I462-IPPB2.4514.461.2016.1.MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie I462-IPPB2.4514.461.2016.1.MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2016 r. (data wpływ 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia lokalu w drodze licytacji komorniczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia lokalu w drodze licytacji komorniczej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z faktem nabycia w drodze licytacji komorniczej lokalu na mocy postanowienia Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 6 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca wnosi o interpretację Urzędu Skarbowego w przedmiocie określenia czy Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z ww. nabyciem lokalu.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o p.c.c. uległa nowelizacji, w konsekwencji czego uchylony został art. 2 pkt 3 określający procedurę postępowania w przypadku nabycia lokalu w drodze postępowania egzekucyjnego, nie jest jasne w jaki sposób należy obecnie dokonywać naliczenia podatku.

Wnioskodawca nadmienia, że w toku korespondencji mailowej z pracownikiem US Wnioskodawca został pouczony, że zastosowanie w przedmiotowej sprawie ma art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z których jakoby wynika obowiązek płatności podatku p.c.c.

Jednakże ww. interpretacja ustawy p.c.c. budzi Wnioskodawcy uzasadnione wątpliwości, należy zauważyć, co następuje:

1.

zakupu lokalu na licytacji komorniczej nie można zaliczyć do określonej w kodeksie cywilnym umowy sprzedaży - w aktualnym stanie faktycznym brak umowy, oraz oświadczeń woli - dowodem nabycia jest postanowienie sądu. Mamy tu do czynienia z nabyciem w postępowaniu egzekucyjnym. Przypadek ten nie może zostać zakwalifikowany do precyzyjnego określenia jakim jest w rozumieniu kodeksu cywilnego słowo "umowa sprzedaży", nadto

2.

według Wnioskodawcy przedmiotowe nabycie lokalu w drodze licytacji wyczerpuje znamiona art. 2 pkt 4 - i mają tu do czynienia ze zwolnieniem od uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Należy zauważyć, że w dotychczasowych interpretacjach Izb Skarbowych preferowane było stanowisko, że lokal mieszkalny lub usługowy podlega regulacjom prawa rzeczowego, a nie prawom majątkowym, które to zostały zakwalifikowane do wyjątków i podlegają opłacie podatku p.c.c. zgodnie z art. 2 pkt 4 ust. b) - (vide wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lutego 2013 r. sygn. Akt II FSK 1320/2011).

Reasumując p.c.c. nie wystąpi, w przypadku, gdyż z tytułu tej czynności choćby jedna ze stron czynności była opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z tego podatku zwolniona. Podatek nie wystąpi zatem zarówno, gdy strona wystawi fakturę z podstawową stawką podatku VAT, ze stawką zwolnioną lub też gdy oświadczy, że korzysta ze zwolnienia podmiotowego i faktycznie wykonuje te czynności jako podatnik zwolniony podmiotowo z VAT - w przedmiotowej sprawie Komornik wystawił "0" fakturę VAT.

Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, a w szczególności fakt, iż w ustawie brak precyzyjnego określenia jak należy obecnie traktować nabycie w przypadku postępowania egzekucyjnego, którego w żaden sposób nie można zakwalifikować do czynności mieszczących się w zakresie umowy sprzedaży, nadto brak jednoznacznego stanowiska US co do faktu, czy opisane wyżej nabycie wyczerpuje znamiona art. 2 pkt 4 i tym samym jest zwolnione od uiszczenia p.c.c. - wniosek o dokonanie indywidualnej interpretacji należy uznać za konieczny, słuszny i w pełni uzasadniony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z ww. nabyciem lokalu?

Zdaniem Wnioskodawcy, uważa, że w świetle wyżej powołanego art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie wynika dla Wnioskodawcy obowiązek płatności podatku p.c.c.-3 i jest z niego zwolniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają także orzeczenia sądów, jeżeli wywołują te same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 3 tejże ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu polubownego lub zawarcia ugody - od przedmiotów opodatkowania określonych w art. 1 ust. 1 pkt 3.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 952 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.) zajęta nieruchomość ulega sprzedaży przez licytację publiczną. Termin licytacji nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie dwóch tygodni po uprawomocnieniu się opisu i oszacowania ani też przed uprawomocnieniem się wyroku, na podstawie którego wszczęto egzekucję.

Na podstawie art. 972 ww. ustawy licytacja odbywa się publicznie w obecności i pod nadzorem sędziego.

Po zamknięciu przetargu sąd w osobie sędziego, pod którego nadzorem odbywa się licytacja, wydaje na posiedzeniu jawnym postanowienie co do przybicia na rzecz licytanta, który zaofiarował najwyższą cenę, po wysłuchaniu tak jego, jak i obecnych uczestników (art. 987 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 998 § 1 ustawy - Kodeks postępowania cywilnego po uprawomocnieniu się przybicia i wykonaniu przez nabywcę warunków licytacyjnych lub postanowienia o ustaleniu ceny nabycia i wpłaceniu całej ceny przez Skarb Państwa sąd wydaje postanowienie o przysądzeniu własności.

W myśl art. 999 § 1 zdanie pierwsze ww. ustawy prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności przenosi własność na nabywcę i jest tytułem do ujawnienia na rzecz nabywcy prawa własności w katastrze nieruchomości oraz przez wpis w księdze wieczystej lub przez złożenie dokumentu do zbioru dokumentów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że nabycie przez Wnioskodawcę lokalu w drodze licytacji komorniczej podlega co do zasady opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a w zw. z art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jako umowa sprzedaży.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, że aby przedmiotowa czynność (nabycie lokalu), korzystała z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, że powyższa czynność była zwolniona z podatku VAT (wystawiono "0" fakturę VAT), nabycie lokalu w drodze licytacji komorniczej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl