I.US.I-415-32/07 - W przypadku, gdy faktyczna data zakupu materiałów lub towarów pokrywa się z datą widniejącą na fakturze, zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie I.US.I-415-32/07 W przypadku, gdy faktyczna data zakupu materiałów lub towarów pokrywa się z datą widniejącą na fakturze, zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury.

Działając na podstawie art. 14a § 1, 2, 3, 4. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) w związku z art. 22 ust. 4, ust. 6b art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz w związku z § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 17 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. Organu 20 czerwca 2007 r.) co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej następujących kwestii:

1.

Z jaką datą należy uwzględniać (potrącać) koszty zakupu materiałów lub towarów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, w przypadku otrzymania zakupów razem z fakturą,

2.

Z jaką datą i na bazie jakiego dokumentu należy uwzględniać koszty zakupu materiałów lub towarów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, w przypadku otrzymania zakupów przed otrzymaniem faktury,

3.

Z jaką datą należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty związane z realizacją przez podwykonawcę zamówienia, na umowę zalecenie bądź umowę o dzieło, jeśli umowy te są realizowane przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej,

4.

Z jaką datą należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty związane z realizacją przez podwykonawcę zamówienia na umowę zlecenie bądź umowę o dzieło, jeśli umowy te są realizowane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - w ramach tej działalności,

5.

Czy art. 23 ust. 1 pkt 55 ma zastosowanie w przypadku umów realizowanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej,

postanawia uznać stanowiska przedstawione we wniosku - za prawidłowe.

Pismem z dnia 17 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. Organu - 20 czerwca 2007 r.) Pani K. zwróciła się do tut. Organu z wyżej wymienionymi zapytaniami, dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego. Podatniczka oświadczyła, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie artystycznej działalności twórczej, zdarzenia gospodarcze dokumentuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatniczka potrąca koszty zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani K. dokonuje zakupów materiałów do wyrobów własnych produktów, jak też kupuje gotowe towary w celu sprzedaży bez przerobu. Następnie podzleca część prac innym osobom fizycznym, w formie umów o dzieło oraz umów zleceń, w zależności od charakteru zamówienia. Podwykonawcy ci wykonują zlecenia/zamówienia albo w formie działalności wykonywanej osobiście, albo w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatkowa księga przychodów i rozchodów prowadzona jest w trybie § 30 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - do 20 dnia następnego miesiąca za dany miesiąc.

Na tle wyżej zaprezentowanego stanu faktycznego Podatnik zadaje zacytowane w sentencji pytania oraz przedstawia własne stanowisko prawne, które kształtuje się następująco:

W odniesieniu do pytania pierwszego Podatniczka powołując się na art. 22 ust. 4 i ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, że koszty, o których mowa w pytaniu należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów pod datą wystawienia dowodu stwierdzającego zakup, w miesiącu otrzymania zakupów (zgodnie z wymogami zawartymi w § 11 ust. 4 pkt 3, § 16, § 17 cytowanego wyżej rozporządzenia),

W odniesieniu do pytania drugiego Pani K. prezentuje stanowisko, że zgodnie z art. 22 ust. 6b koszt zostaje poniesiony w dacie wystawienia dowodu stwierdzającego ten koszt, natomiast art. 22 ust. 4 ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jednocześnie na podstawie § 11 ust. 4 pkt 3 oraz § 16 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów oraz towarów powinien być uwzględniony w ewidencji księgowej w miesiącu ich otrzymania, choćby na podstawie sporządzonego przez podatnika opisu dostawy lub specyfikacji dostawy dostarczonej przez sprzedawcę, jeśli specyfikacja ta spełnia wymagania odnośnie opisu dostawy. W związku z powyższym, konkluduje Podatniczka, przedmiotowe koszty należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

1.

Pod datą otrzymania dostawy, na podstawie opisu dostawy - w przypadku gdy nie otrzymano faktury dokumentującej zakup przed zamknięciem w podatkowej księdze przychodów i rozchodów miesiąca, w którym otrzymano dostawę,

2.

Pod datą faktury dokumentującej zakup - jeżeli podatnik otrzymał fakturę w terminie umożliwiającym dokonanie na jej podstawie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów za miesiąc, w którym otrzymano dostawę.

Odpowiadając na pytanie trzecie Podatniczka wyraża przekonanie, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy przedmiotowe koszty należy ujmować z datą ich uregulowania, w roku ich uregulowania oraz w miesiącu uregulowania. Koszty uzyskania przychodu, o których mowa w pytaniu czwartym - zdaniem Pani K. - należy natomiast ująć w podatkowej księdze z datą wystawienia przez podwykonawców rachunków dokumentujących te koszty, w roku ich poniesienia, nie wcześniej niż w miesiącu poniesienia.

W odpowiedzi na pytanie piąte Podatniczka stwierdza, że zgodnie z art. 11 ust. 1 i art. 13 ustawy o podatku dochodowym norma zawarta w dyspozycji art. 23 ust. 1 pkt 55 nie dotyczy umów realizowanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonał analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jak również stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku i postanowił co następuje:

W myśl art. 14a § 1 cytowanej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 udzielenie powyższej interpretacji następuje w drodze postanowienia.

Zagadnienia dotyczące momentu poniesienia kosztu uzyskania przychodu, zostały uregulowane w art. 22 ust. 4 oraz art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z artykułem 22 ust. 4 ustawy, koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione (metoda kasowa), art. 22 ust. 6b stanowi natomiast, że za dzień poniesienia kosztu w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu. Szczegółowa analiza powyższego zagadnienia została zawarta w postanowieniu Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Nr I US I 415-30/07 z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego skierowanym do Pani K.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 i 4-9. Art. 13 wyszczególnia natomiast katalog przychodów uznanych przez ustawodawcę za przychody z działalności wykonywanej osobiście. Punkt ósmy art. 13 określa, iż za przychód z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,

b.

właściciela nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy lub administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z § 16 ust. 1 powołanego w sentencji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Ustęp drugi tegoż paragrafu stanowi jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w sposób określony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury. Zgodnie z § 16 ust. 3 jeżeli podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę na ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesiącu, opis dołącza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury. Zgodnie z § 17 ust. 1 zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

W świetle wyżej zaprezentowanych uregulowań prawnych Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, iż w przypadku, gdy faktyczna data zakupu materiałów lub towarów pokrywa się z datą widniejącą na fakturze, zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury, zgodnie z § 16 ust. 3 w.wym. rozporządzenia, w dacie wystawienia faktury. W przypadku natomiast wcześniejszego otrzymania towaru od faktury podstawą zapisu w księdze jest szczegółowo określony w § 16 ust. 1 rozporządzenia opis towaru. Księgowania należy dokonać pod datą otrzymania towaru. W przypadku otrzymania faktury dokumentującej zakup w miesiącu dostawy księgowania dokonuje się na podstawie faktury, pod datą wynikającą z faktury.

Koszty związane z realizacją przez podwykonawcę zamówienia na umowę zlecenie lub umowę o dzieło, w przypadku gdy umowy te są realizowane, przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej winny zostać ujęte w księdze pod datą wypłacenia lub postawienia do dyspozycji należności wynikających z umowy. Natomiast gdy podwykonawcą jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę zaksięgowania, zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy. Z taką też datą należy ująć w.wym. koszt w księdze.

Należy również zaznaczyć, iż art. 23 ust. 1 pkt 55 nie ma zastosowania do umów realizowanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej bowiem art. 13 wymieniony w tym przepisie dotyczy umów zleceń bądź o dzieło zaliczonych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do źródeł przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście, które jest odrębnym źródłem przychodu od pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stanowiska Podatniczki, w odniesieniu do wyżej wymienionych pytań tut. Organ podatkowy uznaje za zgodne.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl