IBPB-1-1/4510-270/16-1/SG - Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją programu dla pracowników "Wolontariat Pracowniczy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB-1-1/4510-270/16-1/SG Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacją programu dla pracowników "Wolontariat Pracowniczy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 czerwca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 27 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacja programu, o którym mowa we wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z realizacja programu, o którym mowa we wniosku.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej "X" S.A., w której jest jednostką dominującą. Wnioskodawca uruchomił program - konkurs dla pracowników "Wolontariat Pracowniczy", który ma za zadanie zbudować zaangażowanie społeczne pracowników spółek wchodzących w skład grupy "X" S.A.

Celem Programu, jest:

* integracja pracowników i współpracowników Wnioskodawcy wokół wspólnej działalności społecznej,

* budowanie dobrych relacji w zespole,

* budowanie lokalnego partnerstwa pomiędzy Wnioskodawcą a jego otoczeniem, w tym organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami,

* kształtowanie kreatywności pracowników,

* zdobywanie umiejętności interpersonalnych i organizacyjnych,

* reklama Wnioskodawcy jako Spółki wpisującej się w program społecznej odpowiedzialności biznesu.

Realizując konkurs Wnioskodawca działa na podstawie Regulaminu programu "Wolontariat Pracowniczy". Zgodnie z przywołanym Regulaminem pracownicy rozumiani jako pracownicy Wnioskodawcy i spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Wnioskodawcy oraz Współpracownicy tworzą tzw. zespół wolontariacki. Współpracownicy to osoby zatrudnione u Wnioskodawcy na podstawie innej umowy niż umowa o pracę. Zespół wolontariacki może zaprosić do współpracy osoby wspierające, czyli osoby nie będące pracownikami Wnioskodawcy, mogą to być m.in. członkowie rodzin wolontariuszy. Zespół wolontariacki może liczyć od 3 do 15 osób. Każdy zespół opracowuje projekt, który jest następnie oceniany przez Kapitułę Programu ogłaszającą Projekty Zwycięskie. Projekty Zwycięskie otrzymują wsparcie finansowe na ich realizację. Realizacja Projektu zwycięskiego odbywa się w czasie wolnym od pracy. Zgodnie z Regulaminem kwota dofinansowania przeznaczona na realizację jednego projektu nie może przekroczyć 5000 zł (pięć tysięcy zł). Jest to kwota brutto, w której mieszczą się również inne wydatki związane z projektem, w tym koszty dojazdu i transportu. Koszty te nie mogą przekraczać 5% kwoty przyznanego na realizację projektu dofinansowania. Zespół wolontariacki jako autor zwycięskiego Projektu otrzymuje kwotę dofinansowania za pośrednictwem karty przedpłaconej. Skład zespołów wolontariackich jest ruchomy, tzn. każdy z członków zespołu może zrezygnować z udziału w realizacji zwycięskiego projektu. Każdy zespół wolontariacki wybiera ze swego grona tzw. lidera zespołu, na którym ciąży odpowiedzialność za prawidłowe i bieżące rozliczanie się z projektu. Ma on obowiązek przekazywać do Wnioskodawcy jako do organizatora projektu wszelkich rachunków i faktur najpóźniej do 1 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą. Na temat realizacji Projektu mogą ukazywać się materiały informacyjne zarówno w ramach wewnętrznych i zewnętrznych narzędzi komunikacji, tj. informacje prasowe, radiowe audiowizualne. Na stronie internetowej Wnioskodawcy umieszczane są krótkie spoty z realizacji każdego projektu. Osoby biorące udział w Programie wyrażają zgodę na wykorzystanie ich wizerunku i danych osobowych. Członkowie zespołów wolontariackich realizując projekty mają obowiązek być ubrani w koszulki z logo Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na realizację programu będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty przyznane zespołom wolontariackim na realizację zwycięskich projektów stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Podstawą opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych jest dochód w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem co do zasady zgodnie z tym przepisem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Koszty uzyskania przychodów zostały przez ustawodawcę zdefiniowane w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, poprzez wskazanie że są to wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu.

Ponieważ definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w tym przepisie jest dość ogólna, w orzecznictwie sądowym i doktrynie przyjęto przesłanki pozwalające na uznanie pewnych wydatków za koszty uzyskania przychodów, a mianowicie:

* poniesienie wydatku przez podatnika,

* poniesiony koszt jest rzeczywisty,

* koszt ten pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

* koszt ten został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub może mieć wpływ na wielkość przychodów,

* koszt powinien być należycie udokumentowany,

* nie może znajdować się w gronie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Dla oceny ponoszonych wydatków pod kątem kwalifikacji podatkowej istotne jest określenie ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. W powyższym stanie faktycznym związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), w ramach której Wnioskodawca prowadzi konkurs "Program Wolontariacki". Pod pojęciem tym należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu, społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą. Tego rodzaju aspekt działalności gospodarczej niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przekłada się na poprawę wizerunku firmy i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. Przywołane na wstępie cele programu określone jako integracja pracowników i Współpracowników Spółki wokół wspólnej działalności Społecznej, budowanie dobrych relacji w zespole, kształtowanie kreatywności zdobywanie umiejętności interpersonalnych i zdolności organizacyjnych a przede wszystkim reklama Wnioskodawcy, również niewątpliwie będą wpływać w sposób pośredni na wielkość uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów.

Oczywiście przedmiotowe wydatki nie będą miały bezpośredniego związku z konkretnym przychodem osiąganym przez Spółkę. Będą się wiązać z ogólnym funkcjonowaniem Spółki i dlatego też będą rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem.

Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z 4 kwietnia 2016 r. Znak: IBPB-1-3/4510- 247/16/TS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl