IBPB-1-1/4511-48/16/ESZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4511-48/16/ESZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 19 stycznia 2016 r.), uzupełnionym 1 marca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją wskazanego we wniosku projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją wskazanego we wniosku projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 19 lutego 2016 r., wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 1 marca 2016 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca bierze udział w projekcie realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Działania 1.1 "Projekty Badawczo Rozwojowe Przedsiębiorstw". Zgodnie z regulaminem tego Projektu przysługuje mu jako właścicielowi firmy wynagrodzenie za nadzór nad prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych w projekcie. Zostało to również zawarte w umowie o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Badania przemysłowe będą dofinansowane do 80% kosztów kwalifikowanych, a prace rozwojowe będą dofinansowane do 60% kosztów kwalifikowanych. Okres realizacji Projektu będzie wynosił 3 lata. Wynagrodzenie Wnioskodawcy zostało ustalone zgodnie z definicją określoną w Katalogu Kosztów Kwalifikowanych w ramach badań przemysłowych i prac rozwojowych Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (Działanie 1.1.) w następujący sposób: Koszty Pracy właściciela firmy (osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą) która nie pobiera za wykonywaną pracę wynagrodzenia są obliczane wg stawki godzinowej. Stawkę oblicza się zgodnie ze wzorem SG = D/1720, gdzie SG to stawka godzinowa, D to dochód brutto z prowadzonej działalności gospodarczej za ostatni rok podatkowy wykazany w zeznaniu rocznym PIT-36L, liczba 1720 jest to ilość godzin roboczych w roku podatkowym, zmniejszone o ilość godzin urlopu wypoczynkowego. Warunkiem otrzymania wynagrodzenia jest posiadanie przez właściciela firmy odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia tych prac. W projekcie można rozliczyć maksymalnie 72 rbg/m-c. Koszty pracy właściciela, dokumentowane są notą księgową (obciążeniową) oraz kartą czasu pracy wykazującą liczbę godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie badań w projekcie. Opisane powyżej zdarzenie przyszłe jest zgodne z informacjami zawartymi w regulaminie projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 29 lutego 2016 r. wskazano, że:

1. Instytucją Pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

2. Podstawą prawną otrzymania środków finansowych jest ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146) oraz rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2015 r. poz. 299).

3. Wnioskodawca będzie uczestniczył w projekcie i otrzyma środki finansowe z projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój jako Beneficjent.

4. Celem projektu jest opracowanie specjalistycznej, interdyscyplinarnej wiedzy poprzez przeprowadzenie szeregu zaawansowanych prac badawczo - rozwojowych z zakresu mechaniki, techniki wytwarzania, automatyzacji, pneumatyki oraz inżynierii materiałowej, która znajdzie szerokie, uniwersalne zastosowanie w branży meblarskiej, w której działa Wnioskodawca. Jego rolą jest zapewnienie koordynacji działań projektowych, zlecanie działań projektowych zasobom własnym oraz zasobom zewnętrznym (realizacja projektu wymaga zatrudnienia dodatkowych pracowników badawczych - konstruktorów, zakupu maszyn - form wtryskowych, komputerów, drukarki 3D oraz oprogramowania do projektowania. Nawiązana zostanie współpraca z uczelnią wyższą, która stanowić będzie podwykonawcę w ramach zadań przewidzianych w harmonogramie prac), realizacja zadań wynikających z harmonogramu projektu, prowadzenie dokumentacji projektowej, prowadzenie rozliczeń projektu w zakresie merytorycznym oraz finansowym. Wnioskodawca realizuje bezpośrednio cel ww. projektu.

5. Środki finansowe pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wypłacane będą za pośrednictwem Instytucji Pośredniczącej - Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

6. Środki finansowe wypłacane będą w wysokości określonej w harmonogramie płatności Projektu na podstawie złożonych przez Beneficjenta i zaakceptowanych przez Instytucję Pośredniczącą wniosków o płatność. Harmonogram płatności wg kwartałów I, II, III, IV - 2016 r., I, II, III, IV- 2017 r., I, II, III, IV- 2018 r. Instytucja Pośrednicząca zatwierdza wniosek o płatność w terminie 21 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku o płatność. Natomiast w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia wniosku o płatność, Instytucja Pośrednicząca jest zobowiązana do wystawienia zlecenia płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazującego, że praca własna podatnika nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, mogę (na podstawie noty obciążeniowej) wypłacane wynagrodzenie zaksięgować do kosztów Projektu, a następnie po otrzymaniu dofinansowania tego wynagrodzenia, wyzerować ten koszt.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na indywidualny charakter wykonywanej pracy oraz wymogi projektu finansowanego z funduszy europejskich wynagrodzenie za jego pracę (nadzór konstrukcyjny nad badaniami) może zostać zaewidencjonowane w kosztach projektu, a następnie w okresach rozliczeniowych (kwartalnych) winno być zmniejszone o otrzymaną dotację. Pozostała część wynagrodzenia zostanie wykazana w rozliczeniu rocznym PIT-37 i opodatkowana zgodnie z obowiązującymi przepisami podatku dochodowego od osób fizycznych. Wynagrodzenie Wnioskodawcy w okresie roku podatkowego w firmie będzie wynosić 0 zł i nie będzie kosztem uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Istotne elementy stanowiska Wnioskodawcy ujęto również w części G poz. 81 wniosku ORD-IN, w której wskazano, że otrzymane dofinansowanie jest zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w części nie objętej dofinansowaniem, będą to kwoty przychodów pozostałych, które zostaną wykazane w zeznaniu rocznym PIT-37, a podatek dochodowy zostanie zapłacony po rozliczeniu roku podatkowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zaznaczyć także należy, że niektóre środki finansowe korzystają ze zwolnienia. I tak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój jest programem jednofunduszowym, finansowanym w całości ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. EFRR jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

Zgodnie z art. 9 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze. Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa (art. 18 ww. ustawy). W myśl natomiast art. 127 ust. 1 lit. d ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit.b. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1788 z późn. zm.), Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa. Zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 1 - 3 ww. ustawy, przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:

* dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora,

* dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1,

* dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.

Stosownie do art. 46 ust. 2 ww. ustawy, przychodami Centrum mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:

1.

tytułu realizacji innych zadań Centrum oraz zadań, o których mowa w art. 27 ust. 3,

2.

budżetu Unii Europejskiej,

3.

międzynarodowych programów badawczych,

4.

komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych,

5.

odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych,

6.

zapisów i darowizn.

W myśl art. 35 ww. ustawy, realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:

1.

określanie zakresów tematycznych programów, terminów i warunków ich realizacji,

2.

ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów w ramach realizowanych programów,

3.

ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej "wnioskami",

4.

zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie,

5.

nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.

W myśl art. 40 ust. 1 ww. ustawy, przyznawanie przez Centrum środków finansowych na wykonanie projektów następuje w drodze decyzji Dyrektora wydawanej na podstawie listy rankingowej pozytywnie zaopiniowanych wniosków. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę o wykonanie i finansowanie projektu. W umowie określa się m.in. wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum (art. 41 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej zamierza jako beneficjent aplikować do Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Instytucją Pośredniczącą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wnioskodawca zamierza uczestniczyć i otrzyma środki finansowe z projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój jako beneficjent, a w projekcie będzie pełnił nadzór nad prowadzeniem badań przemysłowych i prac rozwojowych. Jak wskazał Wnioskodawca środki finansowe pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wypłacane będą za pośrednictwem Instytucji Pośredniczącej - Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu jego uczestnictwa w projekcie, zostanie wypłacone za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będącego Agencją Wykonawczą, ze środków budżetu państwa, to wynagrodzenie to na podstawie cyt. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowiło przychodu podatkowego. Jeżeli natomiast środki otrzymane przez Wnioskodawcę od ww. Agencji Wykonawczej nie będą pochodziły z budżetu państwa, to będą stanowić przychód podatkowy podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak wskazano we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy. Wnioskodawca będzie bowiem beneficjentem ww. środków, a nie uczestnikiem projektu.

Otrzymane środki finansowe niezależnie od tego, czy nie będą stanowiły przychodu podatkowego, czy też będą przychodem zwolnionym od opodatkowania, jako nie mające wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie podlegają ujęciu w prowadzonych księgach podatkowych.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę ww. środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków z nich pokrytych (sfinansowanych), w myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Również wydatki sfinansowane ze środków wyłączonych z przychodów podatkowych na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy, nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie wskazać należy, że powołany przez Wnioskodawcę art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Zgodnie z tym przepisem, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników tej spółki. Wynagrodzenie jakie otrzyma Wnioskodawca za czynności wykonywane w związku z realizacją projektu wskazanego we wniosku nie można utożsamiać z wynagrodzeniem za pracę. Prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawca co do zasady uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane środki nie stanowią wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że kwestie, które nie zostały uregulowane w przepisach prawa podatkowego, nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zatem przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, były wyłącznie kwestie uregulowane przepisami prawa podatkowego, dot. skutków podatkowych związanych z realizacją wskazanego we wniosku projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nie była natomiast przedmiotem interpretacji kwestia dot. sposobu dokonywania rozliczeń Wnioskodawcy z Instytucją Pośredniczącą, kwestii tej nie regulują bowiem przepisy prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl