GP-WR-0730-011/11 - Obciążenie długu jednostki samorządu terytorialnego emisją obligacji przychodowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu GP-WR-0730-011/11 Obciążenie długu jednostki samorządu terytorialnego emisją obligacji przychodowych.

A. PODSTAWA PRAWNA UDZIELENIA WYJAŚNIEŃ

Artykuł 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001, Nr 55, poz. 577 z późn. zm.)

B. WSKAZANIE PRZEPISÓW O FINANSACH PUBLICZNYCH BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WYJAŚNIEŃ W ZAKRESIE ICH STOSOWANIE

Artykuł 23b ust. 7 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 z późn. zm.).

Artykuł 169-170 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Art. 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

C. PRZEDSTAWIENIE ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO (STANÓW FAKTYCZNYCH), ZDARZENIA PRZYSZŁEGO (ZDARZEŃ PRZYSZŁYCH I PYTANIA (PYTAŃ)

Opis sianu faktycznego (sianów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)

Gmina planuje emisję obligacji przychodowych w celu sfinansowania wydatków (wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz na refinansowanie już poniesionych wydatków) na przedsięwzięcie ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Pytanie (pytania) przyporządkowane do stanu faktycznego (sianów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego wyżej

Czy emisja obligacji przychodowych obciąży dług jednostki samorządu terytorialnego i tym samym winna być uwzględniana przy ustalaniu ograniczeń zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 169-170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w latach 2011 - 2013?

D. STANOWISKO WNIOSKUJĄCEGO W SPRAWIE OCENY PRAWNEJ ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO LUB ZDARZENIA PRZYSZŁEGO

Stanowisko wnioskodawcy do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach stanowi: "środków, o których mowa w ust. 2, oraz świadczeń emitenta należnych obligatariuszom od emitenta obligacji w wykonaniu zobowiązań wynikających z tych obligacji nie uwzględnia się przy ustalaniu ograniczeń zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)".

Stosownie do art. 121 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) - art. 243 ustawy o finansach publicznych ma zastosowanie począwszy od roku 2014. W okresie 2011 -2013 na mocy art. 121 ust. 8 ustawy - Przepisy wprowadzające mają zastosowanie zasady określone w art. 169-171 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104 z późn. zm.)

Zdaniem wnioskodawcy, w latach 2011-2013, odesłanie w art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach tylko do relacji, o której mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wyłącza emisje obligacji przychodowych z zastosowania ograniczeń zadłużania jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 169-170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

E. WYJAŚNIENIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU UDZIELONE W TRYBIE ART. 13 PKT 11 USTAWY O REGIONALNYCH IZBACH OBRACHUNKOWYCH

Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Obligacje przychodowe są papierami wartościowymi, w których emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Emitentami obligacji przychodowych mogą być m.in. jednostki samorządu terytorialnego (jst), związki jst, miasto stołeczne Warszawa, jak również spółki akcyjne albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w których podmiot (jst, związek jst, miasto stołeczne Warszawa) posiada taką liczbę akcji albo udziałów, która zapewnia mu więcej niż 50% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, o ile jedynym przedmiotem działalności spółki jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych lub wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej, czy też spółki akcyjne albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, których jedynym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej na podstawie umowy zawartej z jst, związkiem jst lub miastem stołecznym Warszawa i które zadania te będą wykonywać co najmniej przez okres równy okresowi zapadalności obligacji. W świetle art. 23a ust. 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 z późn. zm.) obligacje przychodowe mogą przyznawać obligatariuszowi prawo do zaspokojenia swoich roszczeń z pierwszeństwem przed innymi wierzycielami emitenta:

1)

z całości albo z części przychodów lub z całości albo części majątku przedsięwzięć, które zostały sfinansowane ze środków uzyskanych z emisji obligacji, lub

2)

z całości albo z części przychodów z innych przedsięwzięć określonych przez emitenta.

Jst jest zobowiązana do wydzielenia specjalnego rachunku bankowego, na którym będą gromadzone wszystkie przychody z danego przedsięwzięcia (art. 23b ust. 1 ustawy o obligacjach). W rezultacie jst nie może dokonywać wypłat środków z tego rachunku, poza nielicznymi wyjątkami, do celów innych niż zaspokojenie roszczeń obligatariuszy.

Na mocy art. 121 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm., dalej - wufp) do końca 2013 r. będą obowiązywać wskaźniki zadłużenia, o których mowa w art. 169 i art. 170 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., dalej - pufp), czyli tzw. wskaźniki 15% i 60%. Natomiast indywidualny wskaźnik wyznaczający dopuszczalny poziom zadłużenia (relacja, o której mowa w art. 243 ufp) będzie miał zastosowanie od 2014 r.

Zadłużenie z tytułu wyemitowanych obligacji przychodowych będzie podlegało wyłączeniu ze wskaźnika 60% (art. 170 pufp) tylko w przypadku gdy emisja będzie dotyczyła przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem na podstawie umowy zawartej z podmiotem dysponującym środkami z budżetu UE lub z bezzwrotnej pomocy pochodzącej od państw członkowskich EFTA, o których mowa w art. 5 ust. 3 pufp (art. 170 ust. 3 pufp). Z przepisów ustawy o obligacjach nie wynika by wyłączenie, o którym mowa w art. 23b ust. 7 ustawy miało zastosowanie do wskaźników ograniczeń zadłużenia, o których mowa w art. 170 pufp. Natomiast wyłączenie z relacji, o których mowa w art. 169 pufp (lata 2011-2013) i art. 243 ufp (począwszy od 2014 r.) jest możliwe zarówno w przypadkach określonych odpowiednio w art. 169 ust. 3 pufp, jak i art. 243 ust. 3 ufp, jak również na podstawie art. 23b ust. 7 ustawy o obligacjach.

Dodatkowo, mając na uwadze źródła finansowania przedsięwzięcia jakimi są obligacje przychodowe, należy zwrócić uwagę, iż określenie dla emisji celu "na wyprzedzające finansowanie" nie może być utożsamiane z wyprzedzającym finansowaniem, o jakim mowa w art. 89 ust. 1 pkt 4 ufp, czyli finansowaniem określonych projektów ze środków uzyskanych z budżetu państwa w formie pożyczki.

Opublikowano: www.wroclaw.rio.gov.pl