I USB I-2/415-51/05 - Obowiązek ustalenia dochodu z remanentu a zaprzestanie przez jednego z małżonków uczestniczenia w prowadzonej wspólnie działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty I USB I-2/415-51/05 Obowiązek ustalenia dochodu z remanentu a zaprzestanie przez jednego z małżonków uczestniczenia w prowadzonej wspólnie działalności gospodarczej.

Pytanie podatnika

Jakie skutki podatkowe w przypadku wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej i kontynuowania działalności tylko przez męża?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

- art. 14a § 1 i § 4 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

- art. 24 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku z dnia 7 września 2005 r. (wpływ do Urzędu 8 września 2005 r.) w sprawie powstania skutków podatkowych w przypadku wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej Pani wpisu i kontynuowania działalności tylko przez męża.

W dniu 8 września 2005 r. złożyła Pani w tutejszym organie podatkowym wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej powstania ewentualnych skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej Pani wpisu i prowadzenia dalej działalności tylko przez męża. Potrzeba wyjaśnienia sposobu stosowania tych przepisów powstała na tle następującego stanu faktycznego.

Wspólnie z mężem na podstawie odrębnych zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (bez zawartej formalnie umowy spółki cywilnej) prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie produkcji dzianin. Na potrzeby działalności prowadzona jest dokumentacja w formie ksiąg rachunkowych.

Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności rozliczane są na deklaracji PIT 5, składanej przez każdego z małżonków. Obecnie zamierza Pani uregulować sprawy prowadzenia działalności gospodarczej poprzez kontynuację działalności wyłącznie przez męża. Pani zaś zlikwiduje swój wpis do ewidencji działalności gospodarczej i będzie posiadała status osoby współpracującej.

Zapasy składników majątkowych firmy na dzień zaprzestania przez Panią prowadzenia działalności gospodarczej nie podlegają podziałowi lecz pozostaną w przedsiębiorstwie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego uważa Pani, iż w przypadku zmiany działalności z działalności prowadzonej przez małżonków na działalność prowadzoną przez jednego z nich w podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystąpi likwidacja działalności. Działalność ta będzie bowiem nadal prowadzona przez jednego z małżonków. Sytuacja ta obliguje Państwa do sporządzenia na dzień wyrejestrowania Pani wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - remanentu, który nie jest traktowany jako remanent likwidacyjny i nie będzie na Pani ciążył obowiązek zapłaty 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości wynikającej z tego spisu.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanowiska, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

- w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

- nastąpiła całkowita lub częściowa branży,

- osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

- nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Jak wynika z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego dotychczasowa działalność gospodarcza małżonków będzie kontynuowana przez męża.

Taka zmiana nie stanowi jednak likwidacji firmy - będzie ona nadal prowadzona tyle tylko, że przez jednego z małżonków. Ponadto jak wynika z Pani pisma posiadane zapasy towarów, wyposażenia oraz środki trwałe pozostaną w działalności prowadzonej przez męża.

Rozstrzygając kwestię zastosowania w Pani przypadku cytowanego wyżej przepisu art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy mieć na uwadze właśnie fakt, iż zapasy składników majątkowych objętych remanentem nie podlegają podziałowi lecz pozostają w przedsiębiorstwie, którego działalność będzie kontynuowana przez męża. W takim przypadku nie powstaje obowiązek ustalenia dochodu z remanentu na dzień wystąpienia Pana ze spółki i zapłaty 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego od przypadającego na Panią dochodu. Zatem stanowisko Pani przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców.

Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl