IBPB-1-3/4510-279/16/MO - Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-3/4510-279/16/MO Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 marca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 z późn. zm.). W 2014 r. Spółdzielnia rozpoczęła proces docieplania budynków mieszkalnych. W budynkach tych znajdują się lokale mieszkalne, lokale użytkowe stanowiące własność Spółdzielni oraz lokale użytkowe wyodrębnione na własność. Ww. budynki znajdują się w ewidencji środków trwałych Spółdzielni. Wartość początkowa tych budynków (środków trwałych) nie obejmuje wartości lokali wyodrębnionych na własność. Docieplenie stanowi ulepszenie istniejących budynków. Nakłady na to ulepszenie przewyższyły kwotę 3.500,00 zł. W związku z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 14 czerwca 2007 r. - ustawa o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 873 z późn. zm.), a w szczególności z uchyleniem zapisów art. 61 ust. 5, art. 10 ust. 5 oraz art. 173 ust. 5, spółdzielnia nie może żądać uzupełnienia wkładów budowlanych, czy mieszkaniowych na pokrycie nakładów na docieplenie. W związku z tym, Spółdzielnia podjęła decyzję, że nakłady przypadające na lokale mieszkalne będą finansowane z funduszu remontowego. W tym celu Spółdzielnia dokonuje dodatkowych odpisów na fundusz remontowy. Odpisy te obciążają koszty eksploatacji i utrzymania lokali mieszkalnych. Natomiast, w odniesieniu do lokali użytkowych, w momencie rozpoczęcia inwestycji Spółdzielnia nie tworzyła odpisów na fundusz remontowy od tych lokali. Nakłady przypadające na lokale użytkowe stanowiące własność Spółdzielni miały zwiększyć wartość początkową tych lokali. Spółdzielnia zamierzała dokonywać odpisów amortyzacyjnych od tej części nakładów. Nakłady przypadające na lokale użytkowe wyodrębnione na własność Spółdzielnia zaliczała do kosztów w momencie ich poniesienia. W październiku 2015 r. Spółdzielnia otrzymała interpretację indywidualną znak: ILPB3/4510-1-329/15-2/JG z 2 października 2015 r., z której wynika, że odpisy na fundusz remontowy od lokali użytkowych stanowią koszty uzyskania przychodów. W związku z tym, Zarząd Spółdzielni podjął decyzję o wprowadzeniu od 1 stycznia 2016 r. odpisów na fundusz remontowy od lokali użytkowych oraz garaży niezaliczanych do zasobów mieszkaniowych w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zarząd Spółdzielni postanowił również, aby koszty robót dociepleniowych przypadających na lokale użytkowe uwzględnić w kalkulacji stawek odpisu na fundusz remontowy począwszy od 2016 r. Zatem, z funduszu remontowego zostaną sfinansowane zarówno nakłady na docieplenie budynków przypadające na lokale mieszkalne jak i nakłady przypadające na lokale użytkowe stanowiące własność Spółdzielni oraz wyodrębnione na własność. W przypadku lokali użytkowych sfinansowaniu z funduszu remontowego będą podlegały nakłady poniesione na inwestycje zakończone w okresie październik - grudzień 2015 r. i w latach następnych. Spółdzielnia nie zwiększyła wartości początkowej lokali użytkowych stanowiących jej własność o nakłady na docieplenia które zostały zakończone po 1 października 2015 r. i nie dokonywała odpisów amortyzacyjnych. Spółdzielnia dokonała również korekty kosztów przypadających na lokale użytkowe wyodrębnione na własność. Koszty te zostały zaewidencjonowane na rozliczeniach międzyokresowych kosztów i nie zostały uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów. W 2016 r. nakłady na docieplenie przypadające na lokale użytkowe stanowiące własność Spółdzielni oraz na lokale użytkowe wyodrębnione na własność zostaną przeksięgowane w ciężar funduszu remontowego. Koszty robót dociepleniowych poniesione od 1 stycznia 2016 r. księgowane są bezpośrednio w ciężar funduszu remontowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy na fundusz remontowy od lokali użytkowych - stanowiących jej własność oraz wyodrębnionych na własność - na sfinansowanie nakładów na docieplenie budynków, przypadających na te lokale.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 6 ust. 3 wskazuje, że spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Jednocześnie, art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, nie reguluje na jaki cel mają być wydatkowane środki funduszu remontowego oraz wielkości dokonywanych odpisów na ten fundusz. Zatem, to organy spółdzielni decydują o wykorzystaniu funduszu remontowego. W związku z powyższym, Spółdzielnia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy na fundusz remontowy od lokali użytkowych - stanowiących własność Spółdzielni oraz wyodrębnionych na własność - na sfinansowanie nakładów na docieplenie budynku przypadających na te lokale.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje więc podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Wskazać należy, że stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:

a.

podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,

b.

odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Jak wynika z powyższego przepisu, ustawodawca wyłączył co do zasady odpisy i wpłaty na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika, jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustanowił wyjątek od tej zasady. Dotyczy on podstawowych odpisów i wpłat na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Tego rodzaju koszty stanowią koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że powołana powyżej regulacja jest przepisem odsyłającym. Ustawodawca odsyła tutaj do aktu prawnego rangi ustawy i zaznacza, że mogą to być zarówno odpisy, czy wpłaty na fundusze tworzone obligatoryjnie, bądź dobrowolne i z mocy ustawy odpisy te i wpłaty muszą być tworzone w ciężar kosztów.

W kontekście spółdzielni mieszkaniowych ustawą tą będzie ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 1 ust. 1 powyższej ustawy, celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lokalem w rozumieniu ustawy jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492).

Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Z powyższego wynika, że do zasobów mieszkaniowych - w kontekście wyżej powołanych przepisów - należy zaliczyć również lokale użytkowe.

Skoro zatem, świadczenie na rzecz funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych dotyczy tak samo właścicieli lokali mieszkalnych jak i użytkowych, a ustawa w tym zakresie nie rozróżnia regulacji, to należy uznać, że odpisy na fundusz remontowy dokonywane od lokali użytkowych - stanowiących własność Spółdzielni oraz wyodrębnionych na własność - także mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszeni opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy.

Odnosząc zatem powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione wyjaśnienia do kwestii przedstawionej przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że spełnione zostały wszystkie warunki, o których stanowi treść art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, odpisy na fundusz remontowy od lokali użytkowych - stanowiących własność Spółdzielni oraz wyodrębnionych na własność - przeznaczone na sfinansowanie nakładów na docieplenie budynków przypadających na te lokale mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Spółdzielni należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl