IBPB-1-2/4510-587/16/JW - Ustalenie, czy przychód, związany z otrzymaną przez wspólnotę mieszkaniową dotacją przeznaczoną na częściową spłatę zaciągniętego kredytu, podlega opodatkowaniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-2/4510-587/16/JW Ustalenie, czy przychód, związany z otrzymaną przez wspólnotę mieszkaniową dotacją przeznaczoną na częściową spłatę zaciągniętego kredytu, podlega opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 maja 2016 r. (data wpływu do tut BKIP 21 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód, związany z otrzymaną przez wspólnotę mieszkaniową dotacją przeznaczoną na częściową spłatę zaciągniętego kredytu, podlega opodatkowaniu (część pytania dotycząca przepisów prawa podatkowego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2016 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód, związany z otrzymaną przez wspólnotę mieszkaniową dotacją przeznaczoną na częściową spłatę zaciągniętego kredytu, podlega opodatkowaniu.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota Mieszkaniowa (dalej także: "Wnioskodawca") powstała z mocy prawa i działa w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Wspólnoty Mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem własności Wspólnoty jest budynek mieszkalny wielorodzinny. Przychodami wspólnoty są zaliczki eksploatacyjne na utrzymanie części wspólnej, zaliczki wnoszone przez właścicieli na pokrycie kosztów mediów dostarczanych do lokali, oraz zaliczki wnoszone przez właścicieli na fundusz remontowy, przeznaczone na pokrycie kosztów remontów części wspólnej nieruchomości.

Kosztami wspólnoty są koszty zarządu nieruchomością wspólną, w tym koszty remontów finansowane z funduszu remontowego oraz koszty utrzymania lokali indywidualnych, tj. koszty mediów dostarczanych do lokali.

Zgodnie z zawartą umową z dnia 30 marca 2015 r. Wspólnota zaciągnęła kredyt inwestycyjny w Banku na realizację poprawy efektywności cieplnej budynku mieszkalnego wielorodzinnego w wysokości 125.000 zł z dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: "WFOŚiGW"). Wnioskodawca zlecił zewnętrznej firmie ocieplenie budynku w ramach programu WFOŚiGW, który zakładał dotację do 40% kosztów kwalifikowanych (poniesionych nakładów na inwestycję) i podyktowany był znacznym zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Program w ramach, którego przyznana została dotacja to: "Program dla przedsięwzięć w zakresie ochrony powietrza dla osób fizycznych oraz wspólnot mieszkaniowych - dotacje na częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych przeznaczonych na realizację zadań w zakresie poprawy efektywności cieplnej budynków mieszkaniowych". Założeniem programu jest wspomaganie ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez dofinansowanie zadań polegających na wykonaniu termomodernizacji budynków mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych na terenie województwa.

W sierpniu 2015 r. zgodnie z § 1 pkt 7 umowy kredytowej, Wnioskodawca otrzymał dotację w kwocie 50.000 zł, która została przelana bezpośrednio do banku i o taką kwotę bank pomniejszył zaciągnięty kredyt. Pozostałą część kredytu wspólnota spłaca z funduszu remontowego. WFOŚiGW jest samorządową osobą prawną, taki statut nadał mu Sejmik Województwa. Zadaniem WFOŚiGW jest dofinansowanie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju województwa poprzez preferencyjne dofinansowanie zadań służących poprawie stanu środowiska w województwie. WFOŚiGW jest jednostką samofinansującą nie posiada środków z budżetu państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód związany z otrzymaną dotacją przeznaczoną na częściową spłatę zaciągniętego kredytu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 oraz art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, któremu Wspólnota Mieszkaniowa podlega.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 44 stanowi, że wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja nie pochodzi z zasobów mieszkaniowych a jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód korzystał ze zwolnienia musi być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 47 stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych. Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja nie pochodzi z budżetu państwa ani z jednostek samorządu terytorialnego gdyż WFOŚiGW nie jest jednostką budżetową ani jednostką samorządu terytorialnego w związku z czym Wspólnota nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w powyższym artykule.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1892).

Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Wspólnota nie posiada jednak osobowości prawnej.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Na podstawie art. 15 ustawy o własności lokali, na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.

Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej także: "u.p.d.o.p."), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Artykuł 7 ust. 2 u.p.d.o.p. stanowi, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Taka konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają przychód i koszty jego uzyskania.

I tak, przychodami podatkowymi, o których mowa w u.p.d.o.p. są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.), natomiast kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...) (art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.).

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Natomiast koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca zaciągnął kredyt inwestycyjny na poprawę efektywności cieplnej budynku, z dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu przez WFOŚiGW. W trakcie trwania umowy kredytowej Wnioskodawca otrzymał tą dotację, która została przelana bezpośrednio na konto banku, w którym Wnioskodawca miał podpisaną umowę kredytową (pomniejszając zaciągnięty kredyt).

Wnioskodawca w kontekście przedstawionego stanu faktycznego powziął wątpliwość, czy w opisanej sytuacji powinien zapłacić podatek dochodowy od otrzymanej dotacji, wskazując jednocześnie w złożonym wniosku ORD-IN, że przedmiotem interpretacji indywidualnej mają być przepisy art. 17 ust. 1 pkt 44 oraz art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 17 u.p.d.o.p., określa zwolnienia przedmiotowe, dlatego też dokonując rozstrzygnięcia analizowanej sprawy pod kątem zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., należy wskazać, że w myśl tego przepisu wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Oznacza to, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przy tym definicji: "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi". Dlatego też Minister Finansów wydał w dniu 5 marca 2008 r. interpretację ogólną Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 w sprawie stosowania postanowień art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) (Dz. Urz. MF z 2008 r. Nr 3, poz. 27).

W interpretacji tej wskazano m.in. w związku z tym, zdaniem Ministra Finansów, przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:

- znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

* dźwigi osobowe i towarowe,

* aparaty do wymiany ciepła,

* kotłownie i hydrofornie wbudowane,

* klatki schodowe,

* strychy, piwnice, komórki,

* balkony, loggie,

* garaże,

- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,

* kotłownie i hydrofornie wolnostojące,

* osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak np.:

* zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

* rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

* sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

* budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

* budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

* inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich lokalami mieszkalnymi, pomieszczeniami oraz urządzeniami, nierozłącznie i trwale związane są z gruntami, na których zostały one zbudowane. Oznacza to, że grunty wraz ze znajdującymi się na nich budynkami mieszkalnymi wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Tym samym wartość otrzymanego nieodpłatnie na własność gruntu, na którym stoją budynki mieszkalne (np. przez jego zasiedzenie, bądź w formie darowizny) stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Odnosi się to również do nabycia na własność przez zasiedzenie, w trybie przewidzianym w art. 35 ust. 41 oraz ust. 42 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, nieruchomości gruntowej posiadanej przez spółdzielnię mieszkaniową co najmniej od 5 grudnia 1990 r., należącą do Skarbu Państwa, gminy albo nieznanego właściciela.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Odnosząc powyższy stan prawny do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie został spełniony pierwszy z warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. źródło pochodzenia dochodów. Wnioskodawca otrzymał bowiem dotację ze środków WFOŚiGW, czyli przychody z tego tytułu nie zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Zatem, dotacja ta mimo, że została przeznaczona na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi (termomodernizacja budynku), nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., gdyż nie został spełniony jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie. Tym samym, środki otrzymane z WFOŚiGW podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest zatem prawidłowe.

Dokonując natomiast wykładni art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kontekście opisanego stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności wskazać, że zakres i zasady działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 672 z późn. zm.). Jednocześnie należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2010 r. Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej utracił status funduszu celowego.

W myśl art. 400 ust. 2 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, są samorządowymi jednostkami organizacyjnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Zgodnie z art. 400 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, wojewódzkie fundusze nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596 i 645).

Zgodnie z art. 401 ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska, przychodami wojewódzkich funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych.

Stosownie do art. 400b ust. 2 powyższej ustawy, celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1-9a i 11-42.

Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności (art. 400q ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska).

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z treści powyższego przepisu jednoznacznie więc wynika, że aby dotacja mogła korzystać ze zwolnienia, musi być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W konsekwencji - mając na względzie powołane uregulowania prawne oraz opis stanu faktycznego zawarty we wniosku ORD-IN - należy stwierdzić, że dotacja ze środków WFOŚiGW, będącego samorządową osobą prawną nie stanowi dotacji otrzymanej z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a jest to warunek konieczny do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

Tym samym, w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. Stanowisko Wnioskodawcy również w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Podsumowując, środki otrzymane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uzyskane przez Wspólnotę Mieszkaniową nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 oraz art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. Wnioskodawca powinien zatem zapłacić podatek dochodowy od otrzymanej dotacji ustalony na zasadach ogólnych wynikających z ustawy podatkowej (art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.). Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl