FPW.310.01.2012 - Podatek od nieruchomości w zakresie stawki podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej FPW.310.01.2012 Podatek od nieruchomości w zakresie stawki podatku.

Na podstawie art. 14j § 1 w zw. z § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), Organ podatkowy - Prezydent Miasta Ruda Śląska stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2012 r. o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie ustalenia podatnika, przedmiotu i podstawy opodatkowania dla myjni bezdotykowej postawionej na dzierżawionym przez Spółkę gruncie, w części dotyczącej podstawy opodatkowania myjni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 21 listopada 2012 r. do Organu podatkowego wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej o zakresie stosowania przepisów art. 1a ust. 1, art. 2 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym.

Przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny:

Spółka A Sp. z o.o. jest właścicielem myjni bezdotykowej znajdującej się na terenie Miasta Ruda Śląska przy ul. P, dzierżawionym od B Sp. z o.o. Obiekt myjni samochodowej posiada podpory, dach, ściany boczne i nie jest trwale związany z gruntem. Zgodnie z postanowieniami umowy łączącej A Sp. z o.o. i B Sp. z o.o., po zakończeniu okresu dzierżawy spółka A Sp. z o.o. zobowiązana jest do demontażu dokonanych naniesień (myjni samochodowej) i przywrócenia terenu do stanu pierwotnego. Nakłady na myjnię zostały rozliczone na dwie odrębne pozycje środków trwałych:

* budowlę, stanowiącą konstrukcję myjni zaliczoną według KŚT do rodzaju 103,

* technikę myjni kontenerowej oraz urządzenia towarzyszące w postaci technologii myjni zaliczone według KŚT do rodzaju 449, 445. Urządzenia myjni zapewniają dodatkową funkcjonalność zdatnego do użycia obiektu budowlanego.

Pytania do przedstawionego stanu faktycznego:

1.

Czy zakwalifikowanie myjni do budowli jest prawidłowe?

2.

Czy opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości będzie podlegała część budowlana myjni, bez wyposażenia techniczno-technologicznego?

3.

Kto będzie podatnikiem podatku od nieruchomości od obiektu myjni?

Stanowisko Podatnika:

1.

Myjnię należącą do A Sp. z o.o. należy zakwalifikować do budowli.

2.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości będzie podlegała jedynie część budowlana myjni.

3.

Podatnikiem podatku od nieruchomości jest Spółka będąca właścicielem myjni.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy oraz stanowisko Organu:

Organ podatkowy podziela stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytań o rodzaj przedmiotu opodatkowania i osobę podatnika, nie zgadza się natomiast w kwestii podstawy opodatkowania budowli. I tak:

1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają:

- grunty;

- budynki lub ich części;

- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych budynek, jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości, stanowi obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przez budowlę na potrzeby podatku od nieruchomości należy rozumieć obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Odwołanie się przez ustawodawcę do przepisów prawa budowlanego implikuje konieczność sięgnięcia do definicji obiektu budowlanego oraz obiektu małej architektury zawartych w art. 3 pkt 1 i pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), które stanowią że:

* przez obiekt budowlany należy rozumieć:

- budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

- budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

- obiekt małej architektury;

* pod pojęciem obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

- kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

- posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

- użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, jak również z projektu budowlanego modułowej, bezdotykowej myjni dla samochodów osobowych zlokalizowanej przy ul. P w Rudzie Śląskiej, który znany jest Organowi z urzędu, obiekt myjni nie jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, a zatem nie spełnia przytoczonej wyżej ustawowej definicji budynku. Nie ulega również wątpliwości, że myjnia, o której mowa we wniosku, nie stanowi obiektu małej architektury zdefiniowanego w art. 3 pkt 4 Prawa budowlanego. A zatem, wskazany obiekt (myjnia) jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości mieści się znaczeniowo w kategorii budowli.

2. Dla uzyskania pełnej definicji budowli na potrzeby podatku od nieruchomości należy jeszcze, poza powołanymi powyżej definicjami przytoczyć definicję urządzenia budowlanego z art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane, w myśl którego urządzenie budowlane oznacza urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Uzupełniając zatem definicję budowli z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o odpowiednią część definicji obiektu budowlanego i urządzenia budowlanego w rozumieniu Prawa budowlanego, otrzymujemy definicję budowli jako przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości: budowla (w myśl przepisów prawa budowlanego) stanowiąca całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami a także urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zdaniem Organu podatkowego, mając na uwadze powyższą definicję, nie podlega wątpliwości, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nie tylko części budowlane myjni, ale kompletny obiekt stanowiący całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami a także urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, które zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie ma przy tym znaczenia ani sposób rozliczenia nakładów ani klasyfikacja poszczególnych części myjni w ewidencji środków trwałych.

3. W kwestii ustalenia podatnika podatku od nieruchomości Organ podatkowy podziela stanowisko Spółki.

Zgodnie z art. 47 § 1 i § 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych, jednakże przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że za zgodną wolą obydwu stron umów dzierżawy, myjnie na terenie dzierżawionym zostały wzniesione do chwilowego użytku. W tym stanie rzeczy przyjąć można, że są one odrębnym przedmiotem własności.

Podatnikami podatku od nieruchomości są w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów;

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

jest bez tytułu prawnego (...)

Przyjmując zatem, że Spółka A Sp. z o.o. jest właścicielem obiektu budowlanego - myjni jest ona tym samym podatnikiem podatku od nieruchomości od tego obiektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać w części (w zakresie pytania, o którym mowa w punkcie 2) za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) skargę wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ruda Śląska (art. 54 § 1 ww. ustawy).

Opublikowano: http://www.rudaslaska.bip.info.pl/