IBPB-1-2/4510-283/16/JP - Możliwość rozpoznania wydatków związanych z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych podlegających odpłatnemu zbyciu w postaci odkupienia lub umorzenia przez fundusz inwestycyjny zamknięty jako koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-2/4510-283/16/JP Możliwość rozpoznania wydatków związanych z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych podlegających odpłatnemu zbyciu w postaci odkupienia lub umorzenia przez fundusz inwestycyjny zamknięty jako koszty uzyskania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 marca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP - 25 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozpoznania wydatków związanych z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych podlegających odpłatnemu zbyciu w postaci odkupienia lub umorzenia przez fundusz inwestycyjny zamknięty jako koszty uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozpoznania wydatków związanych z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych podlegających odpłatnemu zbyciu w postaci odkupienia lub umorzenia przez fundusz inwestycyjny zamknięty jako koszty uzyskania przychodów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą na tym terytorium opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje nabycie udziałów w kapitale zakładowym innej spółki lub spółek, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego, również posiadającej siedzibę na terytorium Polski oraz podlegającej na tym terytorium nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, ewentualnie również spółki z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej (zwanych dalej łącznie: "Spółkami nabywanymi").

Nabycie udziałów w Spółkach nabywanych dokonane zostanie w ramach transakcji wymiany udziałów w rozumieniu art. 12 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., 851 z późn. zm., dalej: "Ustawa CIT").

W ramach wspomnianej transakcji Wnioskodawca otrzyma w formie wkładu niepieniężnego udziały w kapitale zakładowym Spółek nabywanych (dające bezwzględną większość praw głosu), w zamian za nowo utworzone udziały we własnym kapitale zakładowym wydane dotychczasowym wspólnikom Spółek nabywanych. Łączna wartość nominalna nowo utworzonych udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy odpowiadać będzie wartości udziałów w Spółkach nabywanych, określonej przez strony na moment wymiany udziałów, na podstawie wyceny przygotowanej przez niezależnego rzeczoznawcę. Wnioskodawca nie przewiduje wydawania w zamian za udziały Spółek nabywanych dopłat w gotówce. Wnioskodawca przewiduje, że może on następnie przekazać całość nabytych udziałów Spółek nabywanych funduszowi inwestycyjnemu zamkniętemu aktywów niepublicznych (dalej: "FIZAN") działającemu na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm., dalej: "UFI"), tytułem wpłaty do funduszu zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 UFI. W zamian za przekazane udziały Wnioskodawca otrzymałby certyfikaty inwestycyjne funduszu - w statucie FIZAN przewidziano by możliwość dokonania wpłat na certyfikaty inwestycyjne w formie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, zgadnie z art. 128 UFI. W dalszej przyszłości może nastąpić wyjście Wnioskodawcy z ww. inwestycji w drodze odkupienia certyfikatów inwestycyjnych przez FIZAN celem umorzenia, lub umorzeniem w związku z likwidacją funduszu. W związku z wykupem lub umorzeniem certyfikatów Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z osiągnięciem przychodu w postaci wypłaty środków z tytułu wykupu lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Wnioskodawca będzie mógł rozpoznać koszt uzyskania przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej (godziwej) wniesionych do FIZAN udziałów w Spółkach nabywanych, powiększonej o ewentualne inne wydatki bezpośrednio związane z nabyciem certyfikatów.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e. Z powołanego wyżej przepisu wynika, że możliwość potrącenia wydatków poniesionych na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych zostaje odroczona do momentu ich odpłatnego zbycia, w tym odkupienia przez emitenta lub umorzenia. Z przedstawionego wyżej opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wydatkiem Wnioskodawcy, który zostanie przez niego poniesiony w celu nabycia certyfikatów inwestycyjnych FIZAN będą udziały w Spółkach nabywanych.

Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z osiągnięciem przez niego przychodu w postaci wypłaty środków z tytułu wykupu lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych Wnioskodawca będzie mógł rozpoznać koszt uzyskania przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej (godziwej) wniesionych do FIZAN udziałów w Spółkach nabywanych, powiększonej o ewentualne inne wydatki bezpośrednio związane z nabyciem certyfikatów.

Stanowisko Wnioskodawcy jest powszechnie przyjmowane przez organy podatkowe, a także wyrażane jest w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 marca 2015 r., Znak: ILPB3/423-711/14-3/JG, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 maja 2012 r., Znak: IPPB3/423-130/12-2/DP, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 września 2012 r., Znak: IPPB3/423-400/12-3/AG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm., dalej także: "u.p.d.o.p."), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Prócz tego, uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga od podatnika wykazania, że wydatek jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony.

Tak więc, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika winien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej, z wyjątkiem sytuacji gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość jego zaliczenia do tej kategorii kosztów.

Ponadto, zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest od tego, czy nie znajduje się on w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w grupie wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek, spełniający łącznie następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika,

* jest definitywny (rzeczywisty),

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie został wymieniony w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podkreślić należy, że w celu wykazania związku pomiędzy kosztem a przychodem podatnik musi dysponować wymaganymi przez prawo dowodami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą na tym terytorium opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje nabycie udziałów w kapitale zakładowym innej spółki lub spółek, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa polskiego, również posiadającej siedzibę na terytorium Polski oraz podlegającej na tym terytorium nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, ewentualnie również spółki z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej. Nabycie udziałów w Spółkach nabywanych dokonane zostanie w ramach transakcji wymiany udziałów w rozumieniu art. 12 ust. 4d u.p.d.o.p. W ramach transakcji Wnioskodawca otrzyma w formie wkładu niepieniężnego udziały w kapitale zakładowym Spółek nabywanych (dające bezwzględną większość praw głosu), w zamian za nowo utworzone udziały we własnym kapitale zakładowym wydane dotychczasowym wspólnikom Spółek nabywanych. Łączna wartość nominalna nowo utworzonych udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy odpowiadać będzie wartości udziałów w Spółkach nabywanych, określonej przez strony na moment wymiany udziałów, na podstawie wyceny przygotowanej przez niezależnego rzeczoznawcę. Wnioskodawca nie przewiduje wydawania w zamian za udziały Spółek nabywanych dopłat w gotówce. Wnioskodawca przewiduje, że może on następnie przekazać całość nabytych udziałów Spółek nabywanych funduszowi inwestycyjnemu zamkniętemu aktywów niepublicznych, tytułem wpłaty do funduszu. W zamian za przekazane udziały Wnioskodawca otrzymałby certyfikaty inwestycyjne funduszu, zgodnie ze statutem FIZAN. W dalszej przyszłości może nastąpić wyjście Wnioskodawcy z ww. inwestycji w drodze odkupienia certyfikatów inwestycyjnych przez FIZAN celem umorzenia, lub umorzeniem w związku z likwidacją funduszu. W związku z wykupem lub umorzeniem certyfikatów Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że dokona zbycia certyfikatów inwestycyjnych z tytułu wykupu lub ich umorzenia.

Należy zatem wskazać, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów lub wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e. Z treści zacytowanego przepisu wynika, że nie można uznać za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków na nabycie papierów wartościowych, jednakże wydatki takie są kosztem uzyskania przychodów w przypadku ich odpłatnego zbycia.

Definicja papierów wartościowych została zawarta w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm., dalej: "uif"), w myśl którego, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:

a.

akcje, prawa poboru - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030), prawa akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit.a., lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Zaliczenie certyfikatów inwestycyjnych do papierów wartościowych wynika również z art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm., dalej: "ufunin"). Odpłatność za nabycie papierów wartościowych, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ufunin dokonywana jest w formie pieniężnej, a także poprzez wniesienie papierów wartościowych (zdematerializowanych i innych niż zdematerializowane) i udziałów w spółkach z ograniczona odpowiedzialnością.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ufunin, w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego dokonywanych w innych niż zdematerializowane papierach wartościowych, udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub w prawach, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów, udziałów lub prawa (...), na towarzystwo oraz składa u depozytariusza kopię tej umowy, a w przypadku papierów wartościowych, także te papiery lub, jeżeli papiery wartościowe nie mają dokumentu, dokument potwierdzający ich posiadanie wydany na podstawie właściwych przepisów. Oznacza to, że osoba zapisująca się na certyfikaty dokonuje zbycia swoich udziałów, swoich akcji, które przechodzą do funduszu inwestycyjnego, a w zamian otrzymuje ekwiwalent w postaci certyfikatów inwestycyjnych. Certyfikat inwestycyjny jest papierem wartościowym emitowanym przez fundusz, którego wartość stanowi cena emisyjna.

Na użytek omawianej sprawy należy wskazać, że nabycie certyfikatów inwestycyjnych wiąże się z poniesieniem określonych wydatków. Do typowych kosztów warunkujących nabycie certyfikatów inwestycyjnych zaliczyć należy zapłaconą cenę za certyfikaty inwestycyjne odpowiadającą wartości rynkowej udziałów, w zamian za które zostały objęte certyfikaty oraz inne koszty bezpośrednio związane z zakupem, jak w szczególności opłaty notarialne, prowizje biura maklerskiego. W związku z tym należy stwierdzić, że w celu osiągniecia przychodu z odpłatnego zbycia certyfikatów inwestycyjnych (w tym przypadku na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego) konieczne jest poniesienie przez Wnioskodawcę kosztu w postaci pomniejszenia posiadanych przez niego aktywów wyrażonych przez wartość rynkową udziałów, w zamian za które nastąpiło nabycie tych certyfikatów oraz kosztów bezpośrednio warunkujących nabycie certyfikatów inwestycyjnych - zgodnie z art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy jest więc prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl