I-1/415/45/07 - Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych podatnik jest uprawniony do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w przypadku zakupu samochodu ciężarowego do świadczenia usług transportowych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2007 r. Urząd Skarbowy w Zgierzu I-1/415/45/07 Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych podatnik jest uprawniony do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w przypadku zakupu samochodu ciężarowego do świadczenia usług transportowych?

W dniu 19 kwietnia 2007 r. złożył Pan do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie możliwości dokonania jednorazowej amortyzacji zgodnie z przepisem art. 22k ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w przypadku zakupu samochodu ciężarowego do świadczenia usług transportowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności jest świadczenie usług transportu towarów taborem samochodowym i w miesiącu marcu 2007 r. dokonał Pan zakupu samochodu ciężarowego o wartości 56.000,00 zł, od którego chciałby Pan skorzystać jako mały podatnik przedsiębiorca z preferencyjnej amortyzacji w ramach pomocy de minimis, tj. dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tego środka trwałego na podstawie art. 22k ust. 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Pana spełnione zostały warunki do skorzystania z metody jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, ponieważ jest Pan małym podatnikiem w rozumieniu ustawy, a nabyty samochód jest środkiem trwałym zaliczanym do grupy 7 Klasyfikacji środków trwałych i nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 5a pkt 19 ww. ustawy, a jego wartość nie przekracza kwoty 50.000 euro.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

Podatnik spełniający określone warunki może skorzystać z metody jednorazowego odpisu amortyzacyjnego na zasadach określonych w art. 22k ust. 7-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 22k ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązujących przepisów podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczanych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

Małym podatnikiem zgodnie z art. 5a pkt 20 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 euro: przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

W 2007 r. małymi podatnikami są więc przedsiębiorcy, których przychody ze sprzedaży wraz z należnym VAT w 2006 r. nie przekroczyły 3.180.000 zł.

Z treści ust. 10 art. 22k wynika, iż pomoc, o której mowa w ust. 7, stanowi pomoc de minimis udzielana w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

Obecnie zasady pomocy de minimis reguluje rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.). Rozporządzenie ma zastosowanie od 1 stycznia 2007 r. i obowiązuje do 31 grudnia 2013 r.

W rozporządzeniu tym art. 1 - zakres stanowi, iż niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym we wszystkich sektorach, z wyjątkiem:

lit. g.) - pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego.

Przedmiotem działalności Pana jest świadczenie usług transportu towarów taborem samochodowym.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż nie może Pan skorzystać z jednorazowego odpisu na zasadach określonych w art. 22k ust. 7-12, ponieważ określenie pomoc, o której mowa w ust. 7 stanowi pomoc udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis, tj. rozporządzeniu z dnia 15 grudnia 2006 r., które to rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym we wszystkich sektorach, z wyjątkiem pomocy wymienionej w art. 1 ust. 1 lit. g dotyczącej pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego, a taką Pan działalność prowadzi.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pana wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie potwierdza Pana stanowiska w sprawie i uznaje je - za nieprawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl