 r. (sygn. akt: I SA/Łd 130/15),

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 21 stycznia 2015 r. (sygn. akt: I SA/Łd 1324/14),

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 5 marca 2013 r. (sygn. akt: I SA/Po 960/12),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21 stycznia 2016 r. (sygn.: ILPB3/423-189/12/16-S/AO),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2016 r. (sygn.: IBPB-1-3/4510-734/15/APO),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 grudnia 2015 r. (sygn.: IBPB-1-3/4510-485/15/APO),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 listopada 2015 r. (sygn.: IBPB-1-3/4510-356/15/SK),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 września 2015 r. (sygn.: IPTPB3/4510-223/15-4/KJ),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 września 2015 r. (sygn.: IBPB-1-2/4510-187/15/MM),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 sierpnia 2015 r. (sygn.: IBPB-1-3/4510-73/15/APO),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 kwietnia 2015 r. (sygn.: ILPB3/4510-1-23/15-3/KS),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 lutego 2015 r. (sygn.: IBPBI/2/423-1380/14/SD),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 stycznia 2014 r. (sygn.: IBPBI/2/423-1356/13/AP),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 stycznia 2011 r. (sygn.: IBPBI/2/423-1291/10/AK),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 września 2011 r. (sygn.: ILPB3/423-370/10/11-S/MM),

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 sierpnia 2011 r. (sygn. IBPBI/1/423-34/11/KB).

Zdaniem Spółki, rozpatrując niniejszy wniosek, Organ winien wziąć pod uwagę powołane prawomocne wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, stanowiące dominującą linię orzeczniczą w analogicznych stanach faktycznych. Pominięcie wskazanego powyżej orzecznictwa sądów administracyjnych przez Organ stanowiłoby naruszenie art. 14e Ordynacji podatkowej, jak również art. 121 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny, "obowiązujący od dnia 1 lipca 2007 r. art. 14e § 1 ord. pod. wychodzi poza zasadę związania wyrokiem tylko w sprawie, w której on zapadł i nadaje orzecznictwu sądów administracyjnych walor normatywny także w stosunku do innych indywidualnych spraw załatwianych w drodze interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych). Od tej daty orzecznictwo to stało się istotnym miernikiem legalności wydawanych interpretacji indywidualnych. Jego nieuzasadnione zaś pomijanie narusza wyrażoną w art. 121 § 1 ord. pod. zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 listopada 2012 r., sygn. akt: II FSK 545/11).

Podsumowując powyższe, w świetle stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku, a także biorąc pod uwagę wydane do tej pory interpretacje i orzeczenia, w ocenie Spółki, wydatki poniesione przez Spółkę na zakup Usług od Podwykonawców w sytuacji opisanej w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) stanowią koszty uzyskania przychodu (w ramach działalności strefowej Spółki prowadzonej na podstawie Zezwolenia), wpływające na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. i odpowiednio przychody z tytułu sprzedaży produktów, na które były ponoszone wydatki określone w stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), stanowią przychody strefowe Spółki.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282, dalej: "ustawa o SSE"). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o SSE). Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie, w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko te dochody, które zostały uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

Ponadto, na mocy § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 465, dalej: "rozporządzenie"), zwolnienia z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że to przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia wysokości dochodu niewynikającego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Sposób sformułowania wskazanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że odwołują się one do geograficznych granic specjalnych stref ekonomicznych. Zarówno przepis zamieszczony w u.p.d.o.p., jak też uregulowania zawarte w ustawie o SSE i rozporządzeniu wydanym do tej ustawy wskazują na bezwarunkowy związek miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (objętej zezwoleniem) przynoszącej określony dochód z możliwością nabycia uprawnień do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie zezwolenia z 7 sierpnia 2015 r.

Prowadzona na podstawie zezwolenia działalność gospodarcza obejmować będzie działalność określoną w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

* Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali (24.20.40.0);

* Rury, przewody rurowe oraz łączniki rur lub przewodów rurowych, z miedzi i jej stopów (24.44.26);

* Krany, kurki, zawory i podobna armatura do rur, płaszczy kotłów, zbiorników, kadzi itp. (28.14.1);

* Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu (38.11.5).

Proces technologiczny wytwarzania wyrobów, wskazanych w Zezwoleniu, obejmuje szereg czynności, które są realizowane we własnym zakresie przez Spółkę na terenie zakładu na terenie SSE oraz przez podwykonawców, którym Spółka zleca realizację niezbędnych, ale nie kluczowych z punktu widzenia wartości wyrobu gotowego faz oraz istotności procesów. Spółka realizuje na terenie SSE większość z faz produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem. Proces technologiczny wytwarzania elementów instalacji i złączek hydraulicznych przebiega w kilku następujących po sobie etapach w zależności od materiału, z którego są one wytwarzane oraz kształtu, jaki jest uzyskiwany na końcu.Złączki wytwarzane są ze stali nierdzewnej, stali węglowej, miedzi oraz stopu miedź-nikiel-żelazo.

Biorąc pod uwagę powyższe zmienne, wszystkie procesy technologiczne można podzielić na 3 grupy, w ramach których miejsce mają następujące fazy:

* Cięcie - Formowanie - Czyszczenie - Wytrawianie - Wyżarzanie - Kalibracja - Kontrola jakości - Montaż uszczelek - Montaż pokryw zabezpieczających - Znakowanie - Pakowanie;

* Cięcie - Formowanie - Czyszczenie - Wyżarzanie - Kalibracja - Kontrola jakości - Montaż uszczelek - Montaż pokryw zabezpieczających - Znakowanie - Pakowanie;

* Cięcie - Formowanie - Czyszczenie - Wyżarzanie - Cynkowanie galwaniczne - Kalibracja - Kontrola jakości - Montaż uszczelek - Montaż pokryw zabezpieczających - Znakowanie - Pakowanie.

W ramach opisanych schematów procesu produkcyjnego, Spółka zleca podwykonawcom wykonanie następujących usług: cięcie, wytrawianie, wyżarzanie, cynkowanie galwaniczne.

Usługi zlecane kooperantom są przez nich fizycznie wykonywane poza terenem SSE, jednakże w celu realizacji ww. Usług przez Podwykonawców, produkty w toku, pozostają własnością Spółki przez cały okres świadczenia Usług, Kooperanci wykonują zleconą Usługę na materiałach powierzonych przez Spółkę przy wykorzystaniu własnych zasobów. Na każdą z Usług wystawiana jest przez kooperantów zewnętrznych odrębna faktura na rzecz Spółki. Przychody i koszty uzyskania przychodów związane z fazami produkcji realizowanymi poza SSE są rozliczane przez Podwykonawców i stanowią ich przychód.

Z perspektywy całego procesu produkcyjnego, wskazane powyżej Usługi (cięcie, wytrawianie, cynkowanie, wyżarzanie) nie stanowią kluczowego elementu, dlatego też mogą być zlecane kooperantom zewnętrznym w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności strefowej. Usługi zlecane Podwykonawcom służą w szczególności zwiększeniu wytrzymałości wyrobów gotowych. Po wykonaniu Usług przez kooperantów, elementy zostają dostarczone do Spółki w celu poddania ich dalszym procesom technologicznym w celu uzyskania wyrobów gotowych wskazanych w Zezwoleniu.

Z powyższego wynika, że proces produkcyjny realizowany będzie, przynajmniej w części, poza granicami terytorialnymi strefy i przez podwykonawców, nie posiadających siedziby na terenie strefy.

Zgodnie z regułą, z której wynika, że zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, bez stosowania wykładni rozszerzającej. Stosując więc wykładnię językową omawianych przepisów, należy przyjąć, że działalność przedsiębiorcy, która chociażby na jednym z etapów realizowana jest poza terenem strefy, nie może być objęta działaniem tych przepisów.

W tym miejscu należy zauważyć, że aby opisany proces produkcyjny mógł być zaliczony do działalności prowadzonej na terenie strefy przez podatnika posiadającego zezwolenie musi być wykonywany, co do zasady, przez tego podatnika, a nie w części przez podwykonawcę.

W ocenie tut. Organu, przedstawiony w zdarzeniu przyszłym podział prac wskazuje, że usługi cięcia, wytrawiania, wyżarzania, cynkowania galwanicznego stanowią podstawową (a nie pomocniczą) działalność nakierowaną na wytworzenie produktu lub półproduktu. Jako działalność podstawową rozumie się wytwarzanie półfabrykatów i wyrobów gotowych, które to stanowią o przynależności przedsiębiorstwa do określonej branży i gałęzi przemysłu lub działu gospodarki narodowej. Jako działalność pomocniczą uznać można tylko te działania, które mają na celu wsparcie lub umożliwienie prowadzenia działalności głównej/podstawowej. Do działalności pomocniczej należy działalność umożliwiająca lub ułatwiająca prowadzenie procesów podstawowych (zakup energii, narzędzi, oprzyrządowania etc).

Jakkolwiek zatem należy podzielić orzecznictwo sądów dopuszczających w rozliczeniu dochodu zwolnionego z opodatkowania w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., koszty działalności pomocniczej, to należy jednocześnie pokreślić potrzebę określenia zakresu tej działalności pomocniczej, w konkretnym stanie faktycznym. W opisanym zdarzeniu przyszłym, podatnik wytwarza elementy instalacji i złączek hydraulicznych. Zdaniem tut. Organu, w tej konkretnej sprawie można uznać, że usługi cięcia, wytrawiania, wyżarzania, cynkowania galwanicznego stanowią etap produkcji podstawowej, służącej wytworzeniu określonej jakości produktu, a zatem nie stanowią działalności pomocniczej, czyli jedynie wspierającej ten podstawowy etap produkcji.

Podsumowując, fakt wykonywania niektórych czynności w ramach procesu produkcyjnego poza specjalną strefą ekonomiczną nie pozostaje bez wpływu na wysokość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży produktów.

Tym samym, wydatki poniesione przez Spółkę na zakup Usług stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych realizowanych przez Podwykonawców nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania, a tym samym dochód związany z późniejszą sprzedażą wyrobów nie będzie korzystał w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (winien być wyłączony z dochodu podlegającego zwolnieniu strefowemu).

Oprócz powyższego wskazać należy, że przenoszenie poszczególnych etapów produkcji (działalności podstawowej) poza teren specjalnych stref ekonomicznych i uznanie go za działalność na terenie strefy byłoby niezgodne z jednym z podstawowych celów udzielania pomocy publicznej przez państwo w tej formie. Korzystanie w procesie produkcji z usług "kontrahentów zewnętrznych" nie stwarza z pewnością warunków do tworzenia miejsc pracy na terenie strefy oraz rozwoju terenów objętych strefą.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W stanowisku Spółka wskazała wyroki sądów administracyjnych zapadłych w zbliżonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, które wspierają argumentację Wnioskodawcy. Należy wszakże zwrócić uwagę, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i wiążą jedynie strony postępowania, w toku którego zapadły. Oznacza to, że tut. Organ wydając przedmiotową interpretację nie jest związany tymi rozstrzygnięciami.

Odnosząc się natomiast do powołanych - na poparcie stanowiska Wnioskodawcy - interpretacji organów podatkowych należy zauważyć, że organ dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego, zgodnie z zasadą wyrażoną przez ustawodawcę w art. 14a Ordynacji podatkowej. Należy wskazać, że funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnych, w których odmiennie oceniono takie same lub zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe choć jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 Ordynacji podatkowej, niemniej jednak, w praktyce może mieć miejsce. W związku z powyższym ustawodawca przewidział możliwość zmiany już wydanych interpretacji indywidualnych w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniającą w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Trzeba jednak pamiętać, że proces zmiany interpretacji indywidualnych w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej jest długotrwały, poprzedza go bowiem dogłębna analiza z zachowaniem stosownych procedur, które dopiero w końcowej fazie powodują wycofanie z systemu informacji podatkowej poprzednio wydanych interpretacji. Ponieważ jednak podstawowym zadaniem organu interpretacyjnego jest wydawanie interpretacji prawidłowych, tj. w prawidłowy sposób odczytujących normy prawne zawarte w poszczególnych przepisach prawa podatkowego, a nie utrwalających raz wyrażony pogląd w tym zakresie, który może być zmieniony w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, to fakt wydania we wcześniejszym okresie interpretacji indywidualnej, odmiennej od poglądu zaprezentowanego w niniejszej interpretacji nie powoduje, że pogląd ten jest nieprawidłowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl