FN1.054.35.2015.CQM - Styk przepisów ustawy Prawo Bankowe i ustawy o grach hazardowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2015 r. Ministerstwo Finansów FN1.054.35.2015.CQM Styk przepisów ustawy Prawo Bankowe i ustawy o grach hazardowych.

W odpowiedzi na interpelację Pana Posła (...) nr 34211, w sprawie styku przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1997 r. Nr 140, poz. 939 z późn zm., dalej: Prawo bankowe) i ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm., dalej: ustawa o grach hazardowych), tj. sytuacji, w których zastosowanie znajduje art. 7a Prawa bankowego, który wyłącza ze stosowania ustawę o grach hazardowych w przypadku terminowych operacji finansowych opisanych w art. 7a Prawa bankowego, uprzejmie przedstawiam poniższą odpowiedź.

W opinii Ministerstwa Finansów zastosowanie art. 7a Prawa bankowego, a co za tym idzie wyłączenie działania ustawy o grach hazardowych możliwe jest jedynie po spełnieniu określonych w tej ustawie warunków. W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że podmiot, który świadczy usługi, o których mowa w art. 7a Prawa bankowego musi być w stanie udokumentować, że jest instytucją finansową w rozumieniu ustawy - Prawo bankowe i działa zgodnie z przepisami regulującymi rynek finansowy w Polsce. Ponadto, konieczne jest również odpowiednie udokumentowanie, że operacje finansowe, o których mowa w art. 7a Prawa bankowego są przeprowadzane w sposób zgodny z przepisami prawa i mają realny charakter, co oznacza, że nie są to operacje upozorowane.

Odnosząc się do pierwszych dwóch pytań Pana Posła, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, że zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o grach hazardowych "Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, w drodze decyzji, czy gra lub zakład posiadające cechy wymienione w ust. 1-5 są grą losową, zakładem wzajemnym albo grą na automacie w rozumieniu ustawy." W związku z powyższym, należy podkreślić, że procedura opisana w powyższym przepisie nie rozstrzyga kwestii, czy do terminowych operacji finansowych, o których mowa w art. 7a ustawy - Prawo bankowe stosuje się przepisy ustawy o grach hazardowych.

Niemniej jednak, koniecznym jest wskazanie, że na gruncie art. 2 ust. 6 ustawy o grach hazardowych, podmiot realizujący lub planujący realizację przedsięwzięcia, który powziął wątpliwość co do jego charakteru, powinien wystąpić z wnioskiem do Ministra Finansów w celu uzyskania decyzji, czy dane przedsięwzięcie podlega przepisom ustawy o grach hazardowych.

W takiej sytuacji, tj. w przypadku realizacji lub planowania przedsięwzięcia, co do charakteru którego nie ma pewności czy należy stosować ustawę o grach hazardowych, każdy podmiot, w tym też instytucja finansowa, ma prawo wystąpić do Ministra Finansów o wydanie stosownego rozstrzygnięcia w trybie art. 2 ust. 6 ustawy o grach hazardowych.

Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądowym, np. cytując wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 lutego 2014 r. (sygn. akt III SA/Gl 8/14) "Decyzja Ministra Finansów rozstrzygająca, czy gra jest grą na automatach w rozumieniu ustawy o grach hazardowych, wymagana jest po pierwsze na etapie planowania lub podjęcia realizacji przedsięwzięcia, a postępowanie w sprawie o jej wydanie inicjowane jest na wniosek wątpliwości co do jego charakteru. Po drugie, decyzja taka niezbędna jest zawsze w sytuacji, gdy istnieją wątpliwości co do charakteru urządzanej gry. Wystąpienie takich uzasadnionych wątpliwości, choć nie wyrażone wprost w przepisach, jest w każdym przypadku przesłanką warunkującą konieczność uzyskania decyzji Ministra."

Odnosząc się do ostatniego pytania Pana Posła, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w Służbie Celnej w sposób ciągły prowadzone są szkolenia podwyższające poziom wiedzy funkcjonariuszy celnych. Szkolenia realizowane są w oparciu o potrzeby zgłoszone przez Izby Celne w całym kraju oraz Departamenty Ministerstwa Finansów, przy ścisłej współpracy m.in. z Departamentem Kontroli Celnej, Podatkowej i Kontroli Gier oraz Departamentem Rozwoju Rynku Finansowego. W sytuacji gdy zostanie stwierdzona potrzeba organizacji szkoleń na temat instytucji finansowych, terminowych operacji finansowych i stosowania wyłączenia z art. 7a Prawa bankowego - zostaną one zorganizowane i przeprowadzone.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl