Fn.VIII/31102-1-6/07 - Opodatkowanie nieruchomości zajętych przez organizację pożytku publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 grudnia 2007 r. Urząd Miasta w Poznaniu Fn.VIII/31102-1-6/07 Opodatkowanie nieruchomości zajętych przez organizację pożytku publicznego.

INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Poznania działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b § 1 i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

POSTANAWIA

uznać za prawidłowe stanowisko wskazane we wniosku złożonym przez ...

w dniu 21 września 2007 r. o interpretację prawa podatkowego, dotyczące art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.), zgodnie z którym powierzchnie gruntów i budynków przy ul. ... i ... udostępniane odpłatnie osobom trzecim, prowadzącym działalność gospodarczą, uznać należy jako zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Podatnik w dniu 26 września 2007 r. złożył zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej, wniosek o wydanie, w jego indywidualnej sprawie, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, oddała w użyczenie Towarzystwu Sportowemu dwie nieruchomości w Poznaniu: obiekt sportowy położony w obrębie ulic: ... , oraz kompleks sportowy przy ul. ... i nieruchomości zajęte przez Towarzystwo Sportowe deklarowała jako zwolnione na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie bowiem z zapisami statutu, Towarzystwo prowadzi działalność wśród dzieci i młodzieży w zakresie kultury fizycznej i sportu oraz wychowania. Jednocześnie dnia 24 czerwca 2006 r. Towarzystwo Sportowe ... uzyskało status organizacji pożytku publicznego.

W roku bieżącym ... zmieniła sposób opodatkowania przedmiotowych nieruchomości, deklarując ich część jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spowodowane jest to faktem wynajmowania przez TS części gruntów i budynków prowadzącym działalność gospodarczą przedsiębiorcom, bądź pobieraniem odpłatności za świadczone usługi.

Zakwalifikowane przez Podatnika grunty i budynki związane z działalnością gospodarczą przy ul. ... zajęte są przez firmy wymienione w załączniku Nr 9. W przypadku obiektu przy ul. ... jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą wymieniono krytą pływalnię ... i sale judo. Podatnik uznał, że skoro te obiekty są odpłatnie udostępniane osobom trzecim - to należy je uznać jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Towarzystwo Sportowe jednak wyjaśniło, że salę judo wykorzystuje także do nieodpłatnej działalności sportowej wśród dzieci i młodzieży a także udostępnia ją nieodpłatnie policjantom garnizonu poznańskiego. Natomiast w przypadku pływalni - działalność nieodpłatna prowadzona jest w 31,25 %, pozostała działalność jest działalnością odpłatną pożytku publicznego. Tym samym Towarzystwo nie zgadza się w szczególności z opodatkowaniem pływalni i sali judo według najwyższych stawek. Środki finansowe uzyskane z tytułu pobierania opłat są bowiem w całości przeznaczane na cele statutowe stowarzyszenia. Na tej podstawie TS korzysta ze zwolnienia z płacenia podatku dochodowego.

W wyniku analizy stwierdzić należy:

Podatnikiem w powyższym stanie faktycznym jest trwały zarządca - ... i Towarzystwo Sportowe ... jest posiadaczem zależnym nieruchomości związanym stosunkiem zobowiązaniowym (użyczenie lub najem) z trwałym dzierżawcą, posiadającym status organizacji pożytku publicznego.

Żaden z podmiotów wymienionych w załączniku Nr 9 pkt 1 (dot. ul. ...) nie jest stowarzyszeniem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nieruchomości lub jej części będące przedmiotem opodatkowania zajęte są przez przedsiębiorców prowadzących z ich wykorzystaniem działalność.

Zgodnie z art. 24 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), organizacji pożytku publicznego przysługuje między innymi zwolnienie od podatku od nieruchomości ale na zasadach określonych w przepisach odrębnych, tu: na zasadzie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (u.p.o.l). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. zwolnieniu z tego podatku podlegają nieruchomości lub ich części zajęte jedynie na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży.

Przytoczyć należy tezę wyroku WSA w Białymstoku z 22 marca 2006 r. (I SA/Bk 346/05) zgodnie z którą; "1. Użyte przez ustawodawcą w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych pojęcie "nieodpłatna statutowa działalność organizacji pożytku publicznego" winno być interpretowane z uwzględnieniem postanowień ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). 2. Za "nieodpłatną działalność pożytku publicznego" można uznać tylko taką sytuację, w której organizacja pożytku publicznego za świadczone przez siebie usługi nie pobiera jakiegokolwiek wynagrodzenia, a nie sytuację, gdy wynagrodzenie to nie odpowiada rzeczywistej wartości lub kosztów świadczenia. Pobieranie wynagrodzenia powoduje bowiem, że działalność pożytku publicznego staje się działalnością odpłatną (art. 8 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie), zaś pobieranie wynagrodzenia wyższego od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności - czyni z niej działalność gospodarczą (art. 9 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy)."

Zgodnie z art. 4 ust. 1. cyt wyżej ustawy o działalności pożytku publicznym i wolontariacie "działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie". Zakres tych zadań określa art. 4 cyt. ustawy. Do tego zakresu należy upowszechnianie kultury fizycznej i sportu (art. 4 ust. 1 pkt 14) a także zadania w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży (art. 4 ust. 1 pkt 12).

Konkludując w wyniku powyższego za uzasadnione byłoby przyjąć, że:

-

aby zakwalifikować przedmiot do zwolnienia o których mowa powyżej konieczne jest "zajęcie" nieruchomości lub jej części na prowadzenie działalności pożytku publicznego lub działalności wśród dzieci i młodzieży. Z charakteru większości podmiotów i większości wskazanych celów którym grunty te służą (hurtownia farb i lakierów, plac do nauki jazdy) wynika, że nie są one na te cele zajęte.

Pomimo, iż generalnie działalność TS .. będącej organizacją pożytku publicznego można uznać za działalność pożytku publicznego prowadzoną przez organizacje pożytku publicznego to działalność polegającą na wynajmowaniu powierzchni dla hurtowni farb lub pod plac do nauki jazdy trudno zakwalifikować jako działalność w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego a więc odpowiadającą definicji działalności pożytku publicznego. Zatem słusznym wydaje się tu opodatkowanie tych części stawką jak za działalność gospodarczą. Bowiem jedynie ta część działalność organizacji pożytku publicznego która jest statutową działalnością, ale równocześnie jest działalnością pożytku publicznego, tylko ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (art. 6) (gospodarczą działalnością jest zarobkowa działalność wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany).

Nie jest to również działalność wśród dzieci i młodzieży. A tylko na te cele zajęte nieruchomości korzystają z powyżej wskazywanych zwolnień.

Co do innych powierzchni (sala judo i kryta pływalnia przy ul. ...) zajętych przez TS ... (na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego (rozumianej w sposób przyjęty za cyt. powyżej wyrokiem WSA) to podlegać ona będzie stawce jak za pozostałe (art. 5 ust. 1 pkt 1c u.o.p.o.l.). Opodatkowaniu według najwyższych stawek w tym kompleksie będzie podlegał jedynie bufet prowadzony przez firmę.

Na niniejszą interpretację przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w terminie trzydziestu dni od nią doręczenia przedmiotowej interpretacji. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Opublikowano: bip.city.poznan.pl