Fn.VIII-310-3/11 - Podatek od nieruchomości w przypadku dzierżawy nieruchomości od samorządowego zakładu budżetowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Urząd Miasta w Poznaniu Fn.VIII-310-3/11 Podatek od nieruchomości w przypadku dzierżawy nieruchomości od samorządowego zakładu budżetowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA PRAWA PODATKOWEGO

Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) (...) Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. (...) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego

postanawiam

uznać na prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, polegające na tym, że nie będzie on podatnikiem podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości, którą, zamierza dzierżawić od samorządowego zakładu budżetowego, mającego przedmiotową nieruchomość w trwałym zarządzie, z uwagi na to, że podatnikiem ww. podatku pozostanie nadal trwały zarządca.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. (...) z o.o., z siedzibą w Poznaniu przy ul. (...), złożyła wniosek z prośbą, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w podatku od nieruchomości, z uwzględnieniem unormowań zawartych w art. 2, art. 3 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.).

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.

(...) zamierza wziąć w dzierżawę nieruchomości gruntowe, wraz z posadowionym na nimi stadionem i innymi naniesieniami, będące własnością Miasta Poznania. Nieruchomości te, na podstawie art. 43 i następne, ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zostały oddane w drodze decyzji wydanej przez Prezydenta Miasta wytrwały zarząd samorządowemu zakładowi budżetowemu, stanowiącemu jednostkę organizacyjną Miasta. Stosowna umowa dzierżawy zostanie zawarta pomiędzy Spółką a Zakładem.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - podatnikami podatki od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące:

posiadaczami nieruchomości lub ich części, albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa tub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a)

wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)

bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2

W związku z cytowanym wyżej przepisem, wniesiono o udzielenie pisemnej odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku od nieruchomości z tytułu dzierżawy nieruchomości, aa mocy umowy z Zakładem?

2. Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie uzyska on statusu podatnika podatku od nieruchomości z tytułu dzierżawy. Podatnikiem podatku od nieruchomości w doniesieniu do nieruchomości będzie nadal Zakład i na nim też będzie ciążyło zobowiązanie podatkowe. Spotka uważa, że zgodnie z art. 3 ust. 1 przywołanej ustawy, podatnikiem może być każda jednostka organizacyjna, zarówno posiadająca zdolność prawną, jak też jej pozbawiona, w tym jednostka samorządu terytorialnego, a w opisanym przypadku przedmiotowy Zakład.

Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko, opiera się o analizę orzeczeń wydanych przez NSA oraz Sądu Najwyższego twierdząc, iż zakład, nawet jeśli odda nieruchomość w dzierżawę Spółce, to wciąż pozostanie posiadaczem tej nieruchomości, a w efekcie także podatnikiem podatku od nieruchomości należnego od przedmiotowej nieruchomości.

3. Ocena prawna stanowiska podatnika i stanowisko organu podatkowego:

Zdaniem organu podatkowego (...), dokonała prawidłowej wykładni przepisu mówiącego kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości (art. 3 ustawy) od nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządu terytorialnego, która może zostać oddana Spółce w użytkowanie na. podstawie umowy dzierżawy z samorządowym zakładem budżetowym, będącym trwałym zarządcą tejże nieruchomości.

Podatnikami podatku od nieruchomości w myśl art. 3 ustawy są przede wszystkim osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)

właścicielami nieruchomości,

2)

posiadaczami samoistnymi nieruchomości,

3)

użytkownikami wieczystymi gruntów lub

4)

posiadaczami nieruchomości lub ich części stanowiących, własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości, posiadaczami nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie jest bez tytułu prawnego.

W przypadku przekazania nieruchomości w trwały zarząd jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, podatnikiem podatku od nieruchomości będzie podmiot na rzecz którego Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego ustanowił trwały zarząd. Sytuacja nie ulegnie zmianie, gdy zarządca na podstawie np. umowy najmu czy dzierżawy odda nieruchomość posiadaczowi zależnemu (np. najemcy) w posiadanie i użytkowanie. Należy uznać, iż zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego aktualny pozostał pogląd mówiący, że posiadacze zależni nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz ich zarządcy są. podatnikami tylko wtedy, gdy podstawą ich posiadania jest umowa zawarta bezpośrednio z właścicielem lub wynika z ustanowionego przez nich trwałego zarządu. Jeżeli wlec umowa cywilnoprawna zostanie zawarta z trwałym zarządcą, lub najemcą nieruchomości Gminnych lub Skarbu Państwa, podatnikiem podatku od nieruchomości będzie trwały zarządca lub najemca, pod warunkiem, że ich tytuł prawny do posiadania nieruchomości pochodzi wprost od właściciela. Stanowisko takie potwierdzają m.in. orzeczenia sądów: sygn. akt II FPS 825/07 z dnia 23 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 2193/08 z dnia 26 września 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 2299/08 z dnia 26 września 2008 r. Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z orzeczeń stwierdził, co następuje: "Przykładem innego tytułu prawnego jest przekazanie nieruchomości, bądź jej części w trwały zarząd jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot, na rzecz, którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością. Sytuacja ta nie zmieni się także, gdy zarządca odda nieruchomość posiadaczowi zależnemu na podstawie umowy najmu czy też dzierżawy (art. 659 i następne k.c.). Umowa ta nie będzie, bowiem zawarta z właścicielem nieruchomości, a jedynie z zarządcą, znajdującym się w jej posiadaniu."

Podobne stanowisko zajęło również Ministerstwo Finansów, co zawarto w piśmie Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych nr PI/833/70/SIA/08/259 z dnia 22 sierpnia 2008 w sposób następujący: "Posiadanie wykonywane w ramach trwałego zarządu jest posiadaniem zależnym, wykonywanym w ramach uprawnień przyznanych decyzją, o ustanowieniu trwałego zarządu. W "konsekwencji podmiot, na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił trwały zarząd nieruchomością, staje się podatnikiem podatku od nieruchomości i pozostaje tym podatnikiem nawet wówczas, gdy trwały zarządca odda we władanie nieruchomość posiadaczowi zależnemu na podstawie urnowy najmu czy dzierżawy. Kontrakt ten nie będzie, bowiem zawarty z właścicielem nieruchomości, którym jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, a jedynie z trwałym zarządcą będącym posiadaczem tej nieruchomości."

W świetle powyższych ustaleń, zdaniem organu podatkowego (...) Sp. z o.o. nie będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od nieruchomości od tych nieruchomości, które będzie używać na podstawie umowy dzierżawy zawartej z trwałym zarządcą danej nieruchomości tj. zakładem budżetowym z uwagi na treść art. 3 cyt. wyżej ustawy. Tym samym - w świetle obowiązujących przepisów - (...) Sp. z o.o. nie będzie podatnikiem podatku od nieruchomości i nie będzie zobowiązana do jego deklarowania i uiszczania.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji.

POUCZENIE

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na mniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Urząd Miasta Poznania, Wydział Finansowy Oddział Podatku od Nieruchomości Osób Prawnych, ul. Słowackiego 22, 60-823 Poznań.

Opublikowano: bip.city.poznan.pl