IBPB-1-3/4510-652/16-1/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-3/4510-652/16-1/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 7 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest podatnikiem podatku CIT, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w sektorze ceramiki sanitarnej, której przedmiotem jest głównie produkcja wysokiej jakości armatury łazienkowej i mebli łazienkowych. W tym też zakresie, Spółka realizuje inwestycje na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE").

Spółka posiada zezwolenie wydane przez Ministra Gospodarki z 24 czerwca 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: "Zezwolenie"), w oparciu o które realizuje inwestycję, w ramach której zakupuje nowe maszyny, urządzenia oraz inne środki trwałe.

Zezwolenie obejmuje swoim zakresem działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:

* 22.2 - wyroby z tworzyw sztucznych;

* 23.2 - wyroby ogniotrwałe;

* 23.3 - materiały budowlane ceramiczne;

* 23.4 - pozostałe wyroby z porcelany i ceramiki;

* 28.1 - maszyny ogólnego przeznaczenia;

* 52.24 - usługi przeładunku towarów;

* 52.10 - magazynowanie i przechowywanie towarów;

* 71.2 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych;

* 72.1 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych;

* 49.41 - transport drogowy towarów;

oraz w zakresie sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzeniem wyżej wymienionej działalności sklasyfikowanych w pozycjach:

* 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu;

* 38.12.24.0 - niebezpieczne odpady chemiczne;

* 38.12.25.0 - oleje odpadowe;

* 38.21.3 - odpady rozpuszczalników organicznych;

* 38.3 - usługi w zakresie odzysku surowców, surowce wtórne;

według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: "PKWiU") (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W Zezwoleniu ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

* poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 Rozporządzenia o łącznej wartości co najmniej 46.200.000,00 PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2018 r.,

* zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 325 pracowników poprzez zatrudnienie co najmniej 10 nowych pracowników na terenie strefy po dniu uzyskania zezwolenia w terminie do 31 grudnia 2018 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie 335 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.,

* termin zakończenia inwestycji - 31 grudnia 2018 r.

Spółka planuje prowadzić działalność na terenie SSE z wykorzystaniem nowych maszyn, urządzeń oraz innych środków trwałych, jak również z wykorzystaniem już istniejących i cały czas działających maszyn, urządzeń oraz innych środków trwałych.

Wnioskodawca obecnie jest w trakcie wypełniania wymogów Zezwolenia odnośnie zatrudnienia oraz kosztów kwalifikowanych (Spółka poniosła już część wydatków kwalifikowanych określonych w Zezwoleniu). Ponadto, po zakończeniu inwestycji Spółka będzie ją utrzymywać na terenie SSE przez minimum 5 lat.

Wnioskodawca nie należy do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz.Urz.UE.L 214 z dnia 9 sierpnia 2008 r., s. 3; dalej: "Rozporządzenie 800").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "Ustawa CIT") (przysługujące Spółce w oparciu o posiadane Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE) będzie miało zastosowanie tylko do części przychodów wygenerowanych z wykorzystaniem nowych maszyn i urządzeń, czy do całości przychodów Spółki (wygenerowanych także w oparciu o działalność prowadzoną na terenie SSE przy wykorzystaniu maszyn i urządzeń już istniejących), jako pochodzących z działalności prowadzonej na terenie SSE?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, będzie miało zastosowanie do całości przychodów Spółki pochodzących z działalności prowadzonej na terenie SSE, tj. zarówno do przychodów osiąganych przy wykorzystaniu nowych maszyn i urządzeń, jak i do przychodów wygenerowanych z działalności Spółki prowadzonej w oparciu o maszyny i urządzenia już istniejące - do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia lub do jego wygaśnięcia.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282 dalej: "Ustawy SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 16 ust. 1 Ustawy SSE stanowi, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 4 Ustawy CIT, zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zatem, warunkami skorzystania z ww. zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z Ustawą CIT, są:

* posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE

* oraz uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

Na gruncie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm. dalej: "Rozporządzenie"), zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

§ 5 ust. 2 Rozporządzenia stanowi, że warunkiem skorzystania z powyższego zwolnienia jest:

1.

utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

2.

utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cala inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Ponadto, zgodnie z ust. 5 § 5 Rozporządzenia, zwolnienie (o którym mowa w ust. 1) przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy.

Dodatkowo, w dniu uzyskania Zezwolenia przez Spółkę obowiązywało Rozporządzenie 800, zgodnie z którym Pomoc przyznaje się w regionach kwalifikujących się do pomocy regionalnej zgodnie z mapą pomocy regionalnej zatwierdzoną dla danego państwa członkowskiego na lata 2007-2013. Inwestycja musi być utrzymana w regionie otrzymującym pomoc przez co najmniej pięć lat lub, w przypadku MŚP co najmniej trzy lata od dnia zakończenia jej realizacji. Powyższa zasada nie wyklucza wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym pod warunkiem, że działalność gospodarcza zostanie utrzymana w danym regionie przez minimalny wymagalny okres. Analogiczna regulacja została wprowadzona z dniem 1 lipca 2014 r. Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz.UE.L 187 z dnia 26 czerwca 2014 r., s. l), które stanowi, że Pomoc przyznaje się w obszarach objętych pomocą. Inwestycja jest utrzymywana w obszarze otrzymującym pomoc przez co najmniej pięć lat lub, w przypadku MŚP, przez co najmniej trzy lata, od daty jej ukończenia. Powyższa zasada nie wyklucza wymiany w tym okresie przestarzałych lub zepsutych instalacji lub sprzętu, pod warunkiem że działalność gospodarcza zostanie utrzymana na danym obszarze przez stosowny minimalny okres. Art. 58 rozporządzenia 651/2014 stanowi, że rozporządzenie to stosuje się do pomocy indywidualnej przyznanej przed jego wejściem w życie, jeżeli spełnia ona wszystkie warunki w nim określone (z wyjątkiem art. 9). Z powyższego wynika, że pomoc regionalną przyznaje się na działalność na określonym terytorium, pod warunkiem utrzymania inwestycji przez co najmniej 5 lat (lub 3 lata w przypadku MŚP) na tym terytorium.

Zdaniem Spółki, z przytoczonych przepisów wynika, że wyłącznymi warunkami skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT, jest uzyskanie zezwolenia strefowego i spełnienie jego warunków (tj. w przypadku Spółki: poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych, osiągnięcie określonego poziomu zatrudnienia i utrzymanie go przez określony czas), prowadzenie działalności na terenie SSE, a także utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy publicznej przez okres minimum 5 lat.

Zgodnie z powołanymi przepisami, zwolnienie z CIT przysługuje Spółce, począwszy od miesiąca, w którym poniosła wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia, aż do wyczerpania przyznanej jej puli pomocy.

Spółka obecnie jest w trakcie wypełniania wymogów Zezwolenia odnośnie zatrudnienia oraz kosztów kwalifikowanych (Spółka poniosła już część wydatków kwalifikowanych określonych w Zezwoleniu), realizuje i będzie utrzymywać na terenie SSE inwestycję przez określony czas (minimum 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona).

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, całość przychodów osiągniętych przez Spółkę na terenie SSE wygenerowanych zarówno przy wykorzystaniu nowych maszyn i urządzeń, jak również osiągniętych z działalności produkcyjnej odbywającej się w oparciu o maszyny i urządzenia już istniejące - w ramach przysługującego Spółce na podstawie Zezwolenia limitu pomocy publicznej - podlegać będzie zwolnieniu podatkowemu z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, jako przychody pochodzące z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Stanowisko Spółki potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 12 stycznia 2009 r. (znak: IBPBI/2/423-956/08/AM), który uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miało zastosowanie do wszystkich przychodów Spółki z tytułu produkcji cementu w Cementowni (na terenie strefy), również w odniesieniu do produkcji odbywającej się przy zastosowaniu już istniejących linii produkcyjnych - z tym tylko zastrzeżeniem, że ze zwolnienia tego nie można zacząć korzystać wcześniej niż w miesiącu poniesienia wydatków na nową inwestycję.

Podobnie wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 8 lutego 2013 r. (znak: IBPBI/2/423-1509/12/SD), który stwierdził że: jedynymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych i osiągnięcie poziomu zatrudnienia. Brak jest natomiast wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o nową inwestycję, tj. nowe środki produkcji wytworzone lub nabyte przez Spółkę w ramach realizacji nowej inwestycji - jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia.

Stanowisko Spółki znajduje poparcie również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2012 r. (sygn. II FSK 1979/11), w którym wskazał on, że: zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p - pod warunkiem spełniania wymogów określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - podlega cały dochód uzyskany przez podatnika na terenie tej strefy.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca jest zdania, że zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, będzie miało zastosowanie do wszystkich przychodów Spółki osiągniętych z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE, nie tylko do przychodów wygenerowanych w oparciu o nowe maszyny i urządzenia, ale również w odniesieniu do przychodów z produkcji wykorzystującej już istniejące maszyny i urządzenia - do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia lub do jego wygaśnięcia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282 z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o SSE). Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Natomiast, art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p. stanowi, ze zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie specjalnej strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie").

Podkreślenia wymaga fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie, w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Warto podkreślić również, ze zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko te dochody, które zostały uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

Stosownie do § 5 ust. 1 Rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie z § 5 ust. 2 Rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

2.

utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Natomiast, § 5 ust. 5 Rozporządzenia stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (zgodnie z tym przepisem przedsiębiorca musi więc ustalić, jaka część dochodu przypada na działalność poza terenem strefy i podlega opodatkowaniu).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycje na terenie SSE w oparciu o stosowne Zezwolenie wydane przez Ministra Gospodarki. Zezwolenie obejmuje swoim zakresem działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie określonych wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Spółka planuje prowadzić działalność na terenie SSE z wykorzystaniem nowych maszyn, urządzeń oraz innych środków trwałych, jak również z wykorzystaniem już istniejących i cały czas działających maszyn, urządzeń oraz innych środków trwałych. Wnioskodawca obecnie jest w trakcie wypełniania wymogów Zezwolenia odnośnie zatrudnienia oraz kosztów kwalifikowanych (Spółka poniosła już część wydatków kwalifikowanych określonych w Zezwoleniu). Po zakończeniu inwestycji Spółka będzie ją utrzymywać na terenie SSE przez minimum 5 lat.

Mając na względzie powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że jeżeli w istocie dochody osiągane są przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach posiadanego Zezwolenia, to mogą one w całości zostać zaliczone do dochodów objętych pomocą publiczną w ramach przysługującego Spółce limitu Zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Tym samym, ww. zwolnienie będzie miało zastosowanie do całości dochodów Spółki pochodzących z działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwolenia, tj. zarówno do dochodów osiąganych przy wykorzystaniu nowych maszyn i urządzeń, jak i wygenerowanych z działalności Spółki prowadzonej w oparciu o maszyny i urządzenia już istniejące - do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia lub do jego wygaśnięcia.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl