IBPB-1-2/4510-642/16-1/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-2/4510-642/16-1/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Konfederację z tytułu prowadzonej działalności leczniczej - ochrony zdrowia korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (stan faktyczny) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Konfederację z tytułu prowadzonej działalności leczniczej - ochrony zdrowia korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Konfederacja (dalej także: "Wnioskodawca") posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1881). W art. 11 ust. 2 cyt. ustawy, ustawodawca umożliwia ogólnokrajowym związkom zawodowym tworzenie międzyzwiązkowych struktur ogólnokrajowych w formie konfederacji.

Konfederacja rozpoczęła działalność związkową od 1 kwietnia 1994 r. Konfederacja jest wpisana w Krajowym Rejestrze Sądowym - w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Z dniem 1 stycznia 2012 r. Konfederacja dodatkowo uzyskała wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Na dzień dzisiejszy Konfederacja zrzesza 9 krajowych organizacji związkowych, które zachowują swoją osobowość prawną. Konfederacja reprezentowana jest przez Kolegium Przewodniczących Krajowych Organizacji Związkowych.

Konfederację tworzą niżej wymienione ogólnokrajowe organizacje związkowe:

* Związek Zawodowy A,

* Związek Zawodowy B,

* Związek Zawodowy C,

* Federacja Związków Zawodowych D,

* Związek Zawodowy E,

* Związek Zawodowy F,

* Porozumienie Związków Zawodowych G,

* Związek Zawodowy H,

* Związek Zawodowy I.

Konfederacja działa w oparciu o statut uchwalony 12 sierpnia 1993 r. Ostatnia zmiana do statutu została wprowadzona 26 kwietnia 2016 r. Zgodnie ze statutem dochód z działalności Konfederacji nie może być przeznaczony do podziału między członków Konfederacji a służy wyłącznie finansowaniu działalności statutowej. Konfederacja w statucie w art. 7 i 8 określone są cele i zadania statutowe Konfederacja tj.:

art. 7 - podstawowym celem Konfederacji jest ochrona szeroko pojętego prawa do pracy i płacy oraz dążenie do zaspokajania potrzeb zdrowotnych, profilaktycznych, socjalnych, kulturalnych, materialnych i innych potrzeb ludzi pracy, emerytów, rencistów, bezrobotnych i ich rodzin.

art. 8 celem statutowym jest:

1.

prowadzenie działalności leczniczej, wczasowej i profilaktyki zdrowotnej oraz społecznej we własnych obiektach,

2.

wspieranie innej działalności leczniczo-profilaktycznej,

3.

wspieranie statutowej działalności organizacji związkowych,

4.

prezentowanie i obrona wspólnych stanowisk,

5.

inicjowanie i organizowanie samopomocy członków,

6.

popieranie inicjatyw w zakresie usprawnienia gospodarki, rozwoju kultury, oświaty, nauki i postępu technicznego,

7.

szkolenia,

8.

współdziałanie ze służbą zdrowia w celu ochrony zdrowia pracowników i ich rodzin,

9.

opiniowanie założeń i projektów aktów prawnych,

10.

współdziałanie z organami władzy, administracji państwowej i samorządu terytorialnego w zakresie wynikającym z przepisów prawa,

11.

wnoszenie kasacji w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,

12.

wykonywanie funkcji mediacyjnych w sporach między krajowymi organizacjami związkowymi, zrzeszonymi w Konfederacji oraz pomiędzy tymi organizacjami a organami władzy, administracji państwowej, gospodarczej i samorządowej,

13.

wnoszenie propozycji zmian aktów prawnych,

14.

przeciwdziałanie przejawom patologii społecznej,

15.

zawieranie i wypowiadanie układów zbiorowych pracy oraz innych porozumień,

16.

organizowanie i kierowanie akcjami protestacyjnymi załóg w przypadku istotnego naruszenia interesów pracowniczych,

17.

przyznawanie dotacji i darowizn,

18.

bieżące poszerzanie, udoskonalanie i rozwijanie bazy leczniczo-profilaktycznej m.in. w drodze modernizacji i remontów własnych obiektów,

19.

budowa i nabywanie środków trwałych,

20.

najem, dzierżawa oraz inne umowy dotyczące własnego majątku,

21.

prowadzenie działalności gospodarczej i innej działalności dochodowej na zasadach określonych przepisami prawa.

Konfederacja w okresie od 1994 do 2011 r. posiadała wyłącznie wpis w KRS w rejestrze fundacji, stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych. Od 1 stycznia 2012 r. Konfederacja była zmuszona dodatkowo dokonać wpisu w KRS w rejestrze przedsiębiorców. Wpis ten był skutkiem nowelizacji ustawy o działalności leczniczej. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 618), ustawodawca określił zasady wykonywania działalności leczniczej a w art. 4 ww. ustawy wymienił jednostki organizacyjne, które mogą posiadać status podmiotu leczniczego między innymi wymienił przedsiębiorców. W art. 4 cyt. ustawy, nie zostały wymienione związki zawodowe więc chcąc kontynuować działalność leczniczą, Konfederacja dokonała wpisu w KRS do rejestru przedsiębiorców.

Działalność lecznicza prowadzona jest w nieruchomościach stanowiących majątek Konfederacji nabyty w drodze sukcesji dawnego Centralnego Związku w Polsce, Związku Zawodowego w Polsce oraz Federacji Związków Zawodowych. Na majątek Konfederacji składają się trzy własne jednostki statutowe tj.: Sanatorium Związkowe, Zespół Sanatoryjno-Szpitalny Rehabilitacji Narządu Ruchu, Ośrodek Profilaktyki Zdrowotnej.

Konfederacja poprzez swoje jednostki statutowe realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia rozumianej jako działalność, której celem jest miedzy innymi zapobieganie chorobom i ich leczenie, rehabilitacja oraz opieka medyczna nad chorymi. Konfederacja poprzez swoje jednostki statutowe prowadzi działalność ochrony zdrowia dalej zwaną leczniczą i uzyskuje przychody ze świadczenia usług medycznych w ramach kontraktów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz uzyskuje przychody z komercyjnej sprzedaży usług medycznych i rehabilitacyjnych dla pacjentów indywidualnych. W 2015 r. w przychodach jednostek statutowych 95,34% stanowiły przychody ze sprzedaży usług leczniczych i rehabilitacyjnych (w tym 71,43% uzyskiwane z NFZ). Pozostałe 4,66% przychodów jednostek statutowych dotyczą między innymi sprzedaży posiłków i noclegów bez świadczenia usług medycznych, opłaty za parking, opłaty za korzystanie z RTV itp. Działalność lecznicza jednostek statutowych jest rentowna i przynosi zysk.

Natomiast w siedzibie Konfederacji, w wynajmowanych pomieszczeniach prowadzona jest wyłącznie nieodpłatna związkowa działalność statutowa, o której mowa w art. 7 oraz art. 8 pkt 3-17 statutu. Przychodem statutowym Konfederacji są składki członków Konfederacji, które są przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów działalności związkowej. Ponieważ przychody ze składek stanowią nieistotną kwotę w przychodach ogółem Konfederacji i są niewystarczające do pokrycia kosztów funkcjonowania Konfederacji, koszty nieodpłatnej działalności związkowej finansowane są głównie bieżącymi dochodami z komercyjnej działalności leczniczej.

Konfederacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ustala dochód na podstawie przepisów art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."). Konfederacja deklaruje dochód jako wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż osiągany dochód przeznacza na cele ochrony zdrowia określone w statucie Konfederacji.

Celem statutowym Konfederacji jest między innymi prowadzenie działalności leczniczej, wczasowej i profilaktyki zdrowotnej i społecznej we własnych obiektach oraz bieżące poszerzanie, udoskonalanie i rozwijanie bazy leczniczo-profilaktycznej m.in. w drodze modernizacji i remontów własnych obiektów służących działalności leczniczej. Konfederacja będąc właścicielem trzech nieruchomości i wypełniając zadania statutowe ponosi wydatki na środki trwałe w budowie związane z modernizacją nieruchomości, w których prowadzona jest działalność lecznicza oraz ponosi wydatki na zakup środków trwałych służących bezpośrednio ochronie zdrowia np. sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego oraz innych środków trwałych niezbędnych do świadczenia usług medycznych np. zakup klimatyzatorów, dźwigów osobowych, zakup kotłowni.

Aby zwiększyć standard świadczonych usług leczniczych i rehabilitacyjnych w sanatorium związkowym, Konfederacja w przyszłości zamierza wydatkować dochód wolny na budowę krytego basenu. Zabiegi rehabilitacyjne i terapeutyczne w basenie służyć będą usprawnianiu pacjentów z zaburzeniami neurologicznymi, schorzeniami układu mięśniowo-szkieletowego, po przebytych operacjach i urazach. Wydatki na budowę basenu do czasu oddania do użytkowania będą traktowane jako wydatki na środki trwałe w budowie.

Po oddaniu basenu do użytkowania poprawie ulegnie jakość usług leczniczych i rehabilitacyjnych w stosunku do innych ośrodków świadczących podobny zakres usług medycznych.

W przypadku braku pokrycia kosztów funkcjonowania basenu przychodami z usług leczniczych i rehabilitacyjnych, Konfederacja będzie zmuszona szukać innych źródeł przychodów np. ze sprzedaży biletów wstępu na basen dla instytucji i osób zainteresowanych - jednakże podkreśla, że nie jest to jej celem na etapie planowanego wydatkowania środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskiwany przez Konfederację z tytułu prowadzonej działalności leczniczej - ochrony zdrowia korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.")? (stan faktyczny)

Zdaniem Wnioskodawcy, Konfederacja ze względu na formę organizacyjną (konfederacja związków zawodowych) oraz ze względu na prowadzoną działalność (ochrona zdrowia) może skorzystać ze zwolnienia dochodu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie przepisów u.p.d.o.p. tj.:

* art. 17 ust. 1 pkt 4 tj. - wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele,

* art. 17 ust. 1 pkt 39 - wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

* art. 17 ust. 1 pkt 39 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 40) - wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Konfederacja deklarowany dochód zamierza przeznaczyć na cele ochrony zdrowia, w tym na modernizacje nieruchomości służących, działalności leczniczej, na zakup środków trwałych służących działalności leczniczej a także w przyszłości na budowę krytego basenu. Zdaniem Konfederacji może ona skorzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., gdyż łącznie spełnia następujące przesłanki:

* prowadzi działalność statutową w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 tj. ochrony zdrowia,

* dochody przeznacza na cele statutowe określone w tym przepisie tj. na cele ochrony zdrowia,

* dochody bez względu na termin będą wydatkowane na cele ochrony zdrowia, w tym także na nabycie środków trwałych służących ochronie zdrowia,

* Konfederacja nie jest podatnikiem o którym mowa w art. 17 ust. 1c - wśród wymienionych w tym przepisie podmiotów brak jest związków zawodowych, co oznacza, że związki zawodowe nie zostały podmiotowo wyłączone z możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4,

* dochód przeznaczony na cele statutowe (ochrona zdrowia) nie pochodzi, ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. (tekst jedn.: dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, wyrobów z metali szlachetnych).

Zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu - źródłem dochodu mogą być dochody zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej. Dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego ważny jest cel przeznaczenia dochodu natomiast źródło pochodzenia dochodu jest bez znaczenia.

Wnioskodawca uważa, że w sposób jednoznaczny definiuje cele na jaki przeznacza dochód wolny tj. na cele związane z ochroną zdrowia. Przy czym uważa, że w przypadku budowy basenu gdy dochód zostanie wydatkowany i przeznaczony na cel preferowany przez ustawodawcę tj. służący ochronie zdrowia, to późniejsza ewentualna częściowa zmiana przeznaczenia użytkowania basenu (np. na cele rekreacyjne) nie pozbawi Konfederacji prawa do zwolnienia podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w zakresie zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl