IBPB-1-1/4511-244/15/WRz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4511-244/15/WRz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 maja 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 25 maja 2015 r.), uzupełnionym 11 sierpnia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w zakresie określenia stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwych do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności wytwórczej oraz ze świadczenia usług budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2015 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwych do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności wytwórczej oraz ze świadczenia usług budowlanych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 3 sierpnia 2015 r. Znak: IBPB-1-1/4511-244/15/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 11 sierpnia 2015 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu bram wjazdowych, przęseł, furtek, balustrad, schodów na konstrukcji stalowej i innych ogrodzeń metalowych z materiałów własnych, a nie otrzymanych od zamawiającego. Wykonuje również montaż wykonanych elementów. Przeważający rodzaj jego działalności - to produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej PKD 25.12.Z. Pozostałe rodzaje działalności to: kucie prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali PKD 25.50.Z,

* obróbka metali i nakładanie powłok na metale PKD 25.61. Z,

* obróbka mechaniczna elementów metalowych PKD 25.62.Z,

,

pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 43.99.Z.

Za wykonanie powyższych usług wystawia faktury o przykładowej treści: "wykonanie i montaż bramy wjazdowej", "wykonanie i montaż schodów", "wykonanie i montaż balustrad balkonowych". Wnioskodawca kupuje również gotowe elementy poddane obróbce przez innego wykonawcę, np. stopnice drewniane, które montuje na konstrukcji schodów wykonanej przez siebie lub sztachety, szkło do zamontowania w swojej konstrukcji i balustrad, czy przęseł i sprzedaje, jako gotowy produkt.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, jako działalność usługowa opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki tego ryczałtu. W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 10 sierpnia 2015 r., które wpłynęło do tut. Biura 11 sierpnia 2015 r., Wnioskodawca wskazał następujące, symbole PKWiU (wg PKWiU z 2008 r.), pod którymi zaszeregował świadczone usługi, roboty oraz wytwarzane wyroby gotowe sprzedawane klientom:

1.

25.11.23.0 - Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki, itp. z żeliwa, stali lub aluminium,

2.

25.62.20.0 - Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,

3.

43.99.70.0 - Roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych,

4.

43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do przychodów jakie osiągam z opisanej przeważającej działalności, czyli wykonywania bram, furtek, przęseł, schodów, balustrad i innych ogrodzeń metalowych, mogę zastosować stawkę ryczałtu 5,5% - jako do działalności wytwórczej obejmującej również montaż wytwarzanych produktów.

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stosuje nieprawidłową stawkę ryczałtu, ponieważ nie świadczy usług, tylko wykonuje konkretny wyrób gotowy, zatem powinien zastosować stawkę 5,5% jako działalność wytwórczą obejmującą również montaż produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Przy czym, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnikaz opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wymieniono symboli wyrobów i usług, jakie wytwarza bądź wykonuje (świadczy) Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co oznacza, że działalność ta może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla stwierdzenia czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej. Wyjaśnienia wymaga, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej lub wykonywanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b oraz pkt 4 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

* 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* działalność usługową - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

* działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Przepisy ww. ustawy, nie definiują pojęcia "robót budowlanych", dlatego zasadne jest odwołanie się w tym zakresie do art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym przepisem ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych, należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności uzyskuje przychody ze świadczenia usług z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych, które zgodnie z PKWiU z 2008 r., są sklasyfikowane pod symbolem 25.62.20.0, a także przychody z działalności wytwórczej sklasyfikowanej pod symbolem 25.11.23.0 oraz robót budowlanych sklasyfikowanych pod symbolami 43.99.70.0, 43.32.10.0.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w świetle odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego, a tym samym niemogących być przedmiotem interpretacji indywidualnej ww. klasyfikacja świadczonych usług oraz wytwarzanych wyrobów oparta o PKWiU jest prawidłowa, to w świetle analizowanych przepisów przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży wyrobów własnej produkcji, a więc działalności wytwórczej oraz z tytułu montażu tychże wyrobów, a więc robót budowlanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie określenia stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwych do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności wytwórczej oraz ze świadczenia usług budowlanych - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do zadanego pytania i stanowiska Wnioskodawcy w sprawie, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, jest wyłącznie kwestia dot. określenia stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwych do opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności wytwórczej oraz ze świadczenia usług budowlanych. W konsekwencji przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia dotycząca określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, właściwej dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych z pozostałej, a wskazanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl